Test Hyundai Kona N na okruhu – i SUV dokáží závodit?

Hyundai Kona N | foto: Hyundai Motor Czech

SUV vnímáme jako momentální módní výstřelek, který dává přednost pochybnému stylu před jízdními vlastnostmi. Hyundai Kona N ale takové vnímání bourá, ještě v žádném rychlém SUV jsme nezažili tolik zábavy.

Rodina modelů N se v Evropě letos rozrostla o dvě novinky. Jako vstup do světa ostrých Hyundai bude sloužit malá i20 N, která je levnější a slabší než i30. Cenovým vrcholem (pokud nepočítáme limitku Projekt C), se naopak stala Kona N. A s tou jsme měli také možnost se projet po závodním okruhu Slovakiaring, stejně jako s modernizovanou i30 N, kterou jsme podrobně probrali v minulém článku.

Hyundai Kona N | foto: Hyundai Motor Czech

Ačkoliv je Kona nejdražším N v nabídce, neznamená to že by byla výrazně výkonnější nebo rychlejší. Využívá totiž stejnou techniku jako i30 Performance po modernizaci, tedy čtyřválec 2.0 T-GDI o výkonu 206 kW a nejvyšším točivým momentem 392 Nm. Manuál je mu zapovězen a dodává se pouze se sportovním osmistupňovým dvouspojkovým automatem N DCT, poháněna jsou pouze přední kola. Při aktivaci funkce Launch Control se auto rozjede z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy, až na maximálních 240 km/h. Oba údaje jsou jen nepatrně horší než u i30 N DCT, které se rozjede na stovku za 5,4 sekundy a maximálně umí jet 250 km/h.

Kona má samozřejmě nevýhodu ve své karoserii, jde totiž o SUV. To znamená jak horší aerodynamiku a vyšší těžiště tak i vyšší váhu, 1585 kg (i30 N DCT 1530 kg). Stejně jako v i30 má převodovka režimy N Power Swift, který maximalizuje přenos hnací síly na vozovku), N Grin Shift, který na 20 sekund zpřístupní veškerý možný výkon a N Track Shift, který lze navolit pouze na okruhu, který auto rozpozná samo a optimalizuje adaptivní řazení pro okruhovou jízdu. Na přepracovaném podvozku se vyjímá elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností N Corner Carving Differential, který zajišťuje přenos různé intenzity točivého momentu na jednotlivá kola, čímž se minimalizuje prokluz kol a potlačují sklony k nedotáčivosti.

Hyundai Kona N | foto: Hyundai Motor Czech

Má očekávání před usednutím do novinky přesto nejsou nějak závratná. Při pohledu na papírové údaje bych řekl, že jde jen o další moderní pokus jak vyrýžovat trochu více peněz na popularitě SUV, které si lidé kupují aniž by řešili, že jízdní vlastnosti jsou horší než u obyčejného levnějšího hatchbacku nebo sedanu. 

Vzhledově je ostrou Konu snadné rozeznat od zbytku nabídky. Nejen že má odlišný nárazník a jiný vzor na masce, hlavním poznávacím znamením vepředu jsou tři otvory mezi světlomety. Na zádi opět nechybí charakteristické brzdové světlo ve tvaru trojuhelníku. Ostrá Kona si navíc červené detaily, jako třeba lišta na spodku nárazníku. A vlastně se ji docela úspěšně daří tajit, že jde o SUV, Korejci ubrali černých plastů a auto hned vypadá nižší.

V interiéru se příliš neměnilo, jsou zde ale některé prvky vyhrazené pouze pro N. Pod rameny volantu jsou dvě modrá tlačítka s logem N, přičemž to pravé navolí rovnou ten nejostřejší režim se stejným jménem a levé slouží k výběru těch civilnějších (je zde dokonce i jeden pro jízdu ve sněhu). Mě nejvíce zaujalo velké červené tlačítko pod pravým ramenem, s nápisem NGS. To je právě onen zmíněný N Grin Shift, který na 20 sekund zpřístupní všechen potenciál auta. 

Po nastartování zní Kona stejně naštvaně jako menší sourozenec, výfuk zlověstně bručí a při protočení motoru se ozve střelba. Na trati si dáváme nejdříve dvě zahřívací kola a pak už se jede na tvrdo. A mě velmi rychle opouští skepticismus, Kona má totiž jízdním projevem opravdu velmi blízko i30. Zběsile řve (a neustále plive z výfuku), podvozek drží jako přilepený, řízení je velmi přesné a ostré a převodovka řadí rychle a precizně, s typickým sportovním škubáním. Že sedíme v SUV je rozhodně poznat, poloha za volantem je opravdu o dost vyšší a také v zatáčkách se projevuje vyšší těžiště, auto se prostě více naklání. Jestli se to nějak výrazně projevuje na schopnosti průletu zatáčkami ale těžko zhodnotím, přijde mi že limit Kony je až za mým vlastním limitem. Zkušenější řidiči dokázali jet s autem do zatáčky po třech kolech, pomohli si lehkým smykem. Po kterém se zadní kolo zvedlo, tuto praktiku avšak neocenil instruktor, který je velmi přísně upozornil že podobné srandičky nebudou na okruhu tolerovány.

Výsledné hodnocení je tedy nadšené. Kona N je opravdu ostré SUV, uřvané, mrštné a schopné jako asi žádné další takové, a obzvláště ne v této cenové relaci. Kdo touží po ostrém Hyundai, ale zároveň preferuje karoserii typu SUV se tedy nemusí vůbec bát sáhnout po Koně, jízdní zážitek z ní dostane opravdu velmi blízký skvělé i30 N.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy