ZAZ 968 Záporožec se na cesty dostal poprvé v roce 1971 a jeho vzadu umístěný vzduchem chlazený čtyřválec nabídnul výkon celých 40 koní. Jak se podepsalo 45 let provozu na skutečném výkonu lidového vozítka nedávno otestoval jeden majitel z Maďarska.
Testovaný model, vlastněný maďarem Attilou, je přitom jen lehce modernizovanou verzí modelu ZAZ 966, který nabízel ukrajinský výrobce už od roku 1966. Pod zadní kapotou se nachází totožný vzduchem chlazený čtyřválec MeMZ-968 jako v předchozí verzi, jediným rozdílem jsou tak vylepšené brzdy, vybavenější interiér a především lehké retuše na karosérii, mimochodem okopírované z NSU Prinz čtvrté generace. Attilův Záporožec vznikl v roce 1973, patří tedy ještě do krátce vyráběné série 968E, která si ponechala falešnou chromovanou masku chladiče na přídi.
Nejlevnejší vůz Sovětského svazu kvalitou zrovna neproslul, údajně jeho dovoz zákazaly kvůli špatnému zpracování i spřátelené země jako Maďarsko nebo Československo. Občané největší země světa však moc na výběr neměli a tak se vůz uržel ve výrobě bez větších změn celých 28 let, poslední vyjel z bran ukrajinské továrny až v roce 1994. Dohromady vzniklo přes tři miliony vozů druhé generace Záporožce a jako svůj první vůz si jej v mládí koupil i současný ruský prezident Vladimír Putin.
Attilův vůz údajně stál odstavený 19 let, než se jej nový majitel ujal a částečně renovoval. Motor samotný však výraznější renovací neprošel, pouze byl pročištěn. Vzduchem chlazený čtyřválec OHV o objemu 1197 ccm s malinkým karburátorem měl původně nabídnout 40 koní při 4500 ot/min a 74 Nm při 3000 ot/min.
Po usazení na motorovou brzdu se malinký Záporožec podařilo dostat až na 5000 otáček, největší výkon šak byl naměřen kolem 4000 ot/min. Vozítku bylo naměřeno 32 koní, jde tedy o pokles 20 % za 45 let. Otázkou samozřejmě zůstává, kolik výkonu vůz reálně nabídl po výjezdu z továrny, samotný údaj 40 koní mohl být už tehdy nadhodnocen.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.