Boj s emisemi je celosvětový problém, který se však v každém koutě světa rozhodli řešit po svém. A tak zatímco některé metropole uzavírají své brány před vozidly se staršími motory, v New Yorku se rozhodli pronásledovat řidiče užitkových vozidel, kteří nechají běžet motor na prázdno. A ještě k tomu využívají pozorné chodce.
Jeden ze zákonů města New York, který měl pomoci v boji za čistší ovzduší, říká, že řidiči nákladních / užitkových vozidel nesmějí zaparkovat u chodníku a nechat běžet motor na prázdno déle jak tři minuty. V okolí škol se pak tohle časové okénko smrskává dokonce jen na minutu.
A protože policie už má svých starostí více než dost, rozhodla se radnice města využít ke kontrole dodržování těchto zákonů své rezidenty. Minulý rok tak vedení města spustilo program, který odměňuje všechny, kteří nahlásí řidiče porušující výše uvedený zákon. A někteří si z tohoto programu udělali slušný přivýdělek.
O tom ostatně hovoří i statistika, podle které se městu podařilo rozdat za minulý rok hned 1 038 pokut za prohřešky spojené s během motoru na volnoběh. Za rok 2017 jich přitom bylo pouze 24. Oddělení pro ochranu životního prostředí města New York se proto rozhodlo, že 25 % z peněz získaných na pokutách rozdělí mezi své informátory. Ve výsledku si tak 13 udavačů pozorných chodců rozdělilo 20 000 dolarů. Tedy cca 657 700 Kč.
Vůbec nejúspěšnějším informátorem byl advokát David Dong, který nahlásil 47 přestupků a získal odměnu 4 912 dolarů - tedy cca 112 400 Kč. V jeho těsném závěsu zůstal jistý Zachary Tinkelman, který si za stejný počet ohlášených přestupků přinesl domů 4 600 dolarů - tedy cca 105 300 Kč. Na třetím místě skončil bankéř George Pakenhem, který zřejmě přispěl ke vzniku celého programu a domů si odnesl 4 300 dolarů - cca 98 400 Kč.
Samotné pokuty za porušení výše zmíněného zákona se pohybují od 350 dolarů (8 000 Kč) až po 2 000 dolarů (45 760 Kč) - nejvyšší sazba je však určena pouze pro nepoučitelné hříšníky, kteří již byli dříve několikrát pokutování. Lidé, kteří se stanou svědky porušování tohoto zákona, mohou poslat svou stížnost přímo na úřad pro ochranu životního prostředí v New Yorku a jako důkaz musí přiložit sérii fotografií, nebo video. Odměna jim pak obvykle přijde cca během tří měsíců, jak uvedl Pakenhem.
Ten navíc během rozhovoru pro Post prozradil, že se evidentně zná i s nejaktivnějším oznamovatelem. Podle jeho slov je totiž Dong „stroj," který je „velice agresivní" a - pokud jsme si jeho slova správně vyložili, jde pro hříšnících v „podnikatelském duchu." A z toho je nám celkem špatně.
Podle Pakenhema je ale evidentně všechno v naprostém pořádku. „Občané dělají práci, kterou si policisté dělat nepřáli a jsou za to odměňováni," uvedl pro Post. „A současně tak pomáhají vyčistit vzduch ve městě."
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.