Elektromobily jsou na silnicích zastoupeny stále poměrně malým procentem, což z nich dělá poměrně drahou záležitost. To by se mělo do budoucna změnit, neboť čím víc jich budou automobilky nabízet a vyrábět, tím levnější by měla být jejich technika. Automobilka Volkswagen už ale nyní odvážně prohlašuje, že chce stavět elektromobily „pro miliony, nikoliv pro milionáře."
A co si pod tím představit? Odpověď nabízí web Green Car Reports, jehož zástupci se během minulého měsíce zúčastnili akce pořádané automobilkou Volkswagen v Německu, na které byla prezentována nové platforma pro elektromobily MEB a současně byly zvýrazněny její přednosti a možnosti.
Akce se dokonce zúčastnil i Thomas Ulbrich, člen představenstva VW pověřený vedením sekce e-mobility, který prozradil zajímavé novinky o plánech na elektrickou budoucnost. Podle jeho slov chce totiž Volkswagen učinit elekitromobilitu dostupnou i pro masy.
Během akce měl dokonce uvést, že „elektromobily by měly být na stejné cenové úrovni, jako srovnatelné naftové modely." Oproti benzínovým modelům si tedy lehce připlatíme, ovšem nemělo by jít o extrémně drahé stroje. Srovnání ale nebude úplně snadné, neboť automobilka nehodlá nabízet elektrické varianty již existujících modelů. Místo toho se na trhu objeví modely, které budou mít jistou podobnost a budou srovnatelné.
Abychom ale dostali alespoň nějakou představu o rozdílu v cenách elektromobilů, musíme se podívat zpátky do minulosti. Konkrétně do období před vypuknutím skandálu Dieselgate, který s cenami pořádně zamával.
Web Green Car Reports uvádí jako příklad Volkswagen Jetta modelový roku 2015. S benzínovým motorem 1.8T a ve výbavě SE přišel tento model na 19 815 dolarů, zatímco varianta TDI ve stejné výbavě stále 24 895 dolarů. Rozdíl byl tedy 25 %. Pokud se posuneme o něco výše, do třídy SUV, nabízí se srovnání například Touaregu. Zatímco základní model s benzínovým motorem stále 45 615 dolarů, varianta TDI začínala na částce 53 155 dolarů. Rozdíl byl tedy 17 %.
Zprávy z Volkswagenu jsou tedy víc než dobré, neboť většina v současnosti nabízených elektromobilů má k dostupnosti pro širší veřejnost skutečně daleko. Například často zmiňovaná základní varianta Tesly Model 3 za 35 000 dolarů je stále nedostupná. Další elektromobily pak umí pořádně potrápit peněženku příplatkovou výbavou, nebo naopak nenabízejí dostatečný dojezd. A to se zatím bavíme o situaci v USA, na starém kontinentu jsou trable s elektromobilitou ještě větší.
Pokud by se tedy Volkswagenu skutečně podařilo dodržet své sliby a nabídnout použitelné elektromobily s "přijatelným" příplatkem oproti benzínovým modelům, pravděpodobně by mohl v segmentu elektromobilů dosáhnout velkého úspěchu.
Na skutečnost si však budeme muset počkat do roku 2020, kdy by se na trhu měly objevit elektromobily vycházející z konceptu ID (ekvivalent modelu Golf) a ID Crozz (elektrický Crossover). O dva roky později by pak měla dorazit produkční varianta modelu ID Buzz, což má být dodávky inspirovaná retro-designem první generace Transporteru.