České autobazary denně odmítají vykoupit stovky vozidel. Ještě v minulosti to bylo především kvůli přetočeným tachometrům nebo celkově nevyhovujícímu technickému stavu. Aktuálně jsou však největším problémem chybějící filtry pevných částic. Po českých silnicích tak podle odhadů může jezdit až jeden milión závadových vozidel, která nevyhovují emisním limitům. Za nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic přitom například v sousedním Rakousku hrozí zabavení vozidla nebo pokuta až 5.000€.
„Denně odmítneme vykoupit přibližně 50 vozidel,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a doplňuje: „V minulosti to bylo především kvůli přetočeným tachometrům. Dnes ale mezi odmítnutými vozy převládají vozidla, u nichž není funkční filtr pevných částic anebo je zcela odstraněn.“
Filtry pevných částic se aktuálně stávají velkým problémem. Do vozidel s dieselovým motorem se začaly montovat na začátku tisíciletí. Podle Foltýna se u dieselových motorů počítá se životností filtru pevných částic v rozmezí 80 – 240 tisíc kilometrů, podle toho o jakou značku se jedná a v jakých podmínkách je vůz používán.
Výměna filtru však může stát až 100 tisíc korun, záleží na značce vozidla. Podle Foltýna se proto majitelé starších dieselových vozidel snaží vůz s nefunkčním DPF prodat za každou cenu, nebo jej dokonce z vozu vymontují, upraví řídící jednotku motoru a vůz prodávají jako bezvadný. „Laik pak nemá moc možností, jak závadu odhalit,“ varuje Foltýn.
„Dle našeho průzkumu je v České republice zhruba 1 milion takto nebezpečných vozidel, která mají buď poškozený, nefunkční anebo úplně vytlučený filtr pevných částic a bohužel je na silnici nikdo nekontroluje,“ hodnotí současný stav Igor Sirota z ÚAMK. Zároveň varuje před zdánlivě výhodným nákupem ojetého vozu od neznámého člověka, nebo v neprověřeném autobazaru: „Existuje reálné riziko, že lze narazit na takto závadový vůz.“
„Naši technici se při výkupu vozidel s dieselovým motorem velmi pečlivě zaměřují na kontrolu DPF a vozy s nefunkčním nebo dokonce chybějícím filtrem odmítají vykoupit,“ říká Foltýn. Podle Foltýna by takový vůz totiž neměl projít technickou kontrolou. Hrozí ale i jiné nebezpečí: „Například v sousedním Rakousku mohou policisté automobil, který má vymontovaný nebo nefunkční filtr pevných částic, dokonce zabavit, odebrat registrační značku nebo dát pokutu až 5000 EUR,“ varuje Igor Sirota z ÚAMK.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.