Světlomety automobilů se staly cílem mnoha výzkumů, jejichž výsledky jsou až překvapivě rozdílné. Zatím co americká vládní agentura pro bezpečnost na silnicích a dálnicích si stěžuje, že většina světlometů svítí spíše podprůměrně, odborníci z Velké Británie si naopak stěžují, že moderní LED světlomety jsou nebezpečné, neboť oslňují.
Web The Telegraph přinesl před pár dny reportáž, podle které až 15 % britských řidičů zažilo v nedávné době krizovou situaci, kterou způsobilo oslnění světlomety protijedoucího automobilů. Množící se stížnosti na ministerstvu dopravy vedle až k vytvoření speciální komise, která měla odhalit příčinu.
A to jsou podle všeho moderní LED světlomety, které v poslední letech zažívají obrovský boom jak u prémiových automobilek, tak u vyšších výbav vozidel střední třídy. Stephen Dixon, odborník ze společnosti Quality Light Source, přikládá hned několik důvodů:
„LED světlomety vytvářejí koncentrovanější paprsky světla. Zatím co světlo z halogenových žárovek se rozptýlilo po celé silnici, světlo z LED světlometů je ostřejší a koncentrovanější. LED světlomety navíc vyzařují mnohem jasnější světlo, které má bílo-modrou barvu a v noci září jasněji."
Podle odborníků není nárůst počtu automobilů s LED světlomety a zvyšující se počet stížností na oslnění náhodný. Nová technologie světlometů měla na silnice přinést vyšší bezpečnost, ovšem tu si mohou pochvalovat pouze někteří. Ostatní řidiči však mohou být těmito světlomety ohroženi.
Všechny automobily, respektive jejich světlomety, přitom musí splňovat řadu mezinárodních předpisů a regulací, přičemž každý stát má ještě řadu vlastních kritérií, která musí světlomety splňovat před zahájením prodeje. Pete Williams, mluvčí britského autoklubu RAC, však dodává, že „Intenzita některých světlometů nových automobilů bezesporu způsobuje problémy ostatním řidičům."
Řešením tohoto problému by se mohl stát nástup světlometů s LED Matrix technologií, které dokáží pracovat s jednotlivými LED diodami a ve spolupráci s ostatními senzory v automobilu není problém vypnout jen část LED diod, jejichž světlo by oslňovalo vozidla jedoucí okolo či v protisměru. Touto technologií se však teprve začínají vybavovat automobily vyšších tříd a její sestup do vozidel "běžných smrtelníků" je ještě během na dlouhou trať.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?