Znáte odpovědi na otázky, co je to střídavý a stejnosměrný proud? Jaký je rozdíl mezi nabíjením pomocí AC a DC nabíjecí stanice? Jak rychle se elektromobil nabije? A stačí nám k tomu pouze vhodný kabel a zásuvka? To vše se dozvíte v následujících řádcích.
Ač se zdají všechny tyto informace jako nadbytečné, pro potencionální zájemce o elektrovozy mohou být rozhodující. I když se totiž výrobci elektroaut snaží o určité sjednocení, pořád není pravidlem (a zřejmě nikdy nebude), že by zdířky v automobilech, kabely a nabíjecí zásuvky byly jednotné. A na to je potřeba brát při výběru elektrovozu zřetel.
Elektrický proud může mít podobu buď střídavého (AC) nebo stejnosměrného (DC) napětí. Pomocí elektrického vedení je přenášen střídavý proud a v běžné elektrické zásuvce je tedy 230 V střídavého proudu na frekvenci 50 Hz.
Většina moderní elektroniky je ale postavena na bateriích, které pro svou činnost potřebují stejnosměrný proud (DC), proto je musíme nabíjet pouze pomocí nabíječky s napájecím zdrojem, který mění střídavý proud z domácí elektrické zásuvky na ten stejnosměrný. Typickým příkladem může být nabíječka pro mobilní telefon, nicméně stejný princip platí i v případě baterie elektromobilu.
Nabíjení AC
Při nabíjení elektromobilu střídavým proudem je použita palubní nabíječka, která je zabudovaná v každém automobilu. Ta přijímá střídavý proud a mění jej na stejnosměrný, který posílá dále do baterie automobilu. Klíčovým parametrem při výběru auta je tedy výkon palubní (zabudované) nabíječky, která limituje jak rychle jej lze nabíjet na AC nabíjecích stanicích, které jsou nejen rozšířenější, ale i cenově dostupnější.
Maximální možná rychlost nabíjení je tedy závislá na maximální výkonové zatížitelnosti zásuvky nebo nabíjecí stanice a výkonu palubní nabíječky.
AC nabíjecí stanice zprostředkovávají nezbytnou komunikaci s řídící jednotkou vozidla a zajišťují po celou dobu nabíjení bezpečný průběh nabíjení. Jedná se vlastně o rozhraní, které za pomocí kabelu umožňuje připojení palubní nabíječky a umí poskytnout až 22 kWh nabíjecího výkonu. Tento střídavý proud je posílán do palubní nabíječky, ale pouze v takovém množství, jaké je schopna přijmout.
Pokud je tedy elektromobil vybaven pouze 3,7 kW nabíječkou, tak je úplně jedno jestli nabíjíme z obyčejné jednofázové zásuvky (230 V/16 A), nebo pomocí třífázové nabíjecí stanice (400 V/32 A), protože palubní nabíječka stejně není schopna přijmout více než 3,7 kW za hodinu. Pokud chceme nabíjet vyšší rychlostí, nezbývá nic jiného, než nabíjet pomocí DC nabíjecí stanice.
Nabíjení DC
Nabíjení stejnosměrným proudem, chcete-li "rychlonabíjení", se dělá pomocí DC nabíjecích stanic, která obchází palubní nabíječku elektromobilu a stejnosměrný proud posílá přímo do baterie. Nabíjení tedy není omezováno výkonem palubní nabíječky a probíhá podstatně rychleji.
Taková nabíjecí stanice je ale technologicky náročnější a mnohonásobně dražší, než AC nabíjecí stanice. Navíc vyžaduje výkonné odběrné místo elektrické energie a proto jich napočítáme podstatně méně, než stanic AC.
Navíc musí DC dobíjecí stanice umět s vozem komunikovat namísto nabíječky palubní, aby mohla upravovat parametry výstupního výkonu podle stavu a schopností naší baterie.
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.