Nevšední automobily s podpisem Yamahy? O některých jste to možná ani nevěděli

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 29. ledna 2019, 11:44 Google+

Když se řekne Yamaha, většině lidí se vybaví proslulé motocykly a hudební nástroje. Fanoušci sportovních aut však vědí, že rozhodnutí této japonské značky postavit se na čtyři kola přineslo zajímavé výsledky: Třeba Lexus LFA nebo Toyota 2000GT. Jaké další?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 07.02. 12:08) Napište svůj názor
Lexus LFA

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Sdílejte článek

Toyota 2000 GT

Přenesme se do 60. let minulého století. Yamaha sní o tom, že vyrobí sportovní vůz. A Toyota se stále více angažuje v motoristické branži. Právě dokončuje svůj první sportovní model Sports 800. Spolupráce téhle dvojice proto nemohla dopadnout špatně.

img-responsive

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Důkazem je první japonské superauto Toyota 2000GT. Kupé vybavené řadovou šestkou, jejíž výkon se vyšplhal na 152 koní, upoutalo svým stylem a moderními řešeními, které mu přinesly sportovní úspěchy. Zajímavé je, že věkový průměr inženýrů, kteří sportovní Toyotu vytvořili, činil pouhých 30 let. Nakonec se vyrobilo jen 351 kusů tohoto modelu.

Lexus LFA

Lexus LFA má výjimečný styl, inovativní technická řešení, skvěle se řídí a jeho pohyblivé budíky jsou fascinující. Velmi speciální byl i motor, atmosférický vidlicový desetiválec o rozměrech typické V8 a hmotnosti nižší, než jakou má konvenční V6.

img-responsive

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Na vytvoření této jednotky, jediné svého druhu, se rovněž intenzivně podíleli inženýři z Yamahy. Při projektování systému sání firma využila svoje bohaté zkušenosti s výrobou hudebních nástrojů, což přineslo charakteristický zvuk tohoto Lexusu.

Volvo XC 90 V8

Kdo říká, že rodinný vůz nemůže mít pod kapotou vidlicovou osmičku? Určitě si to nemyslí inženýři Volva a Yamahy. Zasadit tenhle motor do XC 90 nebylo snadné, neboť projekt vozu s instalací typického motoru V8 nepočítal, navíc jednotku bylo nutné umístit napříč. Mise však byla splněna, a tak motor B8444S spatřil světlo světa.

img-responsive

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Kompaktní jednotka měla pro vidlicové osmičky atypický úhel svíraný cylindry, který činil 60 stupňů, přičemž cylindry nebyly umístěny proti sobě, nýbrž posunuty o polovinu své šířky, aby motor zabíral co nejméně místa. Jednotka se uplatnila rovněž v modelu S 80.

Toyota Altezza RS 200

Historie spolupráce Yamahy a Toyoty je dlouhá a plná zajímavých projektů. Příkladem je i čtyřválec, řadový motor 3S-GE, který pohání auta, jako je Celica, MR2 nebo RAV4. Jednotka se dočkala již pěti generací, ovšem poslední najdeme pouze v jediném modelu: Toyotě Altezza, která je v Evropě známá jako Lexus IS.

img-responsive

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Motorem je vybavena i varianta Altezza RS 200, dostupná jen v Japonsku. Je navíc vybavena systémem proměnného časování ventilů vyrobených z titanu. Maximálního výkonu 210 koní dosahoval tento motor při 7600 otáčkách za minutu. Se dvěma těmito vozy dokonce startoval tým Gazoo Racing ve svém prvním závodě – 24h Nürburgring 2007, přičemž jeden z nich řídil sám prezident Toyoty Akio Toyoda, a druhý autor Lexusu LFA, Hiromu Naruse.

Yamaha Sports Ride Concept

Yamaha se pokoušela vytvořit i vlastní automobil. V roce 1992 vzniklo několik prototypových exemplářů modelu OX99-11, který poháněl motor V12 z Formule 1. Ovšem auto se do oficiální produkce nedostalo. Yamaha se svých snů nevzdala a na Tokyo Motor Show 2015 představila Sports Ride Concept.

img-responsive

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Konstrukce malého dvoumístného sportovního auta stála na lehkých trubkách a panelech z uhlíkového vlákna, ve stylistice karosérie pak jsou prvky inspirované motocykly Yamaha. Do této chvíle však auto na svoji výrobní verzi marně čeká.

Vytisknout

Diskuze: Nevšední automobily s podpisem Yamahy? O některých jste to možná ani nevěděli

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 07.02.2019 12:08 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lucid Air bude mít dojezd více než 800 km a zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 2,5 sekundy

Dojezd 800 km a zrychlení za 2,5 vteřiny. Na jaře začne montáž luxusního sedanu Lucid Air

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Pětina Čechů má snít o elektromobilech. Průzkum ukázal, proč je nekupují

Mercedes W124 300E

Taxikářská legenda z „osmdesátek“ – Mercedes W124

Autonomní brzdový systém neustále sleduje dění před vozidlem

Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

Nový Ford Kuga HEV je jedním ze 17 elektrifikovaných modelů pro evropské trhy

Nové SUV Ford Kuga HEV jde do výroby. Přes elektrickou pomoc sprint nemusí

Autodráha

Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

Suzuki ACROSS

Suzuki ACROSS v předprodeji, více než 300 koní ovšem nebude "zadarmo"

Škoda Octavia

Český sen v podobě nové Škody Octavie Scout a RS přichází na náš trh

Škoda Rapid s motorem o objemu 1289 cm³ a výkonu 46 kW měla díky podobné koncepci v Británii přezdívku “Porsche chudých”

Ikonické Škody z osmdesátek zařazeny mezi sdílené vozy

Toyota C-HR GR Sport

Toyota rozšiřuje nejatraktivnější řadu C-HR o model GR Sport

Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204)

Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

Honda CMX 1100 Rebel

Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

Peugeot Landtrek

Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

Pandur II pro Ačr

Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

Volkswagen vybudoval nový větrný tunel v hodnotě 2,5 miliardy korun

Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

reklama

Doporučujeme

PlugVan

PlugVan vytvoří komfortní obytňák z jakékoliv dodávky, stačí naložit a vyrazit

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

  2. Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

  3. Taxikářská legenda z „osmdesátek“ – Mercedes W124

  4. Pětina Čechů má snít o elektromobilech. Průzkum ukázal, proč je nekupují

  5. Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

  6. Toyota rozšiřuje nejatraktivnější řadu C-HR o model GR Sport

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud