Analýza vědců z Národní laboratoře pro obnovitelnou energii amerického ministerstva energetiky ukázala, že materiály na bázi minerálu perovskit by mohly hrát významnou roli v procesu výroby vodíku obnovitelným způsobem. Informoval o tom Renewable Energy Magazine.
Vodík je v současnosti důležitým nosičem pro ukládání energie vyrobené z obnovitelných zdrojů, náhradou za fosilní paliva pro dopravu, pro výrobu amoniaku, ale také pro další průmyslové aplikace.
Klíčem k úspěšnému využívání vodíku jako paliva je schopnost splnit cíl aktuálně stanovený ministerstvem pro energetiku, jehož smyslem je snížit cenu čistého vodíku o 80 procent na jeden dolar za kilogram v řádu deseti let.
Vědci analyzovali slibnou novou technologii štěpení vody, takzvanou solární termochemickou výrobu vodíku, která by mohla mít potenciálně vyšší energetickou účinnost než výroba vodíku konvenční metodou elektrolýzy.
Cílem je najít perovskity schopné odolávat vysokým teplotám
Elektrolýza potřebuje pro rozštěpení vody na vodík a kyslík elektřinu. Výzkumníci musí identifikovat perovskity schopné odolávat vysokým teplotám.
Tato práce představuje část portfolia technicko-ekonomických analýz zaměřených na cesty výroby vodíku, z nichž každá nese specifické výhody a nevýhody. Například elektrolýza je komerčně dostupná a elektřina pro ni potřebná může pocházet z fotovoltaických zdrojů. Používané články však zachycují a využívají pouze část ze solárního spektra.
Společnosti i státy už dlouhodobě vidí ve vodíku energetickou alternativu pro budoucnost, zvláště nyní s ohledem na energetickou krizi způsobenou ruskou invazí na Ukrajinu. A to mimo jiné i v dopravě.
Automobilka Toyota nedávno uvedla na trh druhou generaci auta na vodík, Toyotu Mirai. V Česku se zatím prodalo 10 kusů. Chystá se zde také výstavba prvních veřejných vodíkových čerpacích stanic.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.