Kupujete nové pneumatiky? Poradíme, podle čeho se orientovat

Pneumatiky jsou tím jediným, co spojuje vůz s vozovkou | foto: pixabay.com

Výběr správných pneumatik čeká dříve nebo později každého motoristu. Zatímco někteří dobře vědí, které pneumatiky na svůj automobil „obout“, je mezi námi i spousty těch, kterým čísla jako 195/65 R15 nic neřeknou. Následující článek bude nejen pro ně.

Na začátku je potřeba si říci, že výběr pneumatiky není vůbec jednoduchou záležitostí. I když to většina lidí nebude chtít slyšet, zde se nevyplatí šetřit. Ať je totiž automobil nový nebo starý, ať je vybaven libovolnými brzdnými asistenty, vždy je nakonec pneumatika to jediné spojení mezi naším autem a vozovkou. Nechceme vás ale nabádat, abyste za nové pneumatiky utráceli zbytečně velké peníze. V každém segmentu existují i varianty za rozumnou cenu, které postačí většině motoristů.

Prvním kritériem, které musíte při výběru dodržet, jsou údaje obsažené ve velkém technickém průkazu vozidla. Nelze se spoléhat na nákup stejných pneumatik, jaké máte zrovna obuté. Zvláště je-li automobil z druhé ruky, mohou být pneumatiky na autě nesprávné, nebo chcete-li slovy policie či stanice technické kontroly, „nelegální“. Určitě se v tomto případě ale nejedná o nějakou zbytečnou „buzeraci“, jak se mnoho motoristů domnívá. Výrobce dobře ví, jaké rozměry u daného vozidla uvedl a proč to tak udělal. Auto má na takových pneumatikách správné jízdní vlastnosti. Při nedodržení stanovených parametrů hrozí nejen jejich zhoršení, ale i rychlejší opotřebení podvozkových dílů.

Pneumatiky v TP | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Na zadní straně velkého technického průkazu tedy musíte najít stejný údaj, jako je vyobrazen na fotografii. Ten může být navíc doplněn dalšími záznamy ve spodní části technického průkazu, který povoluje použít i jiné rozměry. V našem případě je tím klíčovým údajem 195/65 R15 91 V. Pojďme si tedy vysvětlit, co jednotlivá čísla znamenají.

První číslo (195) vždy udává šířku pneumatiky v milimetrech. Číslo za lomítkem (65) je tzv. boční profil, jehož hodnota nám říká, že výška pneumatiky je 65% z šířky jejího příčného řezu. Písmeno „R“ značí pak radiální konstrukci pneumatiky, která je v této době hlavní volbou většiny výrobců. Číslo 15 pak označuje průměr ráfku v palcích. 91 V je potom minimální index nosnosti a rychlostní index, který musíme u nové pneumatiky dodržet. Není tedy problém, zakoupit pneumatiku s vyššími indexy.

Klíčové je i stáří pneumatiky, které vyčteme ze čtyřmístného číselného kódu DOT. Na toto čtyřčíslí doporučujeme dávat opravdový pozor, jelikož stáří pneumatiky je stejně nebezpečné jako nedodržení minimálního vzorku. Při koupi pneumatiky tak můžeme narazit na různě finančně výhodné nabídky, ať už nových či ojetých pneumatik, kde nám ono číslo DOT (které každý dobrý prodejce uvádí) prozradí, jak je daná pneumatika stará. Například kombinace čísel 2716 znamená, že byla pneumatika vyrobena 27. týden roku 2016.

Podle doporučení výrobců byste měli měnit pneumatiku po čtyřech, maximálně však šesti letech užívání. Pokud je pneumatika skladována ve stálých teplotních podmínkách, může bez vlivu stárnutí ležet ve skladu až dva roky, takže celková doba její životnosti může být až osm let. I když se nejedná o absolutní pravidlo, materiál pneumatiky během svého života postupně tvrdne, což radikálně zhoršuje jízdní vlastnosti na mokré, zledovatělé či zasněžené silnici. Nové pneumatiky byste tak měli pořídit nejen v případě, že ty staré již nesplňují minimální povolenou hloubku dezénu (1,6 mm pro letní, 4 mm pro zimní) ale i v případě, kdy vámi obuté pneumatiky přirozeně zestárnou.

Pokud již z jakýchkoliv důvodů budete i nadále takové pneumatiky používat, je potřeba mít toto alespoň neustále na paměti, a jakmile za jízdy dojde ke zhoršení povětrnostních podmínek, sundat alespoň nohu z plynu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy