Je budoucnost dopravy ve vodíku?

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 16. srpna 2021, 13:07 Google+

Ve světě ekologických zdrojů se za poslední dobu nešetřilo novinkami. Společnost Hyzon Motors se sídlem ve státě New York přišla s patentovanou technologií palubního systému pro skladování vodíku, která povede ke snížení hmotnosti a výrobních nákladů užitkových vozidel poháněných vodíkovými palivovými články.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu | foto: Toyota

Sdílejte článek

Mezitím na druhé straně zeměkoule oznámil největší indický dodavatel ropy projekt zaměřený na ekologický vodík. Nizozemská vláda zase zadala zakázku na dotaci ve výši 3,6 milionu eur pro zařízení, které by vyrábělo zelený vodík na moři.

Nová technologie americké společnosti Hyzon Motors používá lehké kompozitní materiály a má ambice snížit celkovou hmotnost systému, náklady na skladovací systém a počet potřebných výrobních komponent. 

Základ tvoří systém s jedním stojanem a kapacitou pro uložení pěti vodíkových lahví. Skladovací systém je přitom variabilní a lze jej adaptovat pro počet vodíkových lahví od pěti do deseti kusů. Technologie byla instalována v pilotních vozech v Evropě. Lze očekávat, že od 4. čtvrtletí 2021 bude nasazena ve všech vozidlech.

Rodí se první indická továrnu na výrobu ekologického vodíku

Státní ropná a plynárenská společnost IndianOil informovala, že ve své rafinérii Mathura postaví první indickou továrnu na výrobu ekologického vodíku. Předseda představenstva Shrikant Madhav Vaidy uvedl, že společnost má projekt větrné elektrárny v Rádžasthánu a hodlá přivést tuto energii do rafinerie v Marthuře tak, aby v ní vyráběl absolutně ekologický vodík pomocí elektrolýzy. Do roku 2023 až 2024 chce společnost zvýšit rafinérskou kapacitu o 25 milionů tun. 

„Podle našeho názoru nahradí zelený vodík paliva emitující uhlík, která se používají v rafinériích ke zpracování ropy na produkty s přidanou hodnotou, jako je benzin a nafta. Kromě toho máme několik plánů na další rozšíření, které jsou již schváleny. Nebudeme mít vlastní elektrárnu a budeme využívat energii ze sítě, nejlépe zelenou. To pomůže dekarbonizovat část výroby," dodal Vaidy.

Dotace pomůže projektu na využívání zeleného vodíku na moři

Nizozemská agentura pro podnikání (RVO), která je výkonným orgánem ministerstva hospodářství a politiky v oblasti klimatu, udělila společnosti PosHYdon dotaci ve výši 3,6 milionu eur. Peníze jsou určené na projekt v Severním moři pro využívání zeleného vodíku na funkční plošině. 

Elektřina vyráběná větrnými turbínami na moři bude pohánět vodíkovou elektrárnu. Stěžejní jsou dva procesy: přeměna mořské vody na demineralizovanou vodu a elektrolýza vody k výrobě zeleného vodíku. Cílem projektu je získat zkušenosti v oblasti energetických systémů na moři. Zelený vodík smíchaný s plynem bude dopraven stávajícím plynovodem na pobřeží. Elektrolyzér o výkonu 1 MW bude vyrábět maximálně 400 kg zeleného vodíku denně. 

img-responsive

toyota mirai | foto: Toyota

Univerzita ve Strathclyde ve Spojeném království povede výzkumný projekt Ocean-REFuel v hodnotě 10 milionů liber. Cílem bude zkoumat způsoby přeměny energie oceánů na paliva pro využití v oblasti vytápění, skladování energie a obtížně dekarbonizovatelných dopravních aplikací. 

Německý federální program za 507,5 milionu eur

Evropská komise schválila německý federální program na pořízení užitkových vozidel šetrných ke klimatu v hodnotě 507,5 milionu eur. Bude platit do konce roku 2024 a je otevřen podnikům ze všech odvětví. Nabízí přímé dotace a podpora bude založena na výběrovém řízení. Německá vláda chce motivovat k přechodu na užitková vozidla šetrná ke klimatu, zejména dopravní podniky.

img-responsive

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu | foto: Toyota

A například automobilka Toyota se dlouhodobě zaměřuje na rozšíření vodíku jako paliva nejen pro osobní automobily, ale také nákladní vozy na vodík a vodíková plavidla. Její model Mirai druhé generace disponuje třemi nádržemi na skladování vodíku. Má dojezd až 850 kilometrů. Po celém světě si ji pořídilo již více než 10 000 spokojených zákazníků. Toyota strategicky a cíleně upevňuje partnerské vazby na poli obnovitelných zdrojů. 

Vytisknout

Diskuze: Je budoucnost dopravy ve vodíku?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Transit Trail

Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

Škoda Fabia Combi Scoutline

Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

on-line prodej

Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Jeep Willys

Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

BMW i Vision Circular

U BMW došli kvalitní designéři? Koncept i Vision Circular vypadá přinejmenším zvláštně

Uniklé fotografie nového kompaktního SUV Volvo XC40

Volvo Cars se údajně chystá na burzu. Jedna věc je ale velkou neznámou

reklama

Doporučujeme

Hyundai IONIQ 5

První svezení v Hyundai Ioniq 5 – Má se Škoda obávat?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

  2. Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

  3. Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

  4. Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

  5. Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

  6. Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud