Hlavní konstruktér Kodži Sato a jeho kolega Kodži Ošima, který má na starost hybridní hnací ústrojí, se shodli, že musí oslovit automobilové nadšence. Cílem modelu LC koneckonců bylo změnit vnímání značku Lexus. Jak toho lze ale docílit u hybridu?
„Nemohli jsme jednoduše převzít stávající technologii a beze změny ji použít v modelu LC,“ vysvětluje Sato. „Potřebovali jsme vymyslet nový způsob, jak aplikovat celou koncepci hnacího ústrojí s vyvážením síly motoru a elektrické energie, abychom vytvořili něco zcela nového.“
Zásadní otázkou bylo, „co je třeba udělat pro to, aby měl řidič z hybridu příjemný pocit?“. Pro Ošimu to znamenalo vytvoření emotivnějšího zvuku, který se bude lépe hodit k akceleraci vozu. Také měl za to, že stěžejním prvkem bude snížení pocitu prodlevy, který se může dostavit, když se auto blíží k zatáčce a řidič ubere plyn.
Silnější hybrid
Plán obou konstruktérů se vracel přímo k základům a byl v něm využit výzkum, jenž začal už téměř před deseti lety. Cílem bylo vytvořit hybridní hnací ústrojí, které bude lépe využívat elektrickou energii a posílí výkon všech součástí systému.
O více než osm let později a po mnoha tisících kilometrů zkušebních jízd se zrodil inovační Lexus Multi Stage Hybrid System. Jedná se o systém, který v maximální možné míře využívá hybridní know-how značky Lexus, a vnáší tak do zážitku z řízení hybridního vozu více emocí a vzrušení. Zachovává si ty nejlepší vlastnosti této technologie, co se týče nízké spotřeby a tichého a hladkého chodu. Díky vyššímu krouticímu momentu a novému způsobu využití elektrické energie také poskytuje vysoký výkon.
Inteligentní využití čtyřrychlostního řadicího zařízení v tomto systému LC 500h v podstatě dodává výkon desetistupňové převodové skříně s plynulou změnou rychlostních stupňů, která trvá méně než 100 milisekund. Jde o jeden z nejvyspělejších automobilů současné doby, který rovněž překonal problém s prodlevou akcelerace.
Psali jsme
Akcelerace je rychlejší
Díky dalším rychlostním stupňům dokáže hnací ústrojí měnit otáčky motoru tak, aby co nejlépe vyhovovaly potřebám řidiče. Akcelerace je ihned po startu rychlá a přímější a lineárnější, protože je lépe synchronizovaná s tím, jak řidič používá pedál plynu.
Důležitou roli hraje také vyspělá technologie baterie. LC 500h obsahuje lithium-iontové články uspořádané v nové „satelitní“ konfiguraci. Výsledkem je lehčí a kompaktnější baterie s větším výkonem. Hmotnost, která byla ušetřena díky designu baterie, zcela kompenzuje hmotnost převodového systému Multi Stage Hybrid.
„Na rozdíl od konvenčního hnacího ústrojí, jež využívá pouze benzínový nebo naftový motor, používá systém Multi Stage Hybrid jako hlavní prostředek přenosu energie na kola elektrické motory, a to prostřednictvím jedinečného uspořádání a pokročilou automatickou převodovkou,” vysvětluje Ošima.
„Díky svému vysokému krouticímu momentu dodávají elektrické motory energii mnohem rychleji než spalovací motory. To znamená, že model LC 500h s hybridním pohonem výjimečně dobře reaguje a proto řidičům nabízí hladkou a zábavnou jízdu.“