Nevšední automobily s podpisem Yamahy? O některých jste to možná ani nevěděli

mao / AutoRoad.cz, 29. ledna 2019, 11:44 Google+

Když se řekne Yamaha, většině lidí se vybaví proslulé motocykly a hudební nástroje. Fanoušci sportovních aut však vědí, že rozhodnutí této japonské značky postavit se na čtyři kola přineslo zajímavé výsledky: Třeba Lexus LFA nebo Toyota 2000GT. Jaké další?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 07.02. 12:08) Napište svůj názor
Lexus LFA

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Sdílejte článek

Toyota 2000 GT

Přenesme se do 60. let minulého století. Yamaha sní o tom, že vyrobí sportovní vůz. A Toyota se stále více angažuje v motoristické branži. Právě dokončuje svůj první sportovní model Sports 800. Spolupráce téhle dvojice proto nemohla dopadnout špatně.

img-responsive

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Důkazem je první japonské superauto Toyota 2000GT. Kupé vybavené řadovou šestkou, jejíž výkon se vyšplhal na 152 koní, upoutalo svým stylem a moderními řešeními, které mu přinesly sportovní úspěchy. Zajímavé je, že věkový průměr inženýrů, kteří sportovní Toyotu vytvořili, činil pouhých 30 let. Nakonec se vyrobilo jen 351 kusů tohoto modelu.

Lexus LFA

Lexus LFA má výjimečný styl, inovativní technická řešení, skvěle se řídí a jeho pohyblivé budíky jsou fascinující. Velmi speciální byl i motor, atmosférický vidlicový desetiválec o rozměrech typické V8 a hmotnosti nižší, než jakou má konvenční V6.

img-responsive

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Na vytvoření této jednotky, jediné svého druhu, se rovněž intenzivně podíleli inženýři z Yamahy. Při projektování systému sání firma využila svoje bohaté zkušenosti s výrobou hudebních nástrojů, což přineslo charakteristický zvuk tohoto Lexusu.

Volvo XC 90 V8

Kdo říká, že rodinný vůz nemůže mít pod kapotou vidlicovou osmičku? Určitě si to nemyslí inženýři Volva a Yamahy. Zasadit tenhle motor do XC 90 nebylo snadné, neboť projekt vozu s instalací typického motoru V8 nepočítal, navíc jednotku bylo nutné umístit napříč. Mise však byla splněna, a tak motor B8444S spatřil světlo světa.

img-responsive

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Kompaktní jednotka měla pro vidlicové osmičky atypický úhel svíraný cylindry, který činil 60 stupňů, přičemž cylindry nebyly umístěny proti sobě, nýbrž posunuty o polovinu své šířky, aby motor zabíral co nejméně místa. Jednotka se uplatnila rovněž v modelu S 80.

Toyota Altezza RS 200

Historie spolupráce Yamahy a Toyoty je dlouhá a plná zajímavých projektů. Příkladem je i čtyřválec, řadový motor 3S-GE, který pohání auta, jako je Celica, MR2 nebo RAV4. Jednotka se dočkala již pěti generací, ovšem poslední najdeme pouze v jediném modelu: Toyotě Altezza, která je v Evropě známá jako Lexus IS.

img-responsive

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Motorem je vybavena i varianta Altezza RS 200, dostupná jen v Japonsku. Je navíc vybavena systémem proměnného časování ventilů vyrobených z titanu. Maximálního výkonu 210 koní dosahoval tento motor při 7600 otáčkách za minutu. Se dvěma těmito vozy dokonce startoval tým Gazoo Racing ve svém prvním závodě – 24h Nürburgring 2007, přičemž jeden z nich řídil sám prezident Toyoty Akio Toyoda, a druhý autor Lexusu LFA, Hiromu Naruse.

Yamaha Sports Ride Concept

Yamaha se pokoušela vytvořit i vlastní automobil. V roce 1992 vzniklo několik prototypových exemplářů modelu OX99-11, který poháněl motor V12 z Formule 1. Ovšem auto se do oficiální produkce nedostalo. Yamaha se svých snů nevzdala a na Tokyo Motor Show 2015 představila Sports Ride Concept.

img-responsive

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Konstrukce malého dvoumístného sportovního auta stála na lehkých trubkách a panelech z uhlíkového vlákna, ve stylistice karosérie pak jsou prvky inspirované motocykly Yamaha. Do této chvíle však auto na svoji výrobní verzi marně čeká.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Nevšední automobily s podpisem Yamahy? O některých jste to možná ani nevěděli

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 07.02.2019 12:08 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kroupy dokáží napáchat na karoserii automobilu obrovské škody

Do Česka míří první bouřky, jak ochránit auto před kroupami?

Toyota Corolla

Nejlepší hybrid na světě? Britové mají jasno

Dodge a Mopar představili nový motor 426 Hemi 'Hellephant', který se poprvé představil pod kapotou upravené Dodge Charger z roku 1968 "Super Charger"

Veteráni s výkonem přes 1 000 koní? Mopar zahájil prodej motorů Hellephant

Tažný kůň vysvobodil zapadlý Ford Focus (Facebook/Jerome Mouret)

Jediný živý kůň dokázal to, co nezvládly desítky těch pod kapotou

Závodní speciál Nissan GT-R týmu Franco Scribante Racing

Závodníci proměnili Nissan GT-R v okřídlenou bestii. Má 1600 koní a může jezdit po stropě

Koncepční kupé Tudor ze ženevského autosalonu 2002 patří dodnes k nejhezčím Škodám.

Nejkrásnější koncept, jaký Škoda nevyráběla: Tudor byl tak úchvatný, až ho někdo ukradl

reklama
reklama

Doporučujeme

PlugVan

PlugVan vytvoří komfortní obytňák z jakékoliv dodávky, stačí naložit a vyrazit

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Stává se Jawa obětí vlastního úspěchu? Čekací lhůty začínají být problémem

  2. Jak jezdí do terénu Japonci? S minidodávkou na podvozku Suzuki Jimny

  3. Pick-up GAZon Next je ruskou odpovědí na extrémně populární modely v USA

  4. Čínská kopie Škodovky? Klony Škody pomohly nastartovat čínský průmysl

  5. Zloději mají nový cíl. Drahou součást vozu, bez které se neobejdete, odvezou za okamžik

  6. Dodávka EZ-FLEX bude výhrou pro živnostníky? Renault má ambiciózní plán

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud