Je budoucnost dopravy ve vodíku?

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 16. srpna 2021, 13:07 Google+

Ve světě ekologických zdrojů se za poslední dobu nešetřilo novinkami. Společnost Hyzon Motors se sídlem ve státě New York přišla s patentovanou technologií palubního systému pro skladování vodíku, která povede ke snížení hmotnosti a výrobních nákladů užitkových vozidel poháněných vodíkovými palivovými články.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu | foto: Toyota

Sdílejte článek

Mezitím na druhé straně zeměkoule oznámil největší indický dodavatel ropy projekt zaměřený na ekologický vodík. Nizozemská vláda zase zadala zakázku na dotaci ve výši 3,6 milionu eur pro zařízení, které by vyrábělo zelený vodík na moři.

Nová technologie americké společnosti Hyzon Motors používá lehké kompozitní materiály a má ambice snížit celkovou hmotnost systému, náklady na skladovací systém a počet potřebných výrobních komponent. 

Základ tvoří systém s jedním stojanem a kapacitou pro uložení pěti vodíkových lahví. Skladovací systém je přitom variabilní a lze jej adaptovat pro počet vodíkových lahví od pěti do deseti kusů. Technologie byla instalována v pilotních vozech v Evropě. Lze očekávat, že od 4. čtvrtletí 2021 bude nasazena ve všech vozidlech.

Rodí se první indická továrnu na výrobu ekologického vodíku

Státní ropná a plynárenská společnost IndianOil informovala, že ve své rafinérii Mathura postaví první indickou továrnu na výrobu ekologického vodíku. Předseda představenstva Shrikant Madhav Vaidy uvedl, že společnost má projekt větrné elektrárny v Rádžasthánu a hodlá přivést tuto energii do rafinerie v Marthuře tak, aby v ní vyráběl absolutně ekologický vodík pomocí elektrolýzy. Do roku 2023 až 2024 chce společnost zvýšit rafinérskou kapacitu o 25 milionů tun. 

„Podle našeho názoru nahradí zelený vodík paliva emitující uhlík, která se používají v rafinériích ke zpracování ropy na produkty s přidanou hodnotou, jako je benzin a nafta. Kromě toho máme několik plánů na další rozšíření, které jsou již schváleny. Nebudeme mít vlastní elektrárnu a budeme využívat energii ze sítě, nejlépe zelenou. To pomůže dekarbonizovat část výroby," dodal Vaidy.

Dotace pomůže projektu na využívání zeleného vodíku na moři

Nizozemská agentura pro podnikání (RVO), která je výkonným orgánem ministerstva hospodářství a politiky v oblasti klimatu, udělila společnosti PosHYdon dotaci ve výši 3,6 milionu eur. Peníze jsou určené na projekt v Severním moři pro využívání zeleného vodíku na funkční plošině. 

Elektřina vyráběná větrnými turbínami na moři bude pohánět vodíkovou elektrárnu. Stěžejní jsou dva procesy: přeměna mořské vody na demineralizovanou vodu a elektrolýza vody k výrobě zeleného vodíku. Cílem projektu je získat zkušenosti v oblasti energetických systémů na moři. Zelený vodík smíchaný s plynem bude dopraven stávajícím plynovodem na pobřeží. Elektrolyzér o výkonu 1 MW bude vyrábět maximálně 400 kg zeleného vodíku denně. 

img-responsive

toyota mirai | foto: Toyota

Univerzita ve Strathclyde ve Spojeném království povede výzkumný projekt Ocean-REFuel v hodnotě 10 milionů liber. Cílem bude zkoumat způsoby přeměny energie oceánů na paliva pro využití v oblasti vytápění, skladování energie a obtížně dekarbonizovatelných dopravních aplikací. 

Německý federální program za 507,5 milionu eur

Evropská komise schválila německý federální program na pořízení užitkových vozidel šetrných ke klimatu v hodnotě 507,5 milionu eur. Bude platit do konce roku 2024 a je otevřen podnikům ze všech odvětví. Nabízí přímé dotace a podpora bude založena na výběrovém řízení. Německá vláda chce motivovat k přechodu na užitková vozidla šetrná ke klimatu, zejména dopravní podniky.

img-responsive

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu | foto: Toyota

A například automobilka Toyota se dlouhodobě zaměřuje na rozšíření vodíku jako paliva nejen pro osobní automobily, ale také nákladní vozy na vodík a vodíková plavidla. Její model Mirai druhé generace disponuje třemi nádržemi na skladování vodíku. Má dojezd až 850 kilometrů. Po celém světě si ji pořídilo již více než 10 000 spokojených zákazníků. Toyota strategicky a cíleně upevňuje partnerské vazby na poli obnovitelných zdrojů. 

Vytisknout

Diskuze: Je budoucnost dopravy ve vodíku?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Hyundai IONIQ 5

První svezení v Hyundai Ioniq 5 – Má se Škoda obávat?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud