Tatra 613: Víte, že dokonce srazila pilota Formule 1 v závodě?

Tatra 613 a situace v Maďarsku, kdy přejel medical car v podání Tatry 613 v živém televizním přenosu japonského jezdce F1. | foto: Taki Inoue

Většina z nás zná Tatru 613 jako vůz určený výhradně vyšším státním úředníkům, později pak i policistům. Tento vůz, jehož tvary má na svědomí světoznámá italská karosárna Carrozzeria Vignale, se však dočkal mnohem širšího využití.

Výkonný motor V8 a kvalitní podvozek totiž Tatru předurčovaly k mnohem vyšším cílům, než byla přeprava papalášů a zastavování stodvacítek, které překračovaly maximální povolenou rychlost jen s větrem v zádech.

Tatra 613 | foto: Marek Litzman, Autoroad

Toho si byli vědomi i lidé z Tatry. A tak se skvost jménem 613 dočkal mnoha variant. Mezi známější patří speciální dvoumístné typy upravené pro potřeby hasičů, modely 613 RZP s nástavbou pro využití jako sanitní vozy či speciální přehlídkové landaulety.

Nás však bude nejvíce zajímat Tatra 623. Ta vychází z klasické Tatry 613-2, jenž byla upraven pro potřeby rychlé asistence na závodech. Z interiéru vozu zmizely zadní sedačky. Místo nich přibylo nejnutnější zdravotnické a protipožární vybavení. Objem motoru byl zvýšen z 3,5 l na 3,8 l, čímž došlo k navýšení výkonu. Nejméně dva vozy, které dostaly označení R, pak vyjely z továrny s odlehčenou hliníkovou karoserií a 4 litrovým motorem V8 o výkonu 300 koní. Maximální rychlost tohoto speciálu činila až 250 km/h. 

Jeden z těchto upravených vozů T623 se účastnil i Velké ceny Maďarska v roce 1995, během které se zapsal do dějin. Během závodu měl japonský závodník Taki Inoue problémy s motorem, kvůli kterým musel zastavit. Z motoru začal stoupat dým, proto jezdec opustil kokpit a hnal se pro hasící přístroj. Když se s ním však vracel ke svému doutnajícímu vozu, zcela ignoroval blížící se asistenční Tatru 623 a vběhl ji přímo pod kola.

To vše v přímém přenosu. Ostatně na záběry se můžete podívat

Celý incident se naštěstí obešel bez trvalých následků a jezdec Inoue mohl nastoupit i k dalšímu závodu. Na jeho řidičské dovednosti to zřejmě také nemělo vliv.

Chcete psát o autech? Hledáme do našeho týmu nové redaktory. Přihlašte se na redakce@autoroad.cz

Za celou svou kariéru ve Formuli 1 totiž nedokázal získat ani jeden bod. Před havárií, ani po ní.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy