Znáte odpovědi na otázky, co je to střídavý a stejnosměrný proud? Jaký je rozdíl mezi nabíjením pomocí AC a DC nabíjecí stanice? Jak rychle se elektromobil nabije? A stačí nám k tomu pouze vhodný kabel a zásuvka? To vše se dozvíte v následujících řádcích.
Ač se zdají všechny tyto informace jako nadbytečné, pro potencionální zájemce o elektrovozy mohou být rozhodující. I když se totiž výrobci elektroaut snaží o určité sjednocení, pořád není pravidlem (a zřejmě nikdy nebude), že by zdířky v automobilech, kabely a nabíjecí zásuvky byly jednotné. A na to je potřeba brát při výběru elektrovozu zřetel.
Elektrický proud může mít podobu buď střídavého (AC) nebo stejnosměrného (DC) napětí. Pomocí elektrického vedení je přenášen střídavý proud a v běžné elektrické zásuvce je tedy 230 V střídavého proudu na frekvenci 50 Hz.
Většina moderní elektroniky je ale postavena na bateriích, které pro svou činnost potřebují stejnosměrný proud (DC), proto je musíme nabíjet pouze pomocí nabíječky s napájecím zdrojem, který mění střídavý proud z domácí elektrické zásuvky na ten stejnosměrný. Typickým příkladem může být nabíječka pro mobilní telefon, nicméně stejný princip platí i v případě baterie elektromobilu.
Nabíjení AC
Při nabíjení elektromobilu střídavým proudem je použita palubní nabíječka, která je zabudovaná v každém automobilu. Ta přijímá střídavý proud a mění jej na stejnosměrný, který posílá dále do baterie automobilu. Klíčovým parametrem při výběru auta je tedy výkon palubní (zabudované) nabíječky, která limituje jak rychle jej lze nabíjet na AC nabíjecích stanicích, které jsou nejen rozšířenější, ale i cenově dostupnější.
Maximální možná rychlost nabíjení je tedy závislá na maximální výkonové zatížitelnosti zásuvky nebo nabíjecí stanice a výkonu palubní nabíječky.
AC nabíjecí stanice zprostředkovávají nezbytnou komunikaci s řídící jednotkou vozidla a zajišťují po celou dobu nabíjení bezpečný průběh nabíjení. Jedná se vlastně o rozhraní, které za pomocí kabelu umožňuje připojení palubní nabíječky a umí poskytnout až 22 kWh nabíjecího výkonu. Tento střídavý proud je posílán do palubní nabíječky, ale pouze v takovém množství, jaké je schopna přijmout.
Pokud je tedy elektromobil vybaven pouze 3,7 kW nabíječkou, tak je úplně jedno jestli nabíjíme z obyčejné jednofázové zásuvky (230 V/16 A), nebo pomocí třífázové nabíjecí stanice (400 V/32 A), protože palubní nabíječka stejně není schopna přijmout více než 3,7 kW za hodinu. Pokud chceme nabíjet vyšší rychlostí, nezbývá nic jiného, než nabíjet pomocí DC nabíjecí stanice.
Nabíjení DC
Nabíjení stejnosměrným proudem, chcete-li "rychlonabíjení", se dělá pomocí DC nabíjecích stanic, která obchází palubní nabíječku elektromobilu a stejnosměrný proud posílá přímo do baterie. Nabíjení tedy není omezováno výkonem palubní nabíječky a probíhá podstatně rychleji.
Taková nabíjecí stanice je ale technologicky náročnější a mnohonásobně dražší, než AC nabíjecí stanice. Navíc vyžaduje výkonné odběrné místo elektrické energie a proto jich napočítáme podstatně méně, než stanic AC.
Navíc musí DC dobíjecí stanice umět s vozem komunikovat namísto nabíječky palubní, aby mohla upravovat parametry výstupního výkonu podle stavu a schopností naší baterie.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.