Vodíková budoucnost opět o malý krůček blíže realitě

toyota mirai
toyota mirai, foto: Petr Boháč
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 7. června 2022 14:18
Sdílej:

Analýza vědců z Národní laboratoře pro obnovitelnou energii amerického ministerstva energetiky ukázala, že materiály na bázi minerálu perovskit by mohly hrát významnou roli v procesu výroby vodíku obnovitelným způsobem. Informoval o tom Renewable Energy Magazine.

Vodík je v současnosti důležitým nosičem pro ukládání energie vyrobené z obnovitelných zdrojů, náhradou za fosilní paliva pro dopravu, pro výrobu amoniaku, ale také pro další průmyslové aplikace.

Klíčem k úspěšnému využívání vodíku jako paliva je schopnost splnit cíl aktuálně stanovený ministerstvem pro energetiku, jehož smyslem je snížit cenu čistého vodíku o 80 procent na jeden dolar za kilogram v řádu deseti let.

Vědci analyzovali slibnou novou technologii štěpení vody, takzvanou solární termochemickou výrobu vodíku, která by mohla mít potenciálně vyšší energetickou účinnost než výroba vodíku konvenční metodou elektrolýzy.

Cílem je najít perovskity schopné odolávat vysokým teplotám

Elektrolýza potřebuje pro rozštěpení vody na vodík a kyslík elektřinu. Výzkumníci musí identifikovat perovskity schopné odolávat vysokým teplotám.

Tato práce představuje část portfolia technicko-ekonomických analýz zaměřených na cesty výroby vodíku, z nichž každá nese specifické výhody a nevýhody. Například elektrolýza je komerčně dostupná a elektřina pro ni potřebná může pocházet z fotovoltaických zdrojů. Používané články však zachycují a využívají pouze část ze solárního spektra.

Společnosti i státy už dlouhodobě vidí ve vodíku energetickou alternativu pro budoucnost, zvláště nyní s ohledem na energetickou krizi způsobenou ruskou invazí na Ukrajinu. A to mimo jiné i v dopravě.

Automobilka Toyota nedávno uvedla na trh druhou generaci auta na vodík, Toyotu Mirai. V Česku se zatím prodalo 10 kusů. Chystá se zde také výstavba prvních veřejných vodíkových čerpacích stanic.

Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.