Pouze jediný výrobce dokázal zabezpečit vozy proti novému triku zlodějů

Ke krádeži moderních automobilů stačí vybaveným a zkušeným zlodějům jen několik desítek sekund | foto: facebook

Krádeže automobilů jsou poslední dobou na vzestupu a jednou z nejčastějších příčin jsou mezery v zabezpečení tzv. bezklíčového odemykání a startování. Tento prvek komfortní výbavy se přitom objevuje ve výbavách automobilů stále častěji a zlodějům tak usnadňuje krádeže stále širšího spektra automobilů.

Zloději používají při krádežích automobilů s bezklíčovým odemykáním a startováním postup, který je vlastně velice jednoduchý. Klíče těchto automobilů totiž vysílají velice slabý signál, na který vůz reaguje. Vzhledem k síle signálu však musejí být klíče blízko vozu, aby se systém aktivoval.

Zloději však využívají speciální zařízení, které dokáže detekovat i slabý signál klíče (položeného například doma na stole), který umí zesílit a prostřednictvím dalšího zařízení vyslat zpět do automobilu. Vůz je tak během chvíle odemčený a připravený k nastartování a to bez jakéhokoliv poškození. Potřebná technika navíc není úplně nedostupná.

To ostatně potvrzují čísla z britské Home Office. Za posledních pět let vzrostl počet ukradených automobilů o 48.7 procenta. Podle průzkumu Auto Express se však policistům daří vypátrat méně než 50 % odcizených vozidel.

Německá organizace ADAC proto podnikla rozsáhlý test, do kterého zahrnula 237 automobilů, jak upozornil web Auto Express. Během něj se podařilo dostat a nastartovat 230 automobilů, u 4 se podařilo vůz buď odemknout nebo nastartovat a pouhé 3 dokázaly útokům zcela odolat. Všechny přitom pochází z produkce automobilky Jaguar Land Rover.

Výsledky analyzoval britský spotřebitelský magazín Which?, podle jehož zjištění jsou čtyři z pěti nejprodávanějších automobilů na britském trhu - Ford Fiesta, Volkswagen Golf, Nissan Qashqai a Ford Focus - v případě tohoto typu krádeží zranitelné. Vauxhall Corsa, třetí nejprodávanější vůz na britském trhu, technologii bezklíčového odemykání a startování nenabízí, což mu v tomto případě hraje do karet.

Jediné tři vozy, které dokázaly tomuto typu krádeže odolat, pocházely z produkce automobilek Jaguar Land Rover a jednalo se o poslední generaci Land Roveru Discovery, Range Rover a elektrický Jaguar I-Pace.

Jaguar I-Pace | foto: Jaguar

A jak se proti tomuto typu krádeží bránit? Dříve doporučovaný postup, tedy zabalit klíček od vozu do alobalu, technici z ADAC příliš nedoporučují. Stačí totiž malá mezera a klíč bude signál vysílat vesele dál. Jedinou naprosto spolehlivou metodou tak zůstává deaktivace bezklíčového systému.

Například automobilky BMW a Mercedes už na problém zareagovaly a do svých klíčů instalovaly pohybový senzor, díky kterému klíč generuje signál pouze v momentě, kdy je v pohybu. Jakmile vám tedy klíč leží doma na stole, signál by neměl být vysílán a zloději mají smůlu.

Automobilky však rozhodně nezůstávají nečinné a stále pracují na vývoji nových technologií, které mají zlodějům zkomplikovat práci. Kromě toho však požadují i zákaz volného prodeje techniky, kterou mohou zloději zneužít. Bitva se zloději automobilů tak zkrátka pokračuje a zřejmě nikdy neskončí. 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy