Velkou výzvou byl pro techniky a konstruktéry kopřivnické automobilky přechod vzduchem chlazených motorů z emisní normy Euro 4 na Euro 5. „Odborníci k tomu byli skeptičtí. (…) My jsme však dokázali, že to jde,“ uvedl ředitel Tatra Trucks Radomír Smolka. Nyní stojí před tuzemskou továrnou další velký úkol. Přechod z normy Euro 5 na Euro 6, což by byl světový unikát.
Kvůli tomu automobilka požádala o dotaci ve výši 65 milionů korun z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost na dobudování vývojového a zkušebního centra. To by mělo stát celkem asi 131 milionů korun, dotace tak uhradí zhruba polovinu. Z těchto prostředků budou financovány moderní technologie pro zkušebnu motorů, která je jednou z klíčových součástí vývojového a zkušebního centra. V návaznosti na to bude možné dokončit již zmíněný vývoj originálního tatrováckého vzduchem chlazeného motoru, jenž bude splňovat Euro 6.
Tatra přitom již díky Operačnímu programu Podnikání a inovace získala na rozšíření vývojového a zkušebního centra už bezmála 18 milionů korun. Ty byly mimo jiné využity na vybavení dynamické zkušebny, zkušebny vozidel či prototypové dílny. Vzduchem chlazené motory jsou vhodné pro užití v náročných terénních a klimatických podmínkách. Vynikají totiž konstrukční jednoduchostí, spolehlivostí a méně nákladným provozem.