"Dobrou zprávou je, že Česká republika v rámci inteligentního evropského dopravního systému C-Roads zastává vůdčí postavení a mnoho postupů je v zahraničí přebíráno právě od nás," vysvětluje Jiří Vítek, který v O2 zodpovídá za dopravní projekty, a dodává: "Nová mobilní aplikace, která nyní prochází finální fází testování, jako jediná plně podporuje bezpečnostní standardy C-Roads a je schopna podepisovat a kontrolovat původ zpráv. Zároveň díky ní zapojíme větší počet uživatelů, čímž získáme více zdrojů pro dopravní data. V neposlední řadě budeme rádi, když naše rozhraní API začnou využívat a integrovat jiné mapové portály, aplikace a navigace, a například bezpečnostní funkce se tak dostanou ještě k více lidem."
IZS
Hlavním cílem aplikace je zachování plynulosti provozu. Díky komunikaci prvků dopravní infrastruktury s projíždějícími vozidly aplikace řidiče upozorní na různá nebezpečí v dopravě, blížící se sanitku nebo železniční přejezd, kterým bude projíždět vlak. Řidiči se dozví ale i intervaly na semaforech a samozřejmě budou vědět o nehodách, a to dokonce do takové míry, že je systém upozorní na nutnost rychlého brzdění. Systém totiž využívá tzv. hybridní komunikaci, která kombinuje vysokorychlostní mobilní síť a technologii wifi pro auta. V plánu je také propojení se sítěmi 5G.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
"Nástup sítí páté generace bude pro vzájemnou komunikaci mezi vozidly i infrastrukturními systémy klíčový. Velmi nízká odezva sítě a vysoká spolehlivost doručení zprávy umožní budoucí využití v dalších situacích, například zasahování systému přímo do řízení v krajních situacích, kdy řidič nebude dbát výzev a půjde o jeho bezpečnost," popisuje Jiří Vítek a uzavírá: "Aplikace získává každým okamžikem obrovské množství informací a vyhodnocuje je podle důležitosti. Řidič ale obdrží maximálně dvě informace najednou, a to ty s nejvyšší prioritou. Jedná se však o vůbec první projekt svého druhu nejen rozsahem, ale také náročností při vývoji hardwaru i softwaru, což přináší nespočet testovacích cyklů a legislativních schvalovacích procesů."
Pilotní provoz nyní probíhá za běžného provozu nejen na vymezených úsecích českých dálnic D1, D5, D11, na části Pražského okruhu, ale i ve městech - v Brně, Ostravě, v Plzni a na vybraných železničních přejezdech. Jelikož český systém plně využívá možnosti vysokorychlostní mobilní komunikace, je tak dostupný prakticky již na celém území České republiky.
Kolona
Aplikace je zatím k dispozici pro zařízení s operačním systémem Android, brzy bude dostupná i verze pro iOS. V obou případech bude pro koncové uživatele zdarma. Data z aplikace jsou maximálně zabezpečena. V podmínkách je například jasně zaručeno, že získaná data, jako například rychlost, nesmí být využita v trestním řízení.
Dne 4. června 2021 se navíc na brněnském výstavišti bude konat převážně ve virtuálním prostředí mezinárodní akce C-Roads: C-ITS Roadshow, v rámci níž proběhne reálné předvedení fungování technologií kooperativních inteligentních dopravních systémů, které jsou výsledkem jednotlivých evropských projektů C-Roads. Pilotní fáze v současnosti běží v 19 zemích Evropy a zájem projevily i další země jako Izrael nebo Austrálie. C-ITS Roadshow proběhne souběžně s mezinárodní akcí URBIS SMART CITY FAIR, což umožní sdílení zkušeností, nápadů a konkrétních řešení mezi experty na koncept Smart City a na kooperativní systémy v dopravě.