Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a Státním fondem dopravní infrastruktury vytvořilo Katalog testovacích oblastí, jenž má přispět k vytvoření atraktivního prostředí pro vývoj, výzkum a testování autonomních a automatizovaných vozidel v České republice.
Podpora testování autonomních vozidel v České republiceAutonomní vozidla patří v současnosti k hlavním technologickým inovacím, jež mají potenciál velice pozitivně ovlivnit společnost, zejména díky zvýšení bezpečnosti na silnicích a celkovému zkvalitnění dopravy. Podpora autonomní mobility proto do značné míry vypovídá o úrovni a vyspělosti jednotlivých států. Česká republika je v tomto směru dlouhodobě aktivní a přispívá k rozvoji tohoto odvětví na mnoha úrovních. „Nejnověji díky vytvoření národního Katalogu testovacích oblastí pro autonomní vozidla v běžném silničním provozu,“ doplňuje Veronika Valentová, ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu.
Katalog dostupný od 4. května 2020 na adrese https://testovacioblasti.autonomne.cz/ je svou podobou i rozsahem světově unikátním nástrojem, který vývojářům, technikům, softwarovým inženýrům a dalším profesím činným v odvětví autonomních vozidel významně usnadňuje práci, neboť poskytuje detailní informace o konkrétních úsecích české silniční sítě. „Díky tomu si bude možné prohlédnout úseky Katalogu virtuálně předtím, než proběhne reálné testování, takže samotné zkušební jízdy lze uskutečnit maximálně efektivně a se znalostí veškerých podmínek souvisejících s dopravní infrastrukturou,“ vysvětluje Valentová. Katalog je zpracován také v angličtině, což umožní jeho širší využití a zatraktivnění České republiky v rámci mezinárodního prostředí.
Jaké oblasti zahrnuje?Katalog testovacích oblastí pro autonomní vozidla je tvořen dvěma oblastmi, každá v délce více než 500 km, dohromady v obou směrech tedy dva tisíce kilometrů. První se nachází v Čechách a zahrnuje města jako Praha, Mladá Boleslav anebo Ústí nad Labem. Druhá se rozprostírá na Moravě a ve Slezsku, přičemž trasa vede přes Brno, Zlín či Kroměříž. Oblasti jsou segmentovány do jednotlivých sekcí, kterých je 3 434.
Významně ulehčí, zjednoduší i zlevní testování v reálném provozuKatalog má podobu webové aplikace obsahující databázi úseků vybraných na základě důkladné analýzy potřeb autonomních vozidel, jež umožňuje snadné filtrování zájmových sekcí jak pomocí předdefinovaných balíčků, které zohledňují typ testování, tak i vyhledávání prostřednictvím personalizované volby vlastních parametrů. Výběr lze provést i přímo z interaktivní mapy. Na základě zvolených parametrů se následně uživateli zobrazí výčet všech sekcí, které splňují zadaná kritéria. Všechny tyto sekce si poté lze prohlédnout do nejmenších podrobností. K dispozici je videozáznam pořízený během průjezdu sekcí, pohyblivá mapa zachycující přesnou polohu, dále atributová časová osa s výpisem hlavních prvků infrastruktury, v neposlední řadě pak i výčet všech relevantních informací jako je pokrytí úseku různými typy bezdrátových sítí, průběh nadmořské výšky a index nehodovosti a další údaje ovlivňující testování. „Uživatelům Katalogu se tak dostává do rukou velmi přínosný nástroj, který významně ulehčí, zjednoduší i zlevní testování v reálném provozu,“ říká Marek Vanžura, spoluautor aplikace z Centra dopravního výzkumu.
Přístup je bezplatnýPřístup do aplikace je bezplatně umožněn komukoli po předchozí registraci. Jedinou podmínkou užití Katalogu je poskytování zpětné vazby o kvalitě prezentovaných informací prostřednictvím přednastavených formulářů. Vítaná je i zpětná vazba v podobě vlastních návrhů na možná zlepšení, doplnění anebo rozšíření.
Součástí je i metodický návodSoučástí projektu jsou kromě webové aplikace Katalogu i související dokumenty: Metodika pro výběr úseků, jež slouží jako návod pro budoucí případné rozšiřování databáze o nové sekce, dále Návrh podmínek údržby a servisu testovacích úseků a sektorů, který poskytuje instrukce, jak se starat o úseky zahrnuté v Katalogu, aby byla zachována jejich užitečnost pro testování autonomních vozidel, a Rámcová provozně-bezpečnostní opatření, jež představují manuál pro zajištění bezpečného zkušebního a testovacího provozu na úsecích Katalogu.
Kdo se na projektu podílel?Na projektu, jenž byl iniciován Ministerstvem dopravy a financován Státním fondem dopravní infrastruktury, se společně s Centrem dopravního výzkumu podílely společnosti O2 Czech Republic, TÜV SÜD Czech a Roboauto a České vysoké učení technické v Praze¨.
Tisková zpráva: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!