Nahradí naftu vodík? Ambiciozní projekt se blíží do finále

Toyota Project Portal | foto: Toyota

Využití vodíku v nákladní dopravě se zase o trochu přiblížilo realitě. Kalifornská energetická komise (CEC) přislíbila grant v hodnotě osm milionů dolarů světově první čerpací stanici, u které budou moci tankovat auta poháněná vodíkem. Ta by mohla stát v kalifornském přístavu Long Beach.

Společně ji plánuje automobilka Toyota a společnost Equilon Enterprises LLC podnikající pod křídly Shell Oil Products US. Realizace jejich velkolepých plánů se teď zase o něco přiblížila, když se jim podařilo získat příslib od CEC o udělení grantu. Ten by s výstavbou dost zásadně pomohl.

Finanční dotace projektu, kterou ještě musí schválit nadcházející shromáždění CEC, je součástí Programu alternativních a obnovitelných paliv a automobilových technologií Kalifornské energetické komise. Tento Program se zaměřuje právě na rozvoj vodíkové a elektrické infrastruktury v přístavech, skladech a distribučních centrech v rámci Kalifornie. Společnosti Shell a Toyota očekávají, že nové zařízení podpoří využívání bezemisních nákladních elektromobilů na vodíkové palivové články v oblasti přístavu Long Beach, který je jedním z největších světových center nákladní dopravy.

“Tato stanice přispěje k rozkvětu vodíkové nákladní dopravy v Kalifornii,” říká Oliver Bishop, ředitel sektoru vodíku ze společnosti Shell. “Vodík nabízí slibnou cestu k dekarbonizaci odvětví dopravy, zejména v případě těžké nákladní dopravy, kde má tradiční palivo jen velmi málo alternativ. Společnosti Shell a Toyota spojí své odborné znalosti s cílem poskytnout nákladní dopravě v Kalifornii účinné alternativní palivo.”

V případě schválení projektu Shell vybuduje a bude provozovat vlastní vodíkovou čerpací stanici v lokalitě dopravní společnosti Toyota Logistics Services v přístavu Long Beach, přičemž bude sloužit k tankování těžkých nákladních automobilů Project Portal od Toyoty i aut veřejnosti.

“Oceňujeme, že si CEC uvědomuje důležitost tohoto průkopnického projektu v přístavech Long Beach a Los Angeles,” uvádí Craig Scott, ředitel pro vyspělé automobilové technologie ze společnosti Toyota Motor North America. “Toyota i nadále prokazuje, že palivové články jsou jednou z nejprogresivnějších a nejudržitelnějších technologií pro elektrifikaci lehkých i těžkých nákladních vozidel. Tato iniciativa, realizovaná společně s firmou Shell, opět potvrzuje naši společnou snahu o vodík coby životaschopné palivo pro potřeby dopravy a zároveň doplňuje náš retailový projekt čerpacích stanic v severní Kalifornii.”

Dodávky vodíku bude Shell získávat z nedalekého závodu Tri-Gen automobilky Toyota, produkujícího vodík ze stoprocentně obnovitelného bioplynu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy