Boj s emisemi je celosvětový problém, který se však v každém koutě světa rozhodli řešit po svém. A tak zatímco některé metropole uzavírají své brány před vozidly se staršími motory, v New Yorku se rozhodli pronásledovat řidiče užitkových vozidel, kteří nechají běžet motor na prázdno. A ještě k tomu využívají pozorné chodce.
Jeden ze zákonů města New York, který měl pomoci v boji za čistší ovzduší, říká, že řidiči nákladních / užitkových vozidel nesmějí zaparkovat u chodníku a nechat běžet motor na prázdno déle jak tři minuty. V okolí škol se pak tohle časové okénko smrskává dokonce jen na minutu.
A protože policie už má svých starostí více než dost, rozhodla se radnice města využít ke kontrole dodržování těchto zákonů své rezidenty. Minulý rok tak vedení města spustilo program, který odměňuje všechny, kteří nahlásí řidiče porušující výše uvedený zákon. A někteří si z tohoto programu udělali slušný přivýdělek.
O tom ostatně hovoří i statistika, podle které se městu podařilo rozdat za minulý rok hned 1 038 pokut za prohřešky spojené s během motoru na volnoběh. Za rok 2017 jich přitom bylo pouze 24. Oddělení pro ochranu životního prostředí města New York se proto rozhodlo, že 25 % z peněz získaných na pokutách rozdělí mezi své informátory. Ve výsledku si tak 13 udavačů pozorných chodců rozdělilo 20 000 dolarů. Tedy cca 657 700 Kč.
Vůbec nejúspěšnějším informátorem byl advokát David Dong, který nahlásil 47 přestupků a získal odměnu 4 912 dolarů - tedy cca 112 400 Kč. V jeho těsném závěsu zůstal jistý Zachary Tinkelman, který si za stejný počet ohlášených přestupků přinesl domů 4 600 dolarů - tedy cca 105 300 Kč. Na třetím místě skončil bankéř George Pakenhem, který zřejmě přispěl ke vzniku celého programu a domů si odnesl 4 300 dolarů - cca 98 400 Kč.
Samotné pokuty za porušení výše zmíněného zákona se pohybují od 350 dolarů (8 000 Kč) až po 2 000 dolarů (45 760 Kč) - nejvyšší sazba je však určena pouze pro nepoučitelné hříšníky, kteří již byli dříve několikrát pokutování. Lidé, kteří se stanou svědky porušování tohoto zákona, mohou poslat svou stížnost přímo na úřad pro ochranu životního prostředí v New Yorku a jako důkaz musí přiložit sérii fotografií, nebo video. Odměna jim pak obvykle přijde cca během tří měsíců, jak uvedl Pakenhem.
Ten navíc během rozhovoru pro Post prozradil, že se evidentně zná i s nejaktivnějším oznamovatelem. Podle jeho slov je totiž Dong „stroj," který je „velice agresivní" a - pokud jsme si jeho slova správně vyložili, jde pro hříšnících v „podnikatelském duchu." A z toho je nám celkem špatně.
Podle Pakenhema je ale evidentně všechno v naprostém pořádku. „Občané dělají práci, kterou si policisté dělat nepřáli a jsou za to odměňováni," uvedl pro Post. „A současně tak pomáhají vyčistit vzduch ve městě."
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?