Chladící kapalina v zimě? Mnoha řidičům může v mrazech pořádně zavařit

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Před zimou je nutné auto pořádně zkontrolovat. Ověření stavu baterie je samozřejmostí, mnoho řidičů ale podceňuje provozní kapaliny. Především špatně vybraná chladicí kapalina může šoféry pořádně potrápit. V horším případě dokáže auto vážně poškodit. Hrozí rezavění a dokonce i ucpání chladiče, uvádí společnost Sheron. Na co si tedy dát pozor?

Letošní zima je zatím mírná a k řidičům milosrdná – to, jak dobře připravili svá auta, prověří až první skutečné mrazy. „Mezi zásadní věci, které přitom motoristé často podceňují, patří výběr a péče o chladicí kapaliny. Pokud je ale včas nevyměníme nebo špatně vybereme jejich odolnost proti mrazu, přijde nás oprava vozu na desetitisíce,“ říká Tomáš Skopový, odborník značky Sheron.

Správně vybraná kapalina chrání auto proti korozi i mrazu

Chladicí kapalina plní řadu funkcí. První a nejdůležitější je schopnost nezamrznout. Tuto vlastnost chladicí kapalině propůjčuje základní složka, kterou lze velmi jednoduše změřit hustoměrem chladicí kapaliny. Zde se řidič dozví, jaké mrazy chladicí kapalina zvládne. „Ideální hodnotou naředění chladicí kapaliny je na -30 °C až -36 °C. Právě v té chvíli poskytuje pro naše podmínky dostatečnou ochranu a také tu správnou viskozitu a teplosměnnost,“ radí Skopový.

Další důležitou funkcí je ochrana chladicí soustavy a motoru. To zajišťují přesně vyvážená aditiva, která poskytují kapalině například antikorozní ochranu anebo neméně důležitou materiálovou kompatibilitu.

Jednoduše řečeno zajistí, že motor zevnitř nebude rezavět, že předčasně nezestárnou a nepopraskají hadice, že nepraskne chladič vlivem zanesení nečistotami či přetlakováním soustavy, či že se nenaruší těsnění uvnitř motoru vlivem nekompatibility a agresivních látek.

Špatný výběr a zanedbání výměny vás připraví o tisíce

A co se stane, pokud uvedené hodnoty podceníme a vybereme nesprávnou kapalinu, která není dostatečně odolná proti mrazu? V tu chvíli může chladicí kapalina při nízkých teplotách zamrznout. Tady jde až o tisícové škody. Hrozí totiž závažné poškození motoru vlivem rozpínání kapaliny, které může v horším případě způsobit i prasknutí bloku motoru.

Ilustrační foto | foto: Sheron

Důležitá je i zmíněná obměna chladicí kapaliny. Řidiči by měli dodržovat uvedené intervaly, které jsou uvedené na balení. Kapalina sice zůstává nezamrzlá, ovšem po uplynutí výměnné lhůty přestává chránit motor. Vyčerpají se z ní totiž aditiva, která ho opatrují. Z kapaliny se časem vyselektují. Jednoduše řečeno si sednou na dno a ztrácí svou funkci. V tu chvíli začíná motor zevnitř rezavět, gumové části rychleji stárnou, trpí i různá těsnění a celé chladící soustava. V chladícím okruhu se hromadí nečistoty, jako například již zmiňovaná rez a hrozí ucpávání chladícího okruhu, zejména pak chladiče.

„Moderní vozy využívají chladicí kapaliny s výměnnou lhůtou až pěti let. V mnohých případech to znamená, že výměna řidiče čeká maximálně dvakrát za dobu, kdy má auto doma. Nákup kvalitního výrobku je opravdu minimum, jak podpořit spolehlivost vozu, odvděčit se mu za věrné služby a také jak ušetřit za případné budoucí opravy,“ shrnuje Skopový.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy