Představa prodeje skromných vozů východního bloku ve Spojených státech asi přijde většině jako nereálná. Několik takových pokusů ale proběhlo a jeden z nich se stal dokonce velmi nečekaným úspěchem. Prodej vozů z nepřátelských zemí se však nezamlouval všem občanům.
Kupodivu jako první auto z území budoucího východního bloku se do Ameriky podívala československá Tatra T87, kterou se Američanům v roce 1947 pokoušel prodat legendární obchodník Max Hoffman, zodpovědný například za vznik Mercedes-Benz 300SL Gullwing. Vzhledem k vysoké ceně vozu, ve srovnání s domácí zavedenou konkurencí a ani přes marketingové pokusy, jako bylo vystavení Tatry v Rockefeller Center v New Yorku, se však T87 Američanům nezalíbila a není tak jisté, kolik kusů se do USA nakonec dostalo.
Prvním komunistickým vozem prodávaným na americké půdě se zřejmě stala československá Škoda. Její modely do svého portfolia zařadili minimálně dva dealeři v New Yorku v roce 1958. Dochované reklamy z té doby ukazují vůz nazvaný Škoda S440 America, modelový rok 1959, což není nic jiného než známý Spartak. V nabídce ale byla i silnější verze 445 a jako vrchol nabídky také kabriolet 450. Reklamy slibovaly malé a dostupné vozidlo a vyzdvihovaly jeho hliníkový blok motoru a také dlouhou historii samotné Škodovky. Propagaci vozu pomohla i série fotografií s Miss USA 1957 Charlotte Sheffield. O rok později se Škodovky dostaly také do Kalifornie, kde je nabízel ve své síti dealerství obchodník Willy Witkin. Ten už modernizovanou Škodu Felicia v modelovém roce 1960 prezentoval jako úsporný vůz a podle dobové reklamy nechal jeden kus jezdit po ulicích Los Angeles, kde dosáhl průměrné spotřeby 6.91 l/100 km, což je na plakátu prezentováno jako rekord. Kromě Felicie se u Witkina v nabídce objevila i sedan verze, známá už tehdy jako Octavia. I přes malé rozměry a původ se podařilo prodat stovky kusů, modelu 450 údajně 408 kusů a Felicie kolem 100 kusů, úspěch to však nebyl a počátkem 60. let byl celému pokusu konec. Dodnes se však v USA najde pár zachovalých kousků, které se občas objeví na prodej.
V roce 1958 se do USA podíval také východoněmecký Wartburg, který do své nabídky ke Škodovkám zařadil Willy Witkin. Vozy mělo původně dostat dealerství z New Yorku, které však nakonec nebylo schopno zaplatit za zásilku prvních 33 vozů, které už stály v americkém přístavu a tak se jich ujal Witkin. Oproti Škodovce nabídl Wartburg 311 prostornější interiér a podle dobových testů také dobrou ovladatelnost, problémem však bylo dílenské zpracování a lak vozu. Witkin se opravdu snažil vozy prodat a zaplatil si reklamy v dobových publikacích, včetně Playboye, kde Wartburg prezentoval jako skvělé levné auto s luxusní výbavou, vyrobené s německou precizností. V nabídce byla kromě základního sedanu také DeLuxe verze sedanu, třídvéřové kombi, pětidvéřové kombi Camping, kupé, pětimístný kabriolet a dvoumístný kabriolet. Prodejům pomohl design vozu, který se očividně inspiroval západoevropskými i americkými produkty.
Vůz byl také prezentován jako levný, ačkoliv cenově nevycházel výrazně lépe než konkurence, která však nabídla lepší motorizace. Všechny varianty Wartburgu si samozřejmě ponechaly dvoutaktní tříválec o objemu 901 ccm a výkonu 37 koní. Ten byl v reklamách prezentován jako výkonný motor s pouhými sedmi pohyblivými díly a jenž nepotřebuje nikdy měnit olej. Na některých plakátech dokonce Witkin využil staré reklamy BMW, které částečně překryl svojí prezentací Wartburgu. Prodeje se však nikdy pořádně nerozjely a i když Witkin udával 1303 prodaných kusů, později přiznal že toto číslo zahrnovalo i prodeje Škodovek. Prodej byl ukončen v roce 1961 poté, co byla postavena Berlínská zeď a lidé protestovali před prodejnami nabízejícími Wartburgy. Reálně se tak v USA prodalo mezi 500-600 kusy Wartburgu. Dodnes se dochovalo minimálně 30 kusů, z čehož 17 vlastní kalifornský sběratel Victor.
Přítomnost vozů z komunistických zemí na svém území však neuneslo mnoho Američanů, kteří dealerům nabízející Škody nebo Wartburgy posílali naštvané dopisy. V těch prodejce nazývali zrádci a komunisty a nabádali je ať začnou prodávat domácí auta. Mnoho z nich mimochodem zmiňovalo, že Škoda a Wartburg jsou vozy vyráběné otroky. Našli se ale i místní komunisté, kteří prodejce za svoji odvahu chválili.
Prvním úspěšným vozem z komunistické země se tak stala až o pár dekád později jugoslávská Zastava, která do Ameriky dodávala svůj malý model Yugo Koral. Toho se mezi roky 85 a 92 prodalo přes 150 tisíc kusů. Zřejmě posledním vozem původem z východního bloku, který se oficiálně prodával v USA, se ale stala malá Lada Oka. Vůz, vyvinutý v 80. letech v Sovětském svazu, byl do USA uveden až v roce 2005, pouze v elektrické verzi, jako Oka NEV ZEV, tedy malé elektrické vozidlo s maximální rychlostí limitovanou na 25 mil za hodinu.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.