Na belgické rallye se proháněla Toyota Yaris s vodíkovým spalovacím motorem

Toyota | foto: Toyota

Speciální verze závodní Toyoty GR Yaris H2 s vodíkovým spalovacím motorem se minulý týden poprvé představila v rámci devátého podniku mistrovství světa v rallye v belgickém Ypres. Byla to první předváděcí jízda ještě nedokončeného vozu na vodíkový pohon na veřejných komunikacích mimo Japonsko.

Za volantem speciálu seděl prezident Toyoty Akio Toyoda alias Morizo. Jako spolujezdec se k němu připojil bývalý finský jezdec a čtyřnásobný šampion WRC Juha Kankkunen, který kdysi vyhrál s Toyotou titul mistra světa.

Toyota | foto: Toyota

GR Yaris H2 nastoupil na trať rallye jako testovací vůz v rychlostní zkoušce během druhého dne rally 20. srpna. Celkem 15kilometrová erzeta číslo 11 vedla po extrémně úzkých silničkách, které vedly podél polí a mezi domy. Byla tak náročná i pro profesionální mistry WRC.

Kluzké a úzké cesty auto řádně prověřily

Cesty byly podle Moriza kluzké a úzké a podobaly se tratím japonské rallye. „V Belgii jsme měli také Mirai na vodíkové palivové články, které předvádělo externí napájení. Věřím, že dohromady s jízdou s vodíkovým spalovacím motorem jsme v Evropě dokázali zdůraznit potenciál vodíku jako možnosti dosažení uhlíkové neutrality," uvedl.

Přestože Morizo po těchto silnicích v Belgii nikdy nejel, ani neměl možnost je prozkoumat, než se vydal na cestu, spoléhal se na Kankkunenovo vedení a byl schopen reagovat na extrémně kluzké a neustále se měnící povrchy vozovek.

Toyota | foto: Toyota

Točivý moment jako u benzínového motoru

„Akiova jízda byla skvělá. Vodíkový motor poskytl solidní točivý moment, čímž se neliší od benzínového motoru. Protože navíc vypouští nulové CO2, věřím, že se vodíkové motory stanou jednou z možností, jak dosáhnout uhlíkové neutrality nejen ve světě motorsportu, ale i ve světě každodenních aut," dodal Kankkunen.

Závodní vůz s motorem spalujícím vodík nasadila Toyota již loni v rámci 24hodinového vytrvalostního závodu série SuperTaikyu - Fuji SUPER TEC 24 Hour Race. Vodíková Corolla byla poháněná tříválcem o objemu 1618 ccm z Toyoty GR Yaris. Projev vodíkového motoru je podobný zvuku benzínového agregátu a díky rychlejšímu spalování vodíku jde vůz o něco lépe za plynem.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy