Dobře víme, že udělat si v dnešní uspěchané době na něco čas, není vůbec jednoduché. Kolikrát ho nemáme ani sami na sebe. Ovšem náš vůz takovou kontrolu jednou za čas potřebuje. Jedná se jen o pár důležitých věcí, které nezaberou ani moc času, a dokážou nás ochránit od nejedné nepříjemnosti.
V následujícím článku budeme mluvit o ideálním a zodpovědném řidiči, říkejme mu třeba Honza. I když je to uspěchaný a upracovaný člověk, který se svým vozem pravidelně cestuje, alespoň 1x měsíčně si najde čas, aby zvednul kapotu svého vozu a zkontroloval ty nejdůležitější kapaliny. I kdyby takovou kontrolu nikdy nedělal, měl by se na tyto věci zaměřit alespoň tehdy, když se se svým vozem chystá na dalekou cestu, například na letní dovolenou.
Ke zvednuté kapotě a kontrole provozních kapalin by měla patřit i kontrola správného tlaku v pneumatikách. Pokud bude tlak ideální, odvděčí se nám vůz nejen správnými jízdními vlastnostmi ale i spotřebou pohonných hmot. Špatně nahuštěné pneumatiky mají na všechny tyto vlastnosti negativní vliv, navíc jsou náchylnější k nebezpečnému aquaplaningu.
Některý čtenář by mohl namítnout, že není potřeba tyto kapaliny kontrolovat, když mají novější vozy kontrolky, které by na nízký stav měli upozornit. Bohužel v případě, kdy nás daná kontrolka na problém upozorní, už může být pozdě. Proto je dobré, aby se řidič Honza nespoléhal jen na kontrolky. K zahození není ani vozit malé množství těchto kapalin s sebou! V případě potřeby je sice seženeme na každé benzínce, ale za jiné ceny. Navíc, četnost benzínek je v zahraničí podstatně menší, než u nás.
Olej
Jelikož je problematika olejů celkem rozsáhlá, stejně jako nabízené množství, téma olejů vydá na samostatné články, kterým jsme se věnovali již v minulosti. Pro bližší informace vás tedy odkážeme na následující články. Ve zkratce se dá ale říci, že v případě komplikací jsou dnes všechny motorové oleje plně mísitelné.
Brzdová kapalina
Brzdová kapalina patří bohužel k těm podceňovaným, přitom má zásadní vliv na brzdný účinek automobilu, tedy "něco", co nám může zachránit život. Její výměnu či nedostatečné množství bychom určitě neměli podceňovat. Ideální interval výměny je každé dva roky.
Pokud je brzdová soustava v pořádku, neměla by se nám brzdová kapalina ani sama od sebe ztrácet. Jakýkoliv únik tedy naznačuje netěsnost soustavy. Brzdovou kapalinu tedy můžeme dolít, ale její stav bychom měli pečlivě sledovat, a pokud se bude ztráta opakovat, vůz bychom měli svěřit do rukou odborníků.
Brzdová kapalina se dělí především podle bodu varu. Ty nejčastěji používané mají označení ve formátu "DOT x", například DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1. Jelikož se informace o mísitelnosti brzdových kapalin značně rozcházejí, doporučujeme vždy doplnit pouze tu správnou, určenou pro váš vůz. Její typ bývá vždy napsán přímo na baňce s brzdovou kapalinou.
Chladící kapalina
Interval pro výměnu chladící kapaliny je dán zejména typem, který používáme a pohybuje se od dvou do pěti let. Ani v chladící soustavě by se kapalina neměla sama od sebe ztrácet. Pokud k tomu dochází, indikuje nám to netěsnost celé soustavy či jiné problémy. Jedním z častých příčin úniků bývá děravý chladič či špatné těsnění pod hlavou motoru.
Chladící kapaliny můžeme rozdělit podle barvy na zelenomodré, růžové a červené. Zatímco ty zelenomodré (označeny taktéž G11/G48) mají předepsaný interval výměny 2-3 roky, ty červené, růžové a fialové (označeny G11, G12, G12+ a G13) mají interval výměny až 5 let. Podle výrobců jsou dnes již všechny tyto kapaliny mezi sebou mísitelné. Pokud se ale nejedná o nouzovou situaci, doporučujeme držet se alespoň barevného značení.
I když je většina kapalin vzájemně mísitelná, neznamená to, že mají i srovnatelnou kvalitu. Vždy tedy bude některá kapalina lepší než ta druhá, ale rozeznat tu kvalitní nejde bohužel ani podle barvy, odstínu či vůně. Takže pozor při výběru chladící kapaliny a vybírejte vždy jen ověřené produkty.
Kapalina do ostřikovačů
Tato kapalina bývá snad nejvíce podceňovaná. Přitom nejeden z řidičů jistě zažil tu svízelnou situaci, kdy mu za nepříznivého počasí kapalina do ostřikovačů došla, a stěrače jedoucí na prázdno pak vyčarovali na předním skle neprůhlednou mlhu. Nemusíme zdůrazňovat jak nebezpečné tyto chvíle za volantem jsou. Důležité je tedy pravidelně dolévat, vhodné je pak v letním období používat letní směs, která oproti té zimní podstatně lépe rozpouští hmyz a čistí přední sklo. Určitě se nevyplatí experimentovat s obyčejnou vodou, jarem a podobně.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?