Není žádným tajemstvím, že Mercedes-Benz třídy X sdílí základy své techniky s Nissanem Navarou (a také od Nissanu odvozeným Renaultem Alaskan). Bylo by však velkou chybou si myslet, že třída X je jen převlečeným Nissanem. Technici Daimleru si totiž s vozem poměrně dost vyhráli, což přináší řadu benefitů. Ovšem není všechno zlato, co se třpytí. Nebo snad ano?
Exteriér
Podstatné změny oproti Navaře jsou patrné již na první pohled. Exteriér Mercedesu působí výrazně elegantněji, uhlazeněji a nebál bych se říci i jemněji. Blatníky nejsou tak vystouplé, křivky jsou umírněnější, zadní světla jsou užší a maska, která se s největší pravděpodobností inspirovala u SUV modelu GLS, působí civilizovaněji. Díky jedinečnému světelnému podpisu si navíc třídu X bez problému zařadíte mezi vozy s třícípou hvězdou již na dálku. Daimler zkrátka pozměnil prakticky každý detail a panel karoserie, což platí i pro čtyřdveřovou kabinu a její zadní dveře, které mi osobně přišly vždy téměř identické s Navarou i Alaskanem. A přesto nejsou.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Daimler si pohrál i s rozměry vozu a rozšířil rozchod kol o 7 centimetrů. Narostl tak nejen prostor v interiéru, ale také na korbě. X-Class je tak jedním z mála evropských pickupů, kam bez problému naložíte euro-paletu i na šířku. A to ocení především ti, kteří si X-class nekoupili jen jako módní doplněk. My jsme sice žádnou euro-paletu neměli po ruce, shodou náhod však známý potřeboval pomoci s převozem ICB nádrže na zachytávání dešťové vody, která měla rozměry 120 x 100 centimetrů. A Mercedes si s touto výzvou bez zaváhání poradil. A to dokonce i s hliníkovou roletou, která částečně prostor korby omezovala.
Nejvíce se mi však na designu třídy X líbí jeho univerzálnost. Pokud se pohybujete za městem, nemusíte auto ani umývat, a přesto bude vypadat dobře. Ostatně každý zapálený offroadista by vám potvrdil, že bláto a prach jsou nejlepší dekorací každé správné čtyřkolky. Pokud se však potřebujete pohybovat po městě, stačí zajet na mycí box, párkrát vzít auto wapkou a z ochranného nánosu bláta a špíny se vám opět vyloupne elegantní Mercedes, se kterým se můžete vypravit do divadla, na pracovní schůzku i na rande. A můžete si být jisti, že jeho křivky a třícípá hvězda v masce vás budou dokonale reprezentovat.
Pokud si však budete chtít uchovat eleganci svého vozu co nejdéle, doporučujeme nechat vůz po koupi potáhnout průhlednou ochrannou fólií, která vám ušetří dost starostí. X-Class je totiž v terénu poměrně schopný, takže minimálně ze začátku se dá předpokládat, že každý bude hledat jeho limity. Ze zkušenosti však víme, že pořádnou neplechu dokáží napáchat různé větve a odletující kamínky, které mohou karoserii nepříjemně poškrábat. A to byl bohužel příklad i jednoho z testovaných vozů - modrého X 250 d. A opět se tak vracíme k problému, že se zkrátka pořád jedná o vůz značky Mercedes-Benz, který by si měl stále udržovat nějakou úroveň.
Interiér
Nicméně zatímco s úpravou exteriéru si konstruktéři z Daimleru vyhráli na výbornou, interiér má i přes prémiový design a skvostné zpracování jisté rezervy. A začněme rovnou od té nejpalčivější, kterou je bohužel absence praktických úložných prostor. Skutečně palčivá absence.
Zatímco Navara i Alaskan jich nabízejí plno, kdosi v Mercedesu usoudil, že budete muset vystačit se dvěma nepříliš hlubokými držáky nápojů a loketní opěrkou ve středové konzoli, malou schránkou před spolujezdcem a možná prostornými, nicméně rozhodně ne všespásnými kapsami ve dveřích. Nemusíte být ani žádný velký kutil či řemeslník, abyste v autě upotřebili alespoň pár kurt, nějaký gumicuk a pracovní rukavice. V případě X-ka však na tyto věci přicházel v úvahu snad jen prostor pod zadní lavicí, kam designéři schovali hever a další příslušenství.
Poněkud nepříjemným překvapením pro mě byla také skutečnost, že při svých cca 183 cm jsem na zadních sedačkách neměl místa nad hlavou zrovna nazbyt. Pro ramena ani kolena žádný problém, nicméně nohy pod sedačku před vámi také nezasunete. Zadní opěradla jsou navíc poměrně vzpřímená a tak si nejsem zcela jist, jak by se tvářili cestující vzadu po cestě do Chorvatska.
Potěší však skutečnost, že v Xku nebude problém ani s převážením dětí. Zadní lavice je totiž osazena systémem ISOFIX a přístup k ní je celkem bezproblémový. Tedy alespoň pokud nepočítáme vyšší světlou výšku. Sedák je navíc možné odklopit a zafixovat k opěradlu, čímž za předními sedačkami vznikne pěkný úložný prostor - například pro převoz vyššího nákladu, batohů, cestovní lednice, atd.
Vpředu je vůz vybaven poměrně pohodlnými sedadly, na kterých se dá bez problému absolvovat i delší cesta. Navíc mohou být i elektricky ovládaná a nechybí jim ani možnost vyhřívání, které se po vzoru Nissanu aktivuje na boku samotné sedačky. Osobně mi pouze lehce chybělo teleskopické nastavení volantu a vůbec bych se nebránil možnosti dát volant ještě o kousek výš.
Díky kombinaci zvolených materiálů a zvolenému designu vůz uvnitř působí skutečně prémiově, což ještě umocňuje informační a multimediální systém Connect s obrazovkou v podobě tabletu stojícího na palubní desce. Ten se ovládá pomocí tradičního voliče Mercedes na středové konzoli, což je velice praktická kombinace, na kterou se dobře zvyká a která příliš neodvádí pozornost. Systém je dostatečně rychlý, má kvalitní rozlišení a co je nejdůležitější - může zobrazovat pohled z několika kamer, které pokrývají 360° okolí vozu.
Korba
Hlavním důvodem pro pořízení vozidla typu pick-up je však bezpochyby korba. V případě Mercedesu X-class tak máte neustále k dispozici nákladový prostor o kapacitě 2,466 m2, kam už skutečně naložíte kdeco. Ostatně o tom hovoří i rozměry 1 581 mm na délku, 1 560 mm na šířku ( 1 215 mm mezi podběhy) a 431 mm na výšku. Korba si navíc poradí se zátěží až jedné tuny, což oceníte zejména v momentě, kdy si necháte na korbu naložit euro-paletu například se stavebním materiálem. Ta se navíc vejde na korbu jak na délku, tak i na šířku.
Korba je přitom osazena praktickým systémem kolejnic pro záchytná oka a příplatkovou přepážku, díky které můžete nákladový prostor rozdělit napůl. V korbě nechybí ani 12V zásuvka a bloudit nebudete ani ve tmě. Součástí třetího brzdového světla je totiž dvojice malých bílých světel, která jsou namířena na korbu. Jejich aktivace sice probíhá z kabiny, přesto se jedná o skvělý doplněk, díky kterému můžete pohodlně vykládat věci z korby.
Pokud si ale budete tento vůz kupovat, rozhodně nešetřete na příplatkové výbavě označované jako „Obložení podlahy ložného prostoru." První testovaný vůz, X 250d, totiž tuhle plastovou drobnost postrádal a na jeho korbě to bylo bohužel silně znát. Nečekejte sice žádné díry nebo promáčkliny, korbu však zdobilo mnoho škrábanců různé hloubky, které by se vzhledem k absenci zastřešení mohly brzy zvrhnout v korozi, atd. A vůbec, kdo by chtěl mít hned poškrábanou korbu na autě, které rozhodně nebylo levné?
A tím se dostáváme ještě k samotnému zastřešení korby. Ta může být buď zcela otevřena, zakryta klasickým hardtopem, pevným krytem a nebo, stejně jako u testovaného modelu X 350 D, stahovací hliníkovou roletkou. Ta vám sice ubere kousek z délky nákladového prostoru a zadní lištu pro upevnění nákladu, přesto se však podle nás jedná o jedno z nejrozumnějších řešení z oficiálního ceníku. Roletka totiž nepropustila ani vodu, snadno se ovládala a vozu jednoduše slušela. Pokud byste ale s nabídkou automobilky nebyli spokojeni, jsme si téměř jisti, že v zahraničí naleznete řadu dalších zajímavých alternativ.
Jízdní vlastnosti
V této sekci obvykle řešíme jednu, my jsme si však vyzkoušeli hned dvě. A začneme tedy s tou slabší, kterou byla X 250 d 4Matic. Tato motorizace vychází z techniky dodané Nissanem, takže pod kapotou najdeme 2.3 litrový dvakrát přeplňovaný diesel o výkonu 190 koní s točivým momentem 450 Nm, jaký nabízí i Navara nebo Alaskan. Motor může být spojen s šestistupňovým manuálem, nebo sedmistupňovým autometem. My jsme měli možnost si vyzkoušet sedmistupňový automat, který navzdory označení 4Matic posílal výkon primárně na zadní nápravu. Tedy stejně jako u Nissanu. Přiřadit však lze i pohon předních kol a nechybí ani redukční převodovka. Pokud to ale s pohybem v terénu myslíte vážně, rozhodně se vyplatí popřemýšlet ještě o příplatkové uzávěrce diferenciálu zadní nápravy, kterou jsme dostali až s modelem V6.
A jak tahle motorizace vlastně působí? Rozhodně vás neurazí, ale nečekejte žádné velké emoce. Motor je poměrně kultivovaný a svým projevem motivuje spíše ke klidnějšímu tempu. Pokud toužíte po větší dynamice, například kvůli předjíždění, je potřeba začít motoru šlapat na krk. Poté se skutečně probere k životu a jízda začne být i svižnější, jakkoliv vám něco uvnitř bude našeptávat, že se to k povaze motoru příliš nehodí.
Mercedes sice nabízí pro třídu X i slabší motorizace, nicméně osobně si neumím je v autě neumím moc představit. X 205 d působí jako univerzální řešení, které dokáže snad vše běžně myslitelné a to při zachování rozumných nákladů. Auto jako celek působí vyváženě, výkon brzd odpovídá výkonu motoru i naladění podvozku a ani spotřeba není nijak tragická. Zatímco výrobce udává kombinovanou spotřebu okolo 7,9 litru, moje minimum bylo cca 7,6 l/100 km, čemuž jsem sám nechtěl věřit. Dlouhodobá spotřeba se však pohybovala okolo 9.4 l/100 km.
To s šestiválcem je jízda o mnoho radostnější a živější. A dokonce předčila i naše očekávání. Testovaná varianta X 350 d 4Matic se navíc může pochlubit i větší zásobou techniky od Daimleru, což platí jak pro 3.0 litrový motor V6 o výkonu 258 koní spojený se 7. stupňovou automatickou převodovku G-Tronic Plus, tak i pro stálý pohon všech kol 4Matic. V případě šestiválce se sice musíte rozloučit s manuálním řazením, nicméně tuhle daň bych já osobně velice rád zaplatil. Ostatně stále máte možnost si podřazovat pádly pod volantem, což oceníte snad jen při předjíždění. V ostatních případech totiž automaty pracovaly vždy správně a příkladně.
Již od nastartování je motor V6 tichý, zatímco čtyřválec si umí lehce zařvat. Plynový pedál ochotně reaguje na každé lehčí sešlápnutí a neustále vám tak dává najevo, že tohle auto má sil na rozdávání. Točivý moment 550 Nm je v autě skutečně cítit a dává vám úžasný pocit jistoty, že máte neustále dostatečnou výkonovou rezervu pro tahání těžkých nákladů i pro dynamickou jízdu včetně předjíždění. Nemusíte se však bát, že by auto bylo zběsilé. Automatická převodovka zajišťuje plynulé rozjezdy, takže se nemusíte bát ani o uvolnění nákladu na korbě.
Jediné, na co je potřeba u modelu V6 dávat větší pozor, jsou brzdy a jejich včasné použití. Výkonný motor totiž dává člověku zapomenout na skutečnost, že se veze v autě vážícím okolo 2.3 tuny. A fyziku zkrátka neokecáte. Takže zatímco zrychlení probíhá s nesmírnou lehkostí, rozhodně byste neměli zapomenout brzdit s dostatečným předstihem. Zvláště, pokud vezete náklad. Potěší však skutečnost, že Mercedes nabízí předkolizní asistent, který funguje na výbornou.
Podvozek je obecně vzato velice komfortní, za což vděčí především zadní pětiprvkové nápravě s vinutými pružinami. Právě ta je důvodem, proč se dá tohle auto klidně srovnávat s moderními SUV. Zatímco starší pickupy odskakovaly a dávaly najevo svůj plebejský původ, třída X se pohybuje po silnicích až s plavnou ladností a hravě žehlí různé výmoly i nerovnosti. Obě auta jsem mohl protáhnou po lepších i horších okreskách, polních cestách, dálnicích i jednom offroadovém polygonu. A s čistým svědomím mohu říci, že Mercedes nikde nestrádal.
Na úzkých českých okreskách s polorozpadlou krajnicí si samozřejmě musíte dávat větší pozor a s dynamickými průjezdy zatáček se také raději rozlučte. Velký rozvor pak může způsobovat i problémy v terénu, kde je sice Xko jako doma, ale stále mu hrozí nepříjemné posazení na břicho. Pokud si ale zvyknete na vyšší hmotnost a rozměry vozu, lehce se s ním budete pohybovat prakticky kdekoliv. A to včetně parkovišť a městských ulic.
Právě ve městě jsem se však setkal snad s jedinou potíží, která by mi vlastnictví třídy X dokázala znepříjemnit. Že bude problém najít adekvátně velké parkovací místo asi napadne každého, ale věřili byste, že může být problém z toho místa i vycouvat? Bohužel hned dvakrát se mi totiž stalo, že po zaparkování šikmo k chodníku mě obklopily okolní vozy tak natěsno, že mi prakticky nezbýval žádný manévrovací prostor. V tu chvíli jsem děkoval za kamery s 360° pokrytím okolí vozu, které disponují vysokým rozlišením. I tak jsem ale na chvíli stal špuntem, kvůli kterému vázla doprava v bočních uličkách Prahy.
Na druhou stranu - díky korbě vám odpadnou všechny nepříjemné starosti spojené s vlekem. Oproti soupravě s vlekem se vám bude lépe parkovat, snáze couvat, nemusíte řešit uskladnění ani zabezpečení vleku. Při cestách do hobbymartů a zahradnictví vám odpadnou starosti s tím, kolik jste schopni toho uvézt, zda máte připojit vlek nebo zda vám převážené věci nepoškodí interiér. Zkrátka kouzlo pick-upů, které však kromě práce mohou snad posloužit i k zábavě. Na korbu totiž můžete naložit i jízdní kola, motorku, zahradnické vybavení a výjimkou není ani převoz čtyřkolek.
A právě kombinací této univerzálnosti, elegance a kultivovanosti si mě třída X s motorem V6 naprosto získala. Tohle auto se zkrátka povedlo a já už teď vím, že se za ním budu vždycky otáčet.
Tabulky:
Čtyřválec X 250 d 4Matic
Pohonné ústrojí: | |||
---|---|---|---|
Typ motoru | řadový čtyřválec | ||
Palivo | nafta | ||
Zdvihový objem | 2 298 ccm | ||
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 140 (190) / 3 750 | ||
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 450 / 1500-2500 | ||
Typ pohonu | 4x4 | ||
Převodovka | 7. st. automatická | ||
Jízdní výkony: | |||
Zrychlení z 0 na 100 | 11,8 s | ||
Maximální rychlost | 175 km/ | ||
Spotřeba paliva: | |||
Město | 9,9 | ||
Mimo město | 7,2 | ||
Kombinovaná, oficiální | 7,9 | ||
Kombinovaná, námi naměřená | 9,7 | ||
Rozměry: | |||
Délka | 5 340 mm | ||
Výška | 1 819 mm | ||
Šířka (včetně zrcátek) | 2 113 mm | ||
Hmotnost (provozní) | 2 234 kg | ||
Korba: | |||
Délka (mm) | 1 581 | ||
Šířka / mezi podběhy (mm) | 1 560 / 1 215 | ||
Výška (mm) | 431 | ||
Ložná plocha (m2) | 2,466 |
Mercedes-Benz
Šestiválec X 350 d 4Matic
Pohonné ústrojí: | |||
---|---|---|---|
Typ motoru | vidlicový šestiválec | ||
Palivo | nafta | ||
Zdvihový objem | 2 987 ccm | ||
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 190 (258) / 3 400 | ||
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 550 / 1400 - 3200 | ||
Typ pohonu | 4x4 | ||
Převodovka | 7 st. aut. G-Tronic Plus | ||
Jízdní výkony: | |||
Zrychlení z 0 na 100 | 7,9 s | ||
Maximální rychlost | 205 km/h | ||
Spotřeba paliva: | |||
Město | 10,0 - 10,3 | ||
Mimo město | 8,1 - 8,3 | ||
Kombinovaná, oficiální | 8,8 - 9,0 | ||
Kombinovaná, námi naměřená | 10,7 | ||
Rozměry: | |||
Délka | 5 340 mm | ||
Výška | 1 819 mm | ||
Šířka (včetně zrcátek) | 2 113 mm | ||
Pohotovostní hmotnost | 2 249 - 2 389 kg | ||
Korba: | |||
Délka (mm) | 1 581 | ||
Šířka / mezi podběhy (mm) | 1 560 / 1 215 | ||
Výška (mm) | 431 | ||
Ložná plocha (m2) | 2,466 |
Mercedes-Benz