České autobazary denně odmítají vykoupit stovky vozidel. Ještě v minulosti to bylo především kvůli přetočeným tachometrům nebo celkově nevyhovujícímu technickému stavu. Aktuálně jsou však největším problémem chybějící filtry pevných částic. Po českých silnicích tak podle odhadů může jezdit až jeden milión závadových vozidel, která nevyhovují emisním limitům. Za nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic přitom například v sousedním Rakousku hrozí zabavení vozidla nebo pokuta až 5.000€.
„Denně odmítneme vykoupit přibližně 50 vozidel,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a doplňuje: „V minulosti to bylo především kvůli přetočeným tachometrům. Dnes ale mezi odmítnutými vozy převládají vozidla, u nichž není funkční filtr pevných částic anebo je zcela odstraněn.“
Filtry pevných částic se aktuálně stávají velkým problémem. Do vozidel s dieselovým motorem se začaly montovat na začátku tisíciletí. Podle Foltýna se u dieselových motorů počítá se životností filtru pevných částic v rozmezí 80 – 240 tisíc kilometrů, podle toho o jakou značku se jedná a v jakých podmínkách je vůz používán.
Výměna filtru však může stát až 100 tisíc korun, záleží na značce vozidla. Podle Foltýna se proto majitelé starších dieselových vozidel snaží vůz s nefunkčním DPF prodat za každou cenu, nebo jej dokonce z vozu vymontují, upraví řídící jednotku motoru a vůz prodávají jako bezvadný. „Laik pak nemá moc možností, jak závadu odhalit,“ varuje Foltýn.
„Dle našeho průzkumu je v České republice zhruba 1 milion takto nebezpečných vozidel, která mají buď poškozený, nefunkční anebo úplně vytlučený filtr pevných částic a bohužel je na silnici nikdo nekontroluje,“ hodnotí současný stav Igor Sirota z ÚAMK. Zároveň varuje před zdánlivě výhodným nákupem ojetého vozu od neznámého člověka, nebo v neprověřeném autobazaru: „Existuje reálné riziko, že lze narazit na takto závadový vůz.“
„Naši technici se při výkupu vozidel s dieselovým motorem velmi pečlivě zaměřují na kontrolu DPF a vozy s nefunkčním nebo dokonce chybějícím filtrem odmítají vykoupit,“ říká Foltýn. Podle Foltýna by takový vůz totiž neměl projít technickou kontrolou. Hrozí ale i jiné nebezpečí: „Například v sousedním Rakousku mohou policisté automobil, který má vymontovaný nebo nefunkční filtr pevných částic, dokonce zabavit, odebrat registrační značku nebo dát pokutu až 5000 EUR,“ varuje Igor Sirota z ÚAMK.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?