Téměř všechny nás čeká přezutí pneumatik či výměna celých kol, ať už svépomocí nebo v příslušných pneuservisech. Podrobnostem o pneumatikách a správném skladování jsme se věnovali v samostatném článku. Nám pro tuto chvíli stačí zmínit fakt, že i když zákon povoluje hloubku dezénu letní pneumatiky do 1,6 mm, obecně není doporučováno jezdit na pneumatikách starších než 5 let. Samozřejmě, že rozdílné nároky na obutí svého vozu budou mít majitelé s různým ročním nájezdem kilometrů, i tak je ale potřeba sáhnout si do svědomí, vzpomenout si koho že to ve svém autě vozíme a alespoň na pneumatikách nešetřit a mít tedy na vědomí, že roli hraje nejen výška vzorku, ale i stáří pneumatiky. A pokud se přeci jenom rozhodneme zůstat u staré a sjeté pneumatiky tak říkajíc „na dojetí“, pak to mít neustále na paměti a v případě deště nebo vody na silnici alespoň sundat nohu z plynu. Ovšem stejně důležité, jako je vybrat správnou pneumatiku, je i pravidelně kontrolovat její tlak, neboť i ten má zásadní vliv na jízdní vlastnosti.
Když už máme kola z vozu demontovaná, je dobré zkontrolovat stav brzdových destiček a kotoučů. Ne každý ojetý vůz má k tomuto úkonu příslušnou kontrolku a ve chvíli, kdy začnou brzdy „chroupat“, už může být pozdě. Nelze standardně říci, jaká je minimální šířka brzdových destiček a kotoučů, jelikož se tyto údaje zásadně liší vůz od vozu. Tento údaj se však můžeme dočíst v manuálu k vozidlu, stejně tak jej uvádí i výrobci jednotlivých brzdových komponent. Dále můžeme využít lepšího přístupu a pohledem zkontrolovat i ostatní komponenty podvozku. Samozřejmě, že naši prohlídku nemůžeme srovnávat se zásahem odborníka, avšak i tak můžeme být schopni odhalit nějaké zjevné poškození, jehož včasné řešení nám může pomoci od zbytečných problémů.
Psali jsme
Dalším z kroků zodpovědných motoristů bývá výměna stěračů. Ty jsou většinou po zimě poškozené od ledu na čelním skle, a jelikož je před námi období častých a intenzivních dešťů, je jejich výměna na místě. Vyndání zimní výbavy jako je škrabka na sklo, smetáček na sníh a startovací kabely, můžeme spojit s kontrolou povinné výbavy. Je celkem obvyklé, že použité tažné lano nebo reflexní vestu již nevrátíme na své místo, stejně tak nenahradíme použitou žárovku nebo pojistku novou. Teď je ten správný čas zkontrolovat, že je vše na svém místě. Zapomenout bychom neměli ani na platnost lékárničky.
Pokud již teploty dlouhodobě neklesají k bodu mrazu, je dobré poohlédnout se po letní kapalině do ostřikovačů. Opět jsou sice mezi námi řidiči, kteří celoročně používají tu zimní, ovšem letní kapalina mnohem lépe rozpouští hmyz na čelním skle, a jistě si dokážete vzpomenout, jak častý a nepříjemný problém to v letním období bývá. Když už máme zvednutou kapotu vozu, můžeme pohledem zkontrolovat stav provozních kapalin, jako je motorový olej, brzdová a chladicí kapalina. Stejně tak bychom se měli zamyslet, zda není čas na výměnu. Zatímco na motorový olej a jeho výměnu bývají řidiči celkem poctivý, na brzdovou a chladicí kapalinu se často zapomíná, přitom interval výměny těchto kapalin udávaný výrobci aut bývá 1 až 3 roky u kapaliny brzdové a 3 roky u kapaliny chladicí.
Posledním krokem, který můžeme doporučit, je kontrola funkčnosti veškerého osvětlení na vozidle. Prasklé parkovací světlo nemusíme bez kontroly odhalit klidně několik měsíců, ale finančně postihnout nás za to může kterákoliv policejní kontrola. O nebezpečnosti prasklých žárovek v brzdových světlech nemluvě.