Je všeobecně známo, že akumulátory s postupem času degradují a ztrácí svou kapacitu. A zatímco v případě chytré elektroniky obvykle stačí výměna za pár stovek, v případě elektromobilů se bavíme o investicích v řádu desítek až stovek tisíc. Automobilka Volkswagen však slibuje, že baterie v jejích elektromobilech vydrží totéž, což samotný vůz.
Frank Blome, šéf oddělení Volkswagen „Center of Excellence for Battery Cells," v rozhovoru na firemním webu prozradil několik zajímavostí o elektrické budoucnosti značky. Ty se přitom netýkaly jen samotných elektromobilů, ale také jejich baterií a budoucnosti jejich technologií.
Pro nás jsou však nejzajímavější informace technického charakteru, neboť chystaná fotila elektromobilů Volkswagen je velkým krokem do neznáma - především pro zákazníky. Blome však veřejnost uklidňuje, že se není čeho bát. Nové elektromobily jsou totiž podle jeho slov de facto postaveny okolo baterií, což technikům dalo mnoho prostoru pro uskladnění energie a umožnilo dosáhnout dojezdu až okolo 550 kilometrů při zachování dostupných cen.
„Bateriové moduly byly dříve umístěny v různých částech automobilu - nyní je ale baterie kompaktně uložena v podvozku mezi nápravami. To znamená, že máme centrální distribuční bod energie. A to je jednou z největších výhod naší nové MEB elektrické platformy," uvedl Blome.
Bát bychom se přitom neměli ani životnosti baterií, neboť cílem techniků bylo nabídnout baterie, které vydrží totéž co automobil. „Garantujeme minimální kapacitu 70 % i po osmi letech nebo ujetí 160 000 kilometrů. Velký vliv na životnost baterie však mohou mít i samotní řidiči." Blome tak připomíná, že bateriím více prospívá třeba tradiční pomalé nabíjení, než rychlonabíjení. Prodloužit životnost baterie může také nabíjení pouze do 80 % kapacity, namísto tradičních 100 %.
Na otázku, zda není poněkud nepraktické nenabíjet elektromobil úplně, má Blome poměrně logické vysvětlení. „Ve většině případů je 80 % více než dost. Mnoho zákazníků totiž jezdí na kratší cesty, jako do práce, nebo na nákupy. A k tomu nepotřebují baterii nabitou na 100 %."
Automobilka tak nejspíš počítá spíše s tím, že lidé budou automobily nabíjet především doma a to jen na takovou kapacitu, která jim bude stačit k běžným úkonům. Stále však budou mít možnost nabít akumulátor na 100 procent, například před cestou na dovolenou. Navíc Volkswagen spolupracuje i s dalšími automobilkami na výstavbě dobíjecích stanic podél evropských dálnic, což by mělo cesty na dovolené ještě více usnadnit a zpříjemnit.
Blome také promluvil o technologii baterií s pevným elektrolytem, o kterých se často hovoří jako o možné revoluci nejen pro svět elektromobility. Tento typ baterií má totiž větší energetickou hustotu, což zajistí elektromobilům delší dojezd. Navíc jsou však tyto baterie i lehčí, ekonomičtější a rychleji se nabíjí.
Na jejich vývoji pracuje automobilka s technickým partnerem QuantumScape, na velkokapacitní průmyslovou výrobu si však budeme muset ještě pár let počkat. Podle Blomeho by se však mohly začít objevovat někdy mezi lety 2025 až 2030. I v technologii Lithium-Iontových baterií však Blome očekává další technologický pokrok, ačkoliv již nejspíš nebude tak rychlý a přelomový.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.