Světlomety automobilů se staly cílem mnoha výzkumů, jejichž výsledky jsou až překvapivě rozdílné. Zatím co americká vládní agentura pro bezpečnost na silnicích a dálnicích si stěžuje, že většina světlometů svítí spíše podprůměrně, odborníci z Velké Británie si naopak stěžují, že moderní LED světlomety jsou nebezpečné, neboť oslňují.
Web The Telegraph přinesl před pár dny reportáž, podle které až 15 % britských řidičů zažilo v nedávné době krizovou situaci, kterou způsobilo oslnění světlomety protijedoucího automobilů. Množící se stížnosti na ministerstvu dopravy vedle až k vytvoření speciální komise, která měla odhalit příčinu.
A to jsou podle všeho moderní LED světlomety, které v poslední letech zažívají obrovský boom jak u prémiových automobilek, tak u vyšších výbav vozidel střední třídy. Stephen Dixon, odborník ze společnosti Quality Light Source, přikládá hned několik důvodů:
„LED světlomety vytvářejí koncentrovanější paprsky světla. Zatím co světlo z halogenových žárovek se rozptýlilo po celé silnici, světlo z LED světlometů je ostřejší a koncentrovanější. LED světlomety navíc vyzařují mnohem jasnější světlo, které má bílo-modrou barvu a v noci září jasněji."
Podle odborníků není nárůst počtu automobilů s LED světlomety a zvyšující se počet stížností na oslnění náhodný. Nová technologie světlometů měla na silnice přinést vyšší bezpečnost, ovšem tu si mohou pochvalovat pouze někteří. Ostatní řidiči však mohou být těmito světlomety ohroženi.
Všechny automobily, respektive jejich světlomety, přitom musí splňovat řadu mezinárodních předpisů a regulací, přičemž každý stát má ještě řadu vlastních kritérií, která musí světlomety splňovat před zahájením prodeje. Pete Williams, mluvčí britského autoklubu RAC, však dodává, že „Intenzita některých světlometů nových automobilů bezesporu způsobuje problémy ostatním řidičům."
Řešením tohoto problému by se mohl stát nástup světlometů s LED Matrix technologií, které dokáží pracovat s jednotlivými LED diodami a ve spolupráci s ostatními senzory v automobilu není problém vypnout jen část LED diod, jejichž světlo by oslňovalo vozidla jedoucí okolo či v protisměru. Touto technologií se však teprve začínají vybavovat automobily vyšších tříd a její sestup do vozidel "běžných smrtelníků" je ještě během na dlouhou trať.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.