Boj s emisemi je celosvětový problém, který se však v každém koutě světa rozhodli řešit po svém. A tak zatímco některé metropole uzavírají své brány před vozidly se staršími motory, v New Yorku se rozhodli pronásledovat řidiče užitkových vozidel, kteří nechají běžet motor na prázdno. A ještě k tomu využívají pozorné chodce.
Jeden ze zákonů města New York, který měl pomoci v boji za čistší ovzduší, říká, že řidiči nákladních / užitkových vozidel nesmějí zaparkovat u chodníku a nechat běžet motor na prázdno déle jak tři minuty. V okolí škol se pak tohle časové okénko smrskává dokonce jen na minutu.
A protože policie už má svých starostí více než dost, rozhodla se radnice města využít ke kontrole dodržování těchto zákonů své rezidenty. Minulý rok tak vedení města spustilo program, který odměňuje všechny, kteří nahlásí řidiče porušující výše uvedený zákon. A někteří si z tohoto programu udělali slušný přivýdělek.
O tom ostatně hovoří i statistika, podle které se městu podařilo rozdat za minulý rok hned 1 038 pokut za prohřešky spojené s během motoru na volnoběh. Za rok 2017 jich přitom bylo pouze 24. Oddělení pro ochranu životního prostředí města New York se proto rozhodlo, že 25 % z peněz získaných na pokutách rozdělí mezi své informátory. Ve výsledku si tak 13 udavačů pozorných chodců rozdělilo 20 000 dolarů. Tedy cca 657 700 Kč.
Vůbec nejúspěšnějším informátorem byl advokát David Dong, který nahlásil 47 přestupků a získal odměnu 4 912 dolarů - tedy cca 112 400 Kč. V jeho těsném závěsu zůstal jistý Zachary Tinkelman, který si za stejný počet ohlášených přestupků přinesl domů 4 600 dolarů - tedy cca 105 300 Kč. Na třetím místě skončil bankéř George Pakenhem, který zřejmě přispěl ke vzniku celého programu a domů si odnesl 4 300 dolarů - cca 98 400 Kč.
Samotné pokuty za porušení výše zmíněného zákona se pohybují od 350 dolarů (8 000 Kč) až po 2 000 dolarů (45 760 Kč) - nejvyšší sazba je však určena pouze pro nepoučitelné hříšníky, kteří již byli dříve několikrát pokutování. Lidé, kteří se stanou svědky porušování tohoto zákona, mohou poslat svou stížnost přímo na úřad pro ochranu životního prostředí v New Yorku a jako důkaz musí přiložit sérii fotografií, nebo video. Odměna jim pak obvykle přijde cca během tří měsíců, jak uvedl Pakenhem.
Ten navíc během rozhovoru pro Post prozradil, že se evidentně zná i s nejaktivnějším oznamovatelem. Podle jeho slov je totiž Dong „stroj," který je „velice agresivní" a - pokud jsme si jeho slova správně vyložili, jde pro hříšnících v „podnikatelském duchu." A z toho je nám celkem špatně.
Podle Pakenhema je ale evidentně všechno v naprostém pořádku. „Občané dělají práci, kterou si policisté dělat nepřáli a jsou za to odměňováni," uvedl pro Post. „A současně tak pomáhají vyčistit vzduch ve městě."
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?