Maďar přivezl sovětského prcka po 45 letech na brzdu. Nestačil se divit

ZAZ 966
ZAZ 966, foto: wheelsage.org
-mdo , AutoRoad.cz 18. prosince 2018 15:00
Sdílej:

ZAZ 968 Záporožec se na cesty dostal poprvé v roce 1971 a jeho vzadu umístěný vzduchem chlazený čtyřválec nabídnul výkon celých 40 koní. Jak se podepsalo 45 let provozu na skutečném výkonu lidového vozítka nedávno otestoval jeden majitel z Maďarska.

Testovaný model, vlastněný maďarem Attilou, je přitom jen lehce modernizovanou verzí modelu ZAZ 966, který nabízel ukrajinský výrobce už od roku 1966. Pod zadní kapotou se nachází totožný vzduchem chlazený čtyřválec MeMZ-968 jako v předchozí verzi, jediným rozdílem jsou tak vylepšené brzdy, vybavenější interiér a především lehké retuše na karosérii, mimochodem okopírované z NSU Prinz čtvrté generace. Attilův Záporožec vznikl v roce 1973, patří tedy ještě do krátce vyráběné série 968E, která si ponechala falešnou chromovanou masku chladiče na přídi. 

Nejlevnejší vůz Sovětského svazu kvalitou zrovna neproslul, údajně jeho dovoz zákazaly kvůli špatnému zpracování i spřátelené země jako Maďarsko nebo Československo. Občané největší země světa však moc na výběr neměli a tak se vůz uržel ve výrobě bez větších změn celých 28 let, poslední vyjel z bran ukrajinské továrny až v roce 1994. Dohromady vzniklo přes tři miliony vozů druhé generace Záporožce a jako svůj první vůz si jej v mládí koupil i současný ruský prezident Vladimír Putin. 

Attilův vůz údajně stál odstavený 19 let, než se jej nový majitel ujal a částečně renovoval. Motor samotný však výraznější renovací neprošel, pouze byl pročištěn. Vzduchem chlazený čtyřválec OHV o objemu 1197 ccm s malinkým karburátorem měl původně nabídnout 40 koní při 4500 ot/min a 74 Nm při 3000 ot/min. 

Po usazení na motorovou brzdu se malinký Záporožec podařilo dostat až na 5000 otáček, největší výkon šak byl naměřen kolem 4000 ot/min. Vozítku bylo naměřeno 32 koní, jde tedy o pokles 20 % za 45 let. Otázkou samozřejmě zůstává, kolik výkonu vůz reálně nabídl po výjezdu z továrny, samotný údaj 40 koní mohl být už tehdy nadhodnocen. 

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.