Škoda Felicia a Wartburg v USA. S čím se potýkali prodejci a jaký jiný východní vůz je překonal?

-mdo / AutoRoad.cz, 29. ledna 2019, 16:23 Aktualizováno 29.1.2019, 18:14 Google+

Představa prodeje skromných vozů východního bloku ve Spojených státech asi přijde většině jako nereálná. Několik takových pokusů ale proběhlo a jeden z nich se stal dokonce velmi nečekaným úspěchem. Prodej vozů z nepřátelských zemí se však nezamlouval všem občanům.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Miss USA 1957 Charlotte Sheffield a Škoda 450

Miss USA 1957 Charlotte Sheffield a Škoda 450 | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Kupodivu jako první auto z území budoucího východního bloku se do Ameriky podívala československá Tatra T87, kterou se Američanům v roce 1947 pokoušel prodat legendární obchodník Max Hoffman, zodpovědný například za vznik Mercedes-Benz 300SL Gullwing. Vzhledem k vysoké ceně vozu, ve srovnání s domácí zavedenou konkurencí a ani přes marketingové pokusy, jako bylo vystavení Tatry v Rockefeller Center v New Yorku, se však T87 Američanům nezalíbila a není tak jisté, kolik kusů se do USA nakonec dostalo.

img-responsive

Škoda | foto: Willy Witkin

Prvním komunistickým vozem prodávaným na americké půdě se zřejmě stala československá Škoda. Její modely do svého portfolia zařadili minimálně dva dealeři v New Yorku v roce 1958. Dochované reklamy z té doby ukazují vůz nazvaný Škoda S440 America, modelový rok 1959, což není nic jiného než známý Spartak. V nabídce ale byla i silnější verze 445 a jako vrchol nabídky také kabriolet 450. Reklamy slibovaly malé a dostupné vozidlo a vyzdvihovaly jeho hliníkový blok motoru a také dlouhou historii samotné Škodovky. Propagaci vozu pomohla i série fotografií s Miss USA 1957 Charlotte Sheffield. O rok později se Škodovky dostaly také do Kalifornie, kde je nabízel ve své síti dealerství obchodník Willy Witkin. Ten už modernizovanou Škodu Felicia v modelovém roce 1960 prezentoval jako úsporný vůz a podle dobové reklamy nechal jeden kus jezdit po ulicích Los Angeles, kde dosáhl průměrné spotřeby 6.91 l/100 km, což je na plakátu prezentováno jako rekord. Kromě Felicie se u Witkina v nabídce objevila i sedan verze, známá už tehdy jako Octavia. I přes malé rozměry a původ se podařilo prodat stovky kusů, modelu 450 údajně 408 kusů a Felicie kolem 100 kusů, úspěch to však nebyl a počátkem 60. let byl celému pokusu konec. Dodnes se však v USA najde pár zachovalých kousků, které se občas objeví na prodej.

img-responsive

Wartburg | foto: Willy Witkin

V roce 1958 se do USA podíval také východoněmecký Wartburg, který do své nabídky ke Škodovkám zařadil Willy Witkin. Vozy mělo původně dostat dealerství z New Yorku, které však nakonec nebylo schopno zaplatit za zásilku prvních 33 vozů, které už stály v americkém přístavu a tak se jich ujal Witkin. Oproti Škodovce nabídl Wartburg 311 prostornější interiér a podle dobových testů také dobrou ovladatelnost, problémem však bylo dílenské zpracování a lak vozu. Witkin se opravdu snažil vozy prodat a zaplatil si reklamy v dobových publikacích, včetně Playboye, kde Wartburg prezentoval jako skvělé levné auto s luxusní výbavou, vyrobené s německou precizností. V nabídce byla kromě základního sedanu také DeLuxe verze sedanu, třídvéřové kombi, pětidvéřové kombi Camping, kupé, pětimístný kabriolet a dvoumístný kabriolet. Prodejům pomohl design vozu, který se očividně inspiroval západoevropskými i americkými produkty.

img-responsive

Wartburg | foto: Willy Witkin

Vůz byl také prezentován jako levný, ačkoliv cenově nevycházel výrazně lépe než konkurence, která však nabídla lepší motorizace. Všechny varianty Wartburgu si samozřejmě ponechaly dvoutaktní tříválec o objemu 901 ccm a výkonu 37 koní. Ten byl v reklamách prezentován jako výkonný motor s pouhými sedmi pohyblivými díly a jenž nepotřebuje nikdy měnit olej. Na některých plakátech dokonce Witkin využil staré reklamy BMW, které částečně překryl svojí prezentací Wartburgu. Prodeje se však nikdy pořádně nerozjely a i když Witkin udával 1303 prodaných kusů, později přiznal že toto číslo zahrnovalo i prodeje Škodovek. Prodej byl ukončen v roce 1961 poté, co byla postavena Berlínská zeď a lidé protestovali před prodejnami nabízejícími Wartburgy. Reálně se tak v USA prodalo mezi 500-600 kusy Wartburgu. Dodnes se dochovalo minimálně 30 kusů, z čehož 17 vlastní kalifornský sběratel Victor.

img-responsive

Wartburg | foto: Willy Witkin

Přítomnost vozů z komunistických zemí na svém území však neuneslo mnoho Američanů, kteří dealerům nabízející Škody nebo Wartburgy posílali naštvané dopisy. V těch prodejce nazývali zrádci a komunisty a nabádali je ať začnou prodávat domácí auta. Mnoho z nich mimochodem zmiňovalo, že Škoda a Wartburg jsou vozy vyráběné otroky. Našli se ale i místní komunisté, kteří prodejce za svoji odvahu chválili.

Prvním úspěšným vozem z komunistické země se tak stala až o pár dekád později jugoslávská Zastava, která do Ameriky dodávala svůj malý model Yugo Koral. Toho se mezi roky 85 a 92 prodalo přes 150 tisíc kusů. Zřejmě posledním vozem původem z východního bloku, který se oficiálně prodával v USA, se ale stala malá Lada Oka. Vůz, vyvinutý v 80. letech v Sovětském svazu, byl do USA uveden až v roce 2005, pouze v elektrické verzi, jako Oka NEV ZEV, tedy malé elektrické vozidlo s maximální rychlostí limitovanou na 25 mil za hodinu.

Vytisknout

Diskuze: Škoda Felicia a Wartburg v USA. S čím se potýkali prodejci a jaký jiný východní vůz je překonal?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Společnost State Line Auto Auction používá k odklízení sněhu bagr Volvo se dvěma výkonnými turbínami

Jak rychle očistit auto od sněhu? Americkým profíkům to zabere vteřiny

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud