Maďar přivezl sovětského prcka po 45 letech na brzdu. Nestačil se divit

-mdo / AutoRoad.cz, 18. prosince 2018, 15:00 Google+

ZAZ 968 Záporožec se na cesty dostal poprvé v roce 1971 a jeho vzadu umístěný vzduchem chlazený čtyřválec nabídnul výkon celých 40 koní. Jak se podepsalo 45 let provozu na skutečném výkonu lidového vozítka nedávno otestoval jeden majitel z Maďarska.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ZAZ 966

ZAZ 966 | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Testovaný model, vlastněný maďarem Attilou, je přitom jen lehce modernizovanou verzí modelu ZAZ 966, který nabízel ukrajinský výrobce už od roku 1966. Pod zadní kapotou se nachází totožný vzduchem chlazený čtyřválec MeMZ-968 jako v předchozí verzi, jediným rozdílem jsou tak vylepšené brzdy, vybavenější interiér a především lehké retuše na karosérii, mimochodem okopírované z NSU Prinz čtvrté generace. Attilův Záporožec vznikl v roce 1973, patří tedy ještě do krátce vyráběné série 968E, která si ponechala falešnou chromovanou masku chladiče na přídi. 

img-responsive

ZAZ 968 | foto: youtube.com/Totalcar.hu

Nejlevnejší vůz Sovětského svazu kvalitou zrovna neproslul, údajně jeho dovoz zákazaly kvůli špatnému zpracování i spřátelené země jako Maďarsko nebo Československo. Občané největší země světa však moc na výběr neměli a tak se vůz uržel ve výrobě bez větších změn celých 28 let, poslední vyjel z bran ukrajinské továrny až v roce 1994. Dohromady vzniklo přes tři miliony vozů druhé generace Záporožce a jako svůj první vůz si jej v mládí koupil i současný ruský prezident Vladimír Putin. 

Attilův vůz údajně stál odstavený 19 let, než se jej nový majitel ujal a částečně renovoval. Motor samotný však výraznější renovací neprošel, pouze byl pročištěn. Vzduchem chlazený čtyřválec OHV o objemu 1197 ccm s malinkým karburátorem měl původně nabídnout 40 koní při 4500 ot/min a 74 Nm při 3000 ot/min. 

img-responsive

ZAZ 968 | foto: youtube.com/Totalcar.hu

Po usazení na motorovou brzdu se malinký Záporožec podařilo dostat až na 5000 otáček, největší výkon šak byl naměřen kolem 4000 ot/min. Vozítku bylo naměřeno 32 koní, jde tedy o pokles 20 % za 45 let. Otázkou samozřejmě zůstává, kolik výkonu vůz reálně nabídl po výjezdu z továrny, samotný údaj 40 koní mohl být už tehdy nadhodnocen. 

ZAZ 968E na motorové brzdě | zdroj: youtube.com/Totalcar.hu

Vytisknout

Diskuze: Maďar přivezl sovětského prcka po 45 letech na brzdu. Nestačil se divit

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

reklama

Doporučujeme

Bloodhound SSC

Sen o rychlosti 1 609 km/h opět ožívá! Bloodhound SSC našel nového majitele

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud