Nabíječky elektromobilů v ČR. Je to složitější, než si myslíte

-jka / AutoRoad.cz, 1. července 2017, 16:10 Google+

Znáte odpovědi na otázky, co je to střídavý a stejnosměrný proud? Jaký je rozdíl mezi nabíjením pomocí AC a DC nabíjecí stanice? Jak rychle se elektromobil nabije? A stačí nám k tomu pouze vhodný kabel a zásuvka? To vše se dozvíte v následujících řádcích.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ford

Ford | foto: Ford Motor Company

Sdílejte článek

Ač se zdají všechny tyto informace jako nadbytečné, pro potencionální zájemce o elektrovozy mohou být rozhodující. I když se totiž výrobci elektroaut snaží o určité sjednocení, pořád není pravidlem (a zřejmě nikdy nebude), že by zdířky v automobilech, kabely a nabíjecí zásuvky byly jednotné. A na to je potřeba brát při výběru elektrovozu zřetel. 

Elektrický proud může mít podobu buď střídavého (AC) nebo stejnosměrného (DC) napětí. Pomocí elektrického vedení je přenášen střídavý proud a v běžné elektrické zásuvce je tedy 230 V střídavého proudu na frekvenci 50 Hz. 

Většina moderní elektroniky je ale postavena na bateriích, které pro svou činnost potřebují stejnosměrný proud (DC), proto je musíme nabíjet pouze pomocí nabíječky s napájecím zdrojem, který mění střídavý proud z domácí elektrické zásuvky na ten stejnosměrný. Typickým příkladem může být nabíječka pro mobilní telefon, nicméně stejný princip platí i v případě baterie elektromobilu.

Nabíjení AC

Při nabíjení elektromobilu střídavým proudem je použita palubní nabíječka, která je zabudovaná v každém automobilu. Ta přijímá střídavý proud a mění jej na stejnosměrný, který posílá dále do baterie automobilu. Klíčovým parametrem při výběru auta je tedy výkon palubní (zabudované) nabíječky, která limituje jak rychle jej lze nabíjet na AC nabíjecích stanicích, které jsou nejen rozšířenější, ale i cenově dostupnější.

Maximální možná rychlost nabíjení je tedy závislá na maximální výkonové zatížitelnosti zásuvky nebo nabíjecí stanice a výkonu palubní nabíječky. 

AC nabíjecí stanice zprostředkovávají nezbytnou komunikaci s řídící jednotkou vozidla a zajišťují po celou dobu nabíjení bezpečný průběh nabíjení. Jedná se vlastně o rozhraní, které za pomocí kabelu umožňuje připojení palubní nabíječky a umí poskytnout až 22 kWh nabíjecího výkonu. Tento střídavý proud je posílán do palubní nabíječky, ale pouze v takovém množství, jaké je schopna přijmout.

Pokud je tedy elektromobil vybaven pouze 3,7 kW nabíječkou, tak je úplně jedno jestli nabíjíme z obyčejné jednofázové zásuvky (230 V/16 A), nebo pomocí třífázové nabíjecí stanice (400 V/32 A), protože palubní nabíječka stejně není schopna přijmout více než 3,7 kW za hodinu. Pokud chceme nabíjet vyšší rychlostí, nezbývá nic jiného, než nabíjet pomocí DC nabíjecí stanice.

Nabíjení DC

Nabíjení stejnosměrným proudem, chcete-li "rychlonabíjení", se dělá pomocí DC nabíjecích stanic, která obchází palubní nabíječku elektromobilu a stejnosměrný proud posílá přímo do baterie. Nabíjení tedy není omezováno výkonem palubní nabíječky a probíhá podstatně rychleji.

Taková nabíjecí stanice je ale technologicky náročnější a mnohonásobně dražší, než AC nabíjecí stanice. Navíc vyžaduje výkonné odběrné místo elektrické energie a proto jich napočítáme podstatně méně, než stanic AC. 

Navíc musí DC dobíjecí stanice umět s vozem komunikovat namísto nabíječky palubní, aby mohla upravovat parametry výstupního výkonu podle stavu a schopností naší baterie. 

Vytisknout

Diskuze: Nabíječky elektromobilů v ČR. Je to složitější, než si myslíte

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Toyota zahájila výrobu nové Camry. Vsadila na podvozkovou platformu TNGA, obdobu MQB od Volkswagenu

Toyota vsadila na obdobu MQB od Volkswagenu a zahájila výrobu nové Camry

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud