ZAZ 968 Záporožec se na cesty dostal poprvé v roce 1971 a jeho vzadu umístěný vzduchem chlazený čtyřválec nabídnul výkon celých 40 koní. Jak se podepsalo 45 let provozu na skutečném výkonu lidového vozítka nedávno otestoval jeden majitel z Maďarska.
Testovaný model, vlastněný maďarem Attilou, je přitom jen lehce modernizovanou verzí modelu ZAZ 966, který nabízel ukrajinský výrobce už od roku 1966. Pod zadní kapotou se nachází totožný vzduchem chlazený čtyřválec MeMZ-968 jako v předchozí verzi, jediným rozdílem jsou tak vylepšené brzdy, vybavenější interiér a především lehké retuše na karosérii, mimochodem okopírované z NSU Prinz čtvrté generace. Attilův Záporožec vznikl v roce 1973, patří tedy ještě do krátce vyráběné série 968E, která si ponechala falešnou chromovanou masku chladiče na přídi.
Nejlevnejší vůz Sovětského svazu kvalitou zrovna neproslul, údajně jeho dovoz zákazaly kvůli špatnému zpracování i spřátelené země jako Maďarsko nebo Československo. Občané největší země světa však moc na výběr neměli a tak se vůz uržel ve výrobě bez větších změn celých 28 let, poslední vyjel z bran ukrajinské továrny až v roce 1994. Dohromady vzniklo přes tři miliony vozů druhé generace Záporožce a jako svůj první vůz si jej v mládí koupil i současný ruský prezident Vladimír Putin.
Attilův vůz údajně stál odstavený 19 let, než se jej nový majitel ujal a částečně renovoval. Motor samotný však výraznější renovací neprošel, pouze byl pročištěn. Vzduchem chlazený čtyřválec OHV o objemu 1197 ccm s malinkým karburátorem měl původně nabídnout 40 koní při 4500 ot/min a 74 Nm při 3000 ot/min.
Po usazení na motorovou brzdu se malinký Záporožec podařilo dostat až na 5000 otáček, největší výkon šak byl naměřen kolem 4000 ot/min. Vozítku bylo naměřeno 32 koní, jde tedy o pokles 20 % za 45 let. Otázkou samozřejmě zůstává, kolik výkonu vůz reálně nabídl po výjezdu z továrny, samotný údaj 40 koní mohl být už tehdy nadhodnocen.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?