Ochránci životního prostředí chtějí dosáhnout toho, aby firmy změnily svůj obchodní model a zavázaly se k omezení emisí skleníkových plynů. Ve své výzvě požadují, aby zmíněné automobilky do roku 2030 přestaly vyrábět vozidla se spalovacími motory. Těžařský koncern Wintershall by podle nich po roce 2026 už neměl otevírat žádná další těžební ložiska.
"Pokud svět bude váhat dalších deset let, nebude už možné dosáhnout cíle a omezit oteplení planety nanejvýše o 1,5 stupně a pravděpodobně ani o dva stupně," uvedla dnes právní zástupkyně ekologických organizací Roda Verheyenová s tím, že zmíněné korporace jsou za oteplování do značné míry spoluzodpovědné. Německý automobilový průmysl podle ní zanechává "obrovskou globální stopu".
Koncernům podle neoficiálních informací DPA zbývá již pouze několik týdnů, aby na výzvu ekologických organizací zareagovaly a možnou žalobu odvrátily.
Daimler, který je majitelem automobilky Mercedes-Benz, dnes podle agentury AP sdělil, že požadavky ekologů jsou neodůvodněné. "Využijeme veškerých právních prostředků na svou obranu," uvedla společnost v prohlášení. Dosáhnout klimatické neutrality svých aut chce do roku 2039. BMW hrozbu žalobou podle svého vyjádření analyzuje. Obě automobilky také uvedly, že se cítí být vázány cíli vyplývajícími z Pařížské klimatické dohody z roku 2015.
V dubnu německý ústavní soud v průlomovém rozsudku nařídil, aby zákonodárci jasněji stanovili cíle pro omezení emisí skleníkových plynů po roce 2030. Dosavadní zákon o ochraně klimatu označil za nedostatečný a znevýhodňující příští generace. Německá vláda v reakci na verdikt v květnu předložila nový zákon, v němž si stanovila přísnější cíle pro snížení emisí po roce 2030 a zavázala se dosáhnout klimatické neutrality do roku 2045.