Samozřejmě, že o svůj vůz nechceme přijít ani u nás. Nicméně představa, že se to stane zrovna při zahraniční dovolené, není vůbec příjemná. Místo vytouženého odpočinku by nás pak čekal akorát nepříjemný boj s papíry a jazykovou bariérou. Pojďme si raději říci, jak můžeme naše vozidla ochránit.
Kdo chce auto ukrást, ukradne ho.
Bohužel, i když to nezní příliš optimisticky, tohle pravidlo platí. Doba se změnila, a zloději aut jsou organizované a dobře vybavené bandy lidí. Žádné zabezpečení není stoprocentní. Níže vypsané prostředky nám dopomohou zejména od náhodných zlodějíčků, kteří by se třeba chtěli jen svézt. Začněme tedy od těch nejlevnějších řešení:
Pískování autoskel
Jedná se o pískování nebo leptání kódu (zpravidla VIN) na autoskla. Cílem je vybavit vozidlo neodstranitelným kódem na sklech a odradit zloděje od krádeže. Dále je, např. u firmy CEBIA, vozidlo zaregistrováno v mezinárodním informačním systému OCIS. Cena za tuto službu je aktuálně 1700 korun a CEBIA tvrdí, že funguje. Podrobná, více než desetiletá statistika ukazuje, že na 1 odcizené vozidlo s označenými okny připadá 24 odcizených vozidel bez značení oken.
Zámek pedálů
Kdo má raději mechanické zabezpečení, měl by se podívat cestou řešení od firmy Bullock. Ta nabízí mechanický zámek pedálů pro vozy s manuální i automatickou převodovkou. Zámky pedálů firmy Bullock jsou již několik let hodnoceny jako nejlepší mechanické zabezpečení vozidel proti krádeži ve srovnávacích testech na odolnost, prováděných anglickým motoristickým časopisem Autoexpress. Bullock je vyroben ze zakalené karbonitridové oceli, která mu dodává vysokou odolnost proti řezání a vrtání. Zámek je vyroben z materiálu odolného proti vrtání a je chráněn seegerovým kroužkem, který ho chrání před útoky pomocí vytahováku. Cena takového řešení je 2900 korun.
Zámek řízení
Zámek řízení nabízí například firma ZederLock. Jedná se o trezorový zámek, který se montuje přímo na sloupku řízení, což je pro zloděje nejhůře přístupné místo a blokuje tak řídící mechanismus a znemožňuje manipulaci s vozidlem. U takového vozidla není možné otočit volantem ani natočit kola, což zcela vylučuje možnost krádeže auta odtlačením nebo odtažením. Systém je vyrobený z materiálu, který je odolný proti vysokým teplotám a chemickému i mechanickému poškození, a nelze jej tedy překonat tekutým dusíkem. Po jeho uzamknutí nelze otočit volantem, přičemž odolnost zařízení vůči tlaku je udána až 6 tun, takže eliminuje i případné použití pneumatických kleští. Cena takového řešení je 7900 korun.
Zámek zpátečky
Někdo věří v zamčené pedály, někdo v zamčené řízení a jíný zase v uzamčenou převodovku. Tyto systémy nabízí firmy Construct a Medvěd blok. Celý systém spočívá v uzamčení převodovky ve zpětné poloze (zpátečce), čímž znemožňuje s vozidlem odjet. Zařízení je i v tomto případě odolné proti tepelným a chemickým vlivům, nemění své vlastnosti ani po podchlazení tekutým dusíkem. Navíc, pokud by vás otravovalo neustále zamykání před každým vystoupením z vozu, je možné zvolit variantu Safetronic, která je poloautomatická a uzamyká řadící páku vždy po vytažení klíčku ze zapalování. Pro odblokování řidič používá bezkontaktní čip, který přiloží na určité místo v interiéru. Aktuální cena této komfortnější varianty je 13 431 korun.
GSM/GPS autoalarmy
Takové řešení nabízí například firma Jablotron. Ta kombinuje pokročilý autoalarm (náklonová čidla, detektory pohybu, rozbití skel, otevření kapoty, atp.) s možnostmi GPS, tedy sledování aktuálního stavu a polohy auta na mapě. Zatímco jednorázová cena za autoalarm je 12 075 korun, připojení na pult ochrany stojí 11 korun na den. Zcela jistě se jedná o zajímavé řešení, neboť vozidlo je 24 hodin denně střeženo, a v případě zaznamenání pokusu o vloupání je k vozidlu okamžitě vyslána zásahová jednotka.
Další řešení v tomto směru nabízí firma SHERLOG, která nabízí systém pokrádežového rádiového vyhledávání odcizených vozidel. Řidič používá pro oprávněnou jízdu bezkontaktní autorizační čip. Pokud nastane pohyb vozidla bez použití autorizačního čipu, aktivní jednotka ukrytá uvnitř vozu začne ihned vysílat poplachový signál. Operační centrum okamžitě vysílá dohledávací vozidla, přičemž celá akce probíhá ve spolupráci s policí. Dohledání vozidel probíhá průměrně do 2 hodin. Jelikož ale využívá systém Sherlog vlastní rádiové sítě, je použitelný „pouze“ po celé ČR. Souhrnná cena za nejlevnější řešení „Sherlog R Plus“ včetně ročního provozního poplatku činní 24 000 korun.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.