Kim Čong-un, vůdce KLDR, se před několika dny sešel s americkým ministrem zahraničních věcí, kterým je Mike Pompeo. Předmětem jejich debat měly být detaily týkající se ukončení severokorejského jaderného programu, ovšem to je pro nás, jakožto motoristický server, téma víceméně nezajímavé. Mnohem zajímavější je ale stroj, ve kterém severokorejský vůdce na setkání přijel. I přes řadu sankcí a upadající ekonomiku totiž vyměnil svůj Mercedes Pullman za aristokratický Rolls-Royce Phantom.
Severokorejští vůdci měli vždy slabost pro Mercedesy, což Kim Čong-un podědil. Ať už se vydával na cesty po své domovině, nebo na některou z nedávných zahraničních cest, vždy se vozil ve své obrněné limuzíně Mercedes-Benz Pullman Guard, která je postavena na základech Mercedesu S600 modelového roku 2012.
O Kimovi se ale všeobecně ví, že má velkou slabost a zájem nejen o auta, ale také o letadla. To se ostatně ukázalo i během nedávného setkání s americkým prezidentem Donaldem Trumpem, na které si Kim nadšeně prohlížel americkou prezidentskou limuzínu, které se zlidověle říká The Beast, tedy bestie.
A protože většina světových státníků v nedávných měsících přesedlala na nové stroje (prezidenti Ruska, Číny i USA), rozhodl se zřejmě i Kim, že je na čase zařadit do své flotily nový stroj. A jeho premiéra se uskutečnila právě během setkání s Pompeem, na které severokorejský vůdce dorazil na červeném koberci, zatímco za jeho zády se vyjímaly nezaměnitelné tvary Rolls-Royce Phantom.
Mnoho lidí si přitom pokládá otázku, jak je něco takového vůbec možné. Na KLDR je totiž uvaleno mnoho sankcí, mezi nimiž nechybí embargo na dovoz luxusního zboží, mezi které vozy RR bezpochyby patří. Státní ekonomika navíc rozhodně není v nejlepší kondici, ba naopak. I přesto se ale v rozpočtu na nový stroj pár milionů našlo.
Web The Drive navíc spekuluje, že odhalení vozu během setkání s Pompeem rozhodně nebylo náhodné. Pravděpodobně se mělo jednat o počin severokorejské propagandy, která chtěla ukázat neefektivnost sankcí a vzdor KLDR, která se jimi nenechá zahnat do kouta a stále si může dovolit pro svého vůdce nové stroje.
Does Kim Jong un also like Rolls Royce? He may not be able to buy Mercedes Benz parts due to UN sanctions😂😂😂 pic.twitter.com/D3Y0DwHzb7
— Opendprk.org (@opendprk) 8. října 2018
Některé země, jako například Čína nebo Rusko, navíc v reakci na relativně nedávné zlepšování vztahů na korejském poloostrově ze svých sankcí polevili. Od té doby se také výrazně zlepšilo Kimovo vnímání ve světě a navíc se měl zvýšit i počet turistů, kteří KLDR navštívili. A brzy by se k nim dokonce měli přidat i experti na jadernou energetiku, kteří by měli sledovat severokorejské odstoupení od vývoje jaderných zbraní.
Zpátky ale k novému vozu, kolem kterého panuje ještě jedna záhada - je pancéřovaný? Kim se totiž o svou bezpečnost z pochopitelných důvodů dost stará a ve světě navíc existuje několik společností, které dokáží vyrobit z Phantomu doslova pojízdnou pevnost.
Jednou z nich je i společnost Mutec, která spolupracuje přímo s automobilkou a pro luxusní limuzínu nabízí extrémní ochranu na úrovni VR7. Na první pohled rozdíl nepoznáte, ovšem jak ukazuje video z testování - takto upravený Rolls by měl přežít i projížďku přes frontu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?