Auris má změnit svět rodinných vozů, jak toho chce Toyota dosáhnout?

Nová Toyota Auris | foto: Toyota

Největší zájem médií i veřejnosti na motoristickém veletrhu v Ženevě většinou budí sportovní vozy a futuristické koncepty. Že stejný ohlas vzbudí i rodinný vůz, to by čekal málokdo. Letos se to povedlo novému modelu Toyota Auris. V čem se skrývá jeho tajemství?

Verze Aurisu na rok 2019 totiž dostala stejný “hi-tech kabát”, jaký už nosí modely Prius nebo C-HR. Je jím architektura, která představuje způsob, jak docílit stabilní konstrukce, jisté, dynamické jízdy a neotřelého designu.

Architekturu Toyota New Global Architecture (TNGA) automobilka poprvé představila u modelu Prius v roce 2015, kdy se také zavázala, že ji postupně dodá všem svým modelům. Následně byl na stejné platformě GA-C vybudován crossover Toyota C-HR a Prius s hybridním pohonem. Americká Toyota Camry má obdobnou platformu, jen větší. V budoucnu má být platforem TNGA celkem pět. Nyní se GA-C stala základem pro další významný milník - novou generaci Toyoty Auris ohlášenou na rok 2019.

Odvážnější design

Konstrukce navržená tímto způsobem zajistí výraznou tuhost karoserie, nízko umístěné těžiště a umožní také snížené umístění masky. V praxi to znamená, že designéři dostali nebývalou volnost při tvorbě karosérií, které tak mohou být odvážnější než kdy jindy. Snad nejzřetelněji je to patrné na Toyotě C-HR – novém crossoveru, který se objevil v nabídce Toyoty v roce 2016.

Nový Auris jede ve stopách prvního crossoveru Toyoty, ale i Camry nebo obou Priusů. Třetí generace v Evropě oblíbeného kompaktu sedí nízko, má atletičtější siluetu a dynamičtější profil. Pozornost upoutá rovněž nový vzhled mřížky a předních světel.

Lepší výhled i jízdní vlastnosti

Nová Toyota Auris je díky delšímu rozvoru náprav o 40 mm delší než předchozí model. Vůz je také o 23 mm nižší a má o 47 mm níže umístěnou masku, což je přímý důsledek využití architektury TNGA. Proto je její silueta dynamičtější a řidič má větší zorné pole směrem dopředu.

TNGA zlepší rovněž jízdní vlastnosti a usnadní ovládání vozu, zvýší i jeho stabilitu. Díky tuhé konstrukci, dobrému vyvážení a nízko umístěnému těžišti nebude narušena jistota řízení v zatáčkách.

Jak to funguje?

Architektura TNGA definuje místo a způsob upevnění jednotlivých komponentů, motorem počínaje a sedadly konče. To usnadňuje projektování nových modelů. Podle dřívější koncepce museli projektanti sami s milimetrovou přesností vypracovat rozmístění prvků, jako jsou pedály, sloupek volantu nebo sedadla, a současně se snažit samostatně vytvořit co nejpohodlnější a maximálně ergonomický interiér.

Nyní si vyberou jedno z přesně definovaných, nejefektivnějších uspořádání. Neznamená to však, že bude každá nová Toyota vypadat stejně jako ty předešlé. Právě naopak – prakticky žádné modulové prvky definované v architektuře TNGA nejsou pro uživatele viditelné a jejich optimální rozmístění poskytuje designérům dost svobody na to, aby při práci na návrhu interiéru nemuseli mít starost o ztrátu ergonomie.

Nový Auris byl postaven na moderní platformě, kterou využívají i modely C-HR nebo Prius | foto: Toyota

Strategie dvou hybridů

Toyota Auris se bude vyrábět v továrně Toyota Manufacturing UK v Derbyshiru. Půjde zároveň o první model Toyoty nabízený v Evropě se dvěma hybridními pohony: jednotkou známou z Toyoty Prius s motorem 1,8 l o celkovém výkonu 122 koní a zcela novou soustavou s motorem 2,0 l, jež poskytne řidiči celkem 180 koní.

Toyota investovala 240 milionů liber na zavedení technologie výroby TNGA v anglické továrně, která je, podobně jako architektura automobilu, rovněž založena na modulárním systému zvyšujícím pružnost výrobních linek a usnadňujícím modifikování modelu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy