Další podpora autonomním vozům v České republice

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Toyota
AutoRoad.cz 8. května 2020 17:05
Sdílej:

Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a Státním fondem dopravní infrastruktury vytvořilo Katalog testovacích oblastí, jenž má přispět k vytvoření atraktivního prostředí pro vývoj, výzkum a testování autonomních a automatizovaných vozidel v České republice.

Podpora testování autonomních vozidel v České republiceAutonomní vozidla patří v současnosti k hlavním technologickým inovacím, jež mají potenciál velice pozitivně ovlivnit společnost, zejména díky zvýšení bezpečnosti na silnicích a celkovému zkvalitnění dopravy. Podpora autonomní mobility proto do značné míry vypovídá o úrovni a vyspělosti jednotlivých států. Česká republika je v tomto směru dlouhodobě aktivní a přispívá k rozvoji tohoto odvětví na mnoha úrovních. „Nejnověji díky vytvoření národního Katalogu testovacích oblastí pro autonomní vozidla v běžném silničním provozu,“ doplňuje Veronika Valentová, ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu.

Katalog dostupný od 4. května 2020 na adrese https://testovacioblasti.autonomne.cz/ je svou podobou i rozsahem světově unikátním nástrojem, který vývojářům, technikům, softwarovým inženýrům a dalším profesím činným v odvětví autonomních vozidel významně usnadňuje práci, neboť poskytuje detailní informace o konkrétních úsecích české silniční sítě. „Díky tomu si bude možné prohlédnout úseky Katalogu virtuálně předtím, než proběhne reálné testování, takže samotné zkušební jízdy lze uskutečnit maximálně efektivně a se znalostí veškerých podmínek souvisejících s dopravní infrastrukturou,“ vysvětluje Valentová. Katalog je zpracován také v angličtině, což umožní jeho širší využití a zatraktivnění České republiky v rámci mezinárodního prostředí.

Jaké oblasti zahrnuje?Katalog testovacích oblastí pro autonomní vozidla je tvořen dvěma oblastmi, každá v délce více než 500 km, dohromady v obou směrech tedy dva tisíce kilometrů. První se nachází v Čechách a zahrnuje města jako Praha, Mladá Boleslav anebo Ústí nad Labem. Druhá se rozprostírá na Moravě a ve Slezsku, přičemž trasa vede přes Brno, Zlín či Kroměříž. Oblasti jsou segmentovány do jednotlivých sekcí, kterých je 3 434.

Významně ulehčí, zjednoduší i zlevní testování v reálném provozuKatalog má podobu webové aplikace obsahující databázi úseků vybraných na základě důkladné analýzy potřeb autonomních vozidel, jež umožňuje snadné filtrování zájmových sekcí jak pomocí předdefinovaných balíčků, které zohledňují typ testování, tak i vyhledávání prostřednictvím personalizované volby vlastních parametrů. Výběr lze provést i přímo z interaktivní mapy. Na základě zvolených parametrů se následně uživateli zobrazí výčet všech sekcí, které splňují zadaná kritéria. Všechny tyto sekce si poté lze prohlédnout do nejmenších podrobností. K dispozici je videozáznam pořízený během průjezdu sekcí, pohyblivá mapa zachycující přesnou polohu, dále atributová časová osa s výpisem hlavních prvků infrastruktury, v neposlední řadě pak i výčet všech relevantních informací jako je pokrytí úseku různými typy bezdrátových sítí, průběh nadmořské výšky a index nehodovosti a další údaje ovlivňující testování. „Uživatelům Katalogu se tak dostává do rukou velmi přínosný nástroj, který významně ulehčí, zjednoduší i zlevní testování v reálném provozu,“ říká Marek Vanžura, spoluautor aplikace z Centra dopravního výzkumu.

Přístup je bezplatnýPřístup do aplikace je bezplatně umožněn komukoli po předchozí registraci. Jedinou podmínkou užití Katalogu je poskytování zpětné vazby o kvalitě prezentovaných informací prostřednictvím přednastavených formulářů. Vítaná je i zpětná vazba v podobě vlastních návrhů na možná zlepšení, doplnění anebo rozšíření.

Součástí je i metodický návodSoučástí projektu jsou kromě webové aplikace Katalogu i související dokumenty: Metodika pro výběr úseků, jež slouží jako návod pro budoucí případné rozšiřování databáze o nové sekce, dále Návrh podmínek údržby a servisu testovacích úseků a sektorů, který poskytuje instrukce, jak se starat o úseky zahrnuté v Katalogu, aby byla zachována jejich užitečnost pro testování autonomních vozidel, a Rámcová provozně-bezpečnostní opatření, jež představují manuál pro zajištění bezpečného zkušebního a testovacího provozu na úsecích Katalogu.

Kdo se na projektu podílel?Na projektu, jenž byl iniciován Ministerstvem dopravy a financován Státním fondem dopravní infrastruktury, se společně s Centrem dopravního výzkumu podílely společnosti O2 Czech Republic, TÜV SÜD Czech a Roboauto a České vysoké učení technické v Praze¨.

Tisková zpráva: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.