Když Elon Musk oznamoval před pár týdny další propouštění v Tesle, poslal podle webu InsideEVs svým zaměstnancům dopis, ve kterém stálo: „Čelíme extrémně náročné výzvě: učinit naše automobily, baterie a solární produkty finančně srovnatelné s fosilními palivy. Ovšem ačkoliv se nám podařilo dosáhnout velkého pokroku, naše produkty jsou pro většinu lidí stále nedostupné."
Právě Tesla se přitom dá označit za společnost, které se podařilo prokázat, že elektromobily mohou nabídnout slušný dojezd, luxus i skvělé jízdní výkony. Povedlo se ji zbavit elektromobily nálepky „městské vozítko" a podařilo se ji nastartovat konkurenční boj, který vedl k zapojení více firem, zlevňování technologií a zvětšování baterií. to však stále světu elektromobilů nepomohlo. Tedy alespoň po stránce finanční dostupnosti.
„Snižování cen baterií dovolilo automobilkám vyrábět elektromobily se stále většími bateriemi," uvedl v rozhovoru pro InsideEV's Scott Shepard, analytik v Navigant Research. A zatímco dojezd a výkony se zvyšují, prodejní ceny elektromobilů nijak neklesají. A v příštích cca pěti letech se zřejmě žádné velké změny nedočkáme.
Na problém s vytvořením ekonomického malého elektromobilu přitom relativně nedávno upozornil i Dietrich Potsche z Volkswagenu, podle kterého bude velice náročné vytvořit podobné vozidlo, na kterém by automobilka neprodělávala.
„Současná cenová hladina nebude moci zůstat stejná, pokud budou tyto vozy osazeny elektromotory. A to povede k nevyhnutelnému růstu cen v segmentu malých automobilů." V důsledku toho pak mohou elektromobily zůstat nedostupné pro lidi s nižšími příjmy.
Pokud by měl tedy pravdu, dá se očekávat, že majetnější lidé budou jezdit v nových elektromobilech prémiových značek, zatímco lidé s nižšími příjmy nejspíš budou muset počkat, než se tato vozidla objeví na trhu s ojetými vozy. Případně se budou muset smířit s lacinějšími modely pocházejícími z Číny, které však nenabízí takovou sofistikovanost ani dojezd.