Jaký je největší problém českých ojetin? Chybějící filtry pevných částic

mazda 6
mazda 6, foto: Jan Káňa, Autoroad.cz
AutoRoad.cz 14. března 2017 17:09
Sdílej:

České autobazary denně odmítají vykoupit stovky vozidel. Ještě v minulosti to bylo především kvůli přetočeným tachometrům nebo celkově nevyhovujícímu technickému stavu. Aktuálně jsou však největším problémem chybějící filtry pevných částic. Po českých silnicích tak podle odhadů může jezdit až jeden milión závadových vozidel, která nevyhovují emisním limitům. Za nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic přitom například v sousedním Rakousku hrozí zabavení vozidla nebo pokuta až 5.000€.

„Denně odmítneme vykoupit přibližně 50 vozidel,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a doplňuje: „V minulosti to bylo především kvůli přetočeným tachometrům. Dnes ale mezi odmítnutými vozy převládají vozidla, u nichž není funkční filtr pevných částic anebo je zcela odstraněn.“

Filtry pevných částic se aktuálně stávají velkým problémem. Do vozidel s dieselovým motorem se začaly montovat na začátku tisíciletí. Podle Foltýna se u dieselových motorů počítá se životností filtru pevných částic v rozmezí 80 – 240 tisíc kilometrů, podle toho o jakou značku se jedná a v jakých podmínkách je vůz používán.

Výměna filtru však může stát až 100 tisíc korun, záleží na značce vozidla. Podle Foltýna se proto majitelé starších dieselových vozidel snaží vůz s nefunkčním DPF prodat za každou cenu, nebo jej dokonce z vozu vymontují, upraví řídící jednotku motoru a vůz prodávají jako bezvadný. „Laik pak nemá moc možností, jak závadu odhalit,“ varuje Foltýn.

„Dle našeho průzkumu je v České republice zhruba 1 milion takto nebezpečných vozidel, která mají buď poškozený, nefunkční anebo úplně vytlučený filtr pevných částic a bohužel je na silnici nikdo nekontroluje,“ hodnotí současný stav Igor Sirota z ÚAMK. Zároveň varuje před zdánlivě výhodným nákupem ojetého vozu od neznámého člověka, nebo v neprověřeném autobazaru: „Existuje reálné riziko, že lze narazit na takto závadový vůz.“

„Naši technici se při výkupu vozidel s dieselovým motorem velmi pečlivě zaměřují na kontrolu DPF a vozy s nefunkčním nebo dokonce chybějícím filtrem odmítají vykoupit,“ říká Foltýn. Podle Foltýna by takový vůz totiž neměl projít technickou kontrolou. Hrozí ale i jiné nebezpečí: „Například v sousedním Rakousku mohou policisté automobil, který má vymontovaný nebo nefunkční filtr pevných částic, dokonce zabavit, odebrat registrační značku nebo dát pokutu až 5000 EUR,“ varuje Igor Sirota z ÚAMK.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.