Je budoucnost dopravy ve vodíku?

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 16. srpna 2021, 13:07 Google+

Ve světě ekologických zdrojů se za poslední dobu nešetřilo novinkami. Společnost Hyzon Motors se sídlem ve státě New York přišla s patentovanou technologií palubního systému pro skladování vodíku, která povede ke snížení hmotnosti a výrobních nákladů užitkových vozidel poháněných vodíkovými palivovými články.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu | foto: Toyota

Sdílejte článek

Mezitím na druhé straně zeměkoule oznámil největší indický dodavatel ropy projekt zaměřený na ekologický vodík. Nizozemská vláda zase zadala zakázku na dotaci ve výši 3,6 milionu eur pro zařízení, které by vyrábělo zelený vodík na moři.

Nová technologie americké společnosti Hyzon Motors používá lehké kompozitní materiály a má ambice snížit celkovou hmotnost systému, náklady na skladovací systém a počet potřebných výrobních komponent. 

Základ tvoří systém s jedním stojanem a kapacitou pro uložení pěti vodíkových lahví. Skladovací systém je přitom variabilní a lze jej adaptovat pro počet vodíkových lahví od pěti do deseti kusů. Technologie byla instalována v pilotních vozech v Evropě. Lze očekávat, že od 4. čtvrtletí 2021 bude nasazena ve všech vozidlech.

Rodí se první indická továrnu na výrobu ekologického vodíku

Státní ropná a plynárenská společnost IndianOil informovala, že ve své rafinérii Mathura postaví první indickou továrnu na výrobu ekologického vodíku. Předseda představenstva Shrikant Madhav Vaidy uvedl, že společnost má projekt větrné elektrárny v Rádžasthánu a hodlá přivést tuto energii do rafinerie v Marthuře tak, aby v ní vyráběl absolutně ekologický vodík pomocí elektrolýzy. Do roku 2023 až 2024 chce společnost zvýšit rafinérskou kapacitu o 25 milionů tun. 

„Podle našeho názoru nahradí zelený vodík paliva emitující uhlík, která se používají v rafinériích ke zpracování ropy na produkty s přidanou hodnotou, jako je benzin a nafta. Kromě toho máme několik plánů na další rozšíření, které jsou již schváleny. Nebudeme mít vlastní elektrárnu a budeme využívat energii ze sítě, nejlépe zelenou. To pomůže dekarbonizovat část výroby," dodal Vaidy.

Dotace pomůže projektu na využívání zeleného vodíku na moři

Nizozemská agentura pro podnikání (RVO), která je výkonným orgánem ministerstva hospodářství a politiky v oblasti klimatu, udělila společnosti PosHYdon dotaci ve výši 3,6 milionu eur. Peníze jsou určené na projekt v Severním moři pro využívání zeleného vodíku na funkční plošině. 

Elektřina vyráběná větrnými turbínami na moři bude pohánět vodíkovou elektrárnu. Stěžejní jsou dva procesy: přeměna mořské vody na demineralizovanou vodu a elektrolýza vody k výrobě zeleného vodíku. Cílem projektu je získat zkušenosti v oblasti energetických systémů na moři. Zelený vodík smíchaný s plynem bude dopraven stávajícím plynovodem na pobřeží. Elektrolyzér o výkonu 1 MW bude vyrábět maximálně 400 kg zeleného vodíku denně. 

img-responsive

toyota mirai | foto: Toyota

Univerzita ve Strathclyde ve Spojeném království povede výzkumný projekt Ocean-REFuel v hodnotě 10 milionů liber. Cílem bude zkoumat způsoby přeměny energie oceánů na paliva pro využití v oblasti vytápění, skladování energie a obtížně dekarbonizovatelných dopravních aplikací. 

Německý federální program za 507,5 milionu eur

Evropská komise schválila německý federální program na pořízení užitkových vozidel šetrných ke klimatu v hodnotě 507,5 milionu eur. Bude platit do konce roku 2024 a je otevřen podnikům ze všech odvětví. Nabízí přímé dotace a podpora bude založena na výběrovém řízení. Německá vláda chce motivovat k přechodu na užitková vozidla šetrná ke klimatu, zejména dopravní podniky.

img-responsive

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu | foto: Toyota

A například automobilka Toyota se dlouhodobě zaměřuje na rozšíření vodíku jako paliva nejen pro osobní automobily, ale také nákladní vozy na vodík a vodíková plavidla. Její model Mirai druhé generace disponuje třemi nádržemi na skladování vodíku. Má dojezd až 850 kilometrů. Po celém světě si ji pořídilo již více než 10 000 spokojených zákazníků. Toyota strategicky a cíleně upevňuje partnerské vazby na poli obnovitelných zdrojů. 

Vytisknout

Diskuze: Je budoucnost dopravy ve vodíku?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

reklama

Doporučujeme

Hyundai IONIQ 5

První svezení v Hyundai Ioniq 5 – Má se Škoda obávat?

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud