Představa prodeje skromných vozů východního bloku ve Spojených státech asi přijde většině jako nereálná. Několik takových pokusů ale proběhlo a jeden z nich se stal dokonce velmi nečekaným úspěchem. Prodej vozů z nepřátelských zemí se však nezamlouval všem občanům.
Kupodivu jako první auto z území budoucího východního bloku se do Ameriky podívala československá Tatra T87, kterou se Američanům v roce 1947 pokoušel prodat legendární obchodník Max Hoffman, zodpovědný například za vznik Mercedes-Benz 300SL Gullwing. Vzhledem k vysoké ceně vozu, ve srovnání s domácí zavedenou konkurencí a ani přes marketingové pokusy, jako bylo vystavení Tatry v Rockefeller Center v New Yorku, se však T87 Američanům nezalíbila a není tak jisté, kolik kusů se do USA nakonec dostalo.
Prvním komunistickým vozem prodávaným na americké půdě se zřejmě stala československá Škoda. Její modely do svého portfolia zařadili minimálně dva dealeři v New Yorku v roce 1958. Dochované reklamy z té doby ukazují vůz nazvaný Škoda S440 America, modelový rok 1959, což není nic jiného než známý Spartak. V nabídce ale byla i silnější verze 445 a jako vrchol nabídky také kabriolet 450. Reklamy slibovaly malé a dostupné vozidlo a vyzdvihovaly jeho hliníkový blok motoru a také dlouhou historii samotné Škodovky. Propagaci vozu pomohla i série fotografií s Miss USA 1957 Charlotte Sheffield. O rok později se Škodovky dostaly také do Kalifornie, kde je nabízel ve své síti dealerství obchodník Willy Witkin. Ten už modernizovanou Škodu Felicia v modelovém roce 1960 prezentoval jako úsporný vůz a podle dobové reklamy nechal jeden kus jezdit po ulicích Los Angeles, kde dosáhl průměrné spotřeby 6.91 l/100 km, což je na plakátu prezentováno jako rekord. Kromě Felicie se u Witkina v nabídce objevila i sedan verze, známá už tehdy jako Octavia. I přes malé rozměry a původ se podařilo prodat stovky kusů, modelu 450 údajně 408 kusů a Felicie kolem 100 kusů, úspěch to však nebyl a počátkem 60. let byl celému pokusu konec. Dodnes se však v USA najde pár zachovalých kousků, které se občas objeví na prodej.
V roce 1958 se do USA podíval také východoněmecký Wartburg, který do své nabídky ke Škodovkám zařadil Willy Witkin. Vozy mělo původně dostat dealerství z New Yorku, které však nakonec nebylo schopno zaplatit za zásilku prvních 33 vozů, které už stály v americkém přístavu a tak se jich ujal Witkin. Oproti Škodovce nabídl Wartburg 311 prostornější interiér a podle dobových testů také dobrou ovladatelnost, problémem však bylo dílenské zpracování a lak vozu. Witkin se opravdu snažil vozy prodat a zaplatil si reklamy v dobových publikacích, včetně Playboye, kde Wartburg prezentoval jako skvělé levné auto s luxusní výbavou, vyrobené s německou precizností. V nabídce byla kromě základního sedanu také DeLuxe verze sedanu, třídvéřové kombi, pětidvéřové kombi Camping, kupé, pětimístný kabriolet a dvoumístný kabriolet. Prodejům pomohl design vozu, který se očividně inspiroval západoevropskými i americkými produkty.
Vůz byl také prezentován jako levný, ačkoliv cenově nevycházel výrazně lépe než konkurence, která však nabídla lepší motorizace. Všechny varianty Wartburgu si samozřejmě ponechaly dvoutaktní tříválec o objemu 901 ccm a výkonu 37 koní. Ten byl v reklamách prezentován jako výkonný motor s pouhými sedmi pohyblivými díly a jenž nepotřebuje nikdy měnit olej. Na některých plakátech dokonce Witkin využil staré reklamy BMW, které částečně překryl svojí prezentací Wartburgu. Prodeje se však nikdy pořádně nerozjely a i když Witkin udával 1303 prodaných kusů, později přiznal že toto číslo zahrnovalo i prodeje Škodovek. Prodej byl ukončen v roce 1961 poté, co byla postavena Berlínská zeď a lidé protestovali před prodejnami nabízejícími Wartburgy. Reálně se tak v USA prodalo mezi 500-600 kusy Wartburgu. Dodnes se dochovalo minimálně 30 kusů, z čehož 17 vlastní kalifornský sběratel Victor.
Přítomnost vozů z komunistických zemí na svém území však neuneslo mnoho Američanů, kteří dealerům nabízející Škody nebo Wartburgy posílali naštvané dopisy. V těch prodejce nazývali zrádci a komunisty a nabádali je ať začnou prodávat domácí auta. Mnoho z nich mimochodem zmiňovalo, že Škoda a Wartburg jsou vozy vyráběné otroky. Našli se ale i místní komunisté, kteří prodejce za svoji odvahu chválili.
Prvním úspěšným vozem z komunistické země se tak stala až o pár dekád později jugoslávská Zastava, která do Ameriky dodávala svůj malý model Yugo Koral. Toho se mezi roky 85 a 92 prodalo přes 150 tisíc kusů. Zřejmě posledním vozem původem z východního bloku, který se oficiálně prodával v USA, se ale stala malá Lada Oka. Vůz, vyvinutý v 80. letech v Sovětském svazu, byl do USA uveden až v roce 2005, pouze v elektrické verzi, jako Oka NEV ZEV, tedy malé elektrické vozidlo s maximální rychlostí limitovanou na 25 mil za hodinu.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.