Pragu V3S, takzvanou Vejtřasku, známe asi všichni. Když se ale řekne Praga S5T, někteří zaváhají a začínají hledat v paměti, kde už tohle označení slyšeli. Starší ročníky si nejspíš vzpomenou rychleji, ale mezi mladšími už moc povědomí o civilní sestře Vejtřasky s americkým úsměvem není.
Praga S5T, silniční pětituna, je přitom o něco mladším sourozencem a hlavně civilnějším sourozencem Vejtřasky, od které si půjčila většinu techniky. Praga V3S sice byla skvělým náklaďákem, nicméně její určení pro armádu a do těžkého terénu z ní dělalo na běžných silnicích poměrně nekomfortní a také docela žíznivý stroj.
Bylo tedy rozhodnuto o výrobě čistě silničního pětitunového nákladního vozu, který se bude vyrábět souběžně s modelem V3S a bude sdílet co možná největší množství dílů. Výsledkem byla v roce 1955 právě Praga S5T (silniční pětituna), která měla s klasickou Vejtřaskou mnoho společného, například motor, převodovku, řízení nebo brzdy.
Značně podobná byla i kabina, nicméně silniční S5T dostala zvukovou izolaci a naopak přišla o výklopná čelní skla i o poklop na střeše. První prototypy S5T sice sdílely s V3S i masku kapoty, nárazník a blatníky, nicméně v sériové podobě, jejíž výroba probíhala od roku 1957, dostaly S5T elegantnější tvary, které vzdáleně připomínají americké Studbakery.
Největší změny se pak odehrály na podvozku. S5T totiž byla na rozdíl od V3S pouze dvounápravová a měla poháněná pouze zadní kola. O jejich roztáčení se starat původní tatrovácký motor T912, jehož výkon byl na kola posílán skrze čtyřstupňovou převodovku doplněnou o dvoustupňovou přídavnou převodovku. V této podobě dokázala S5T uvézt 5 tun na korbě a problémy ji nedělaly ani 6 tunové přívěsy. Kromě valníku a sklápěčky se však na zádech S5T objevovaly i nástavby v podobě cisteren, pojízdných dílen, prodejen, zvedacích plošin, apod.. Maximální rychlost činila 72 km/h a spotřeba se pohybovala okolo 17-19 l/100 km.
V roce 1962 se S5T dočkala první výrazné modernizace, kterou byl typ S5T-2. Ten dostal výkonnější motor T912-2, který nabízel 81 kW (110 k). Modernizace se dočkala převodovka a rám spolu se zadní nápravou byl zesílen. I díky novému typu pneumatik pak bylo možné překračoval maximální povolenou nosnost až o další tunu nákladu. Změny se však projevily i na vnější podobě vozu. Kromě přepracované masky, jejíž užší mřížka chladiče se nyní usmívala, totiž S5T-2 dostala i novou variantu s prodlouženým šasi a rozvorem zvětšeným z 4090 mm na 4500 mm.
Poslední úpravou byla varianta S5T-3, která se na trhu objevila v roce 1966. Největší změna se opět týkala motoru, který se u modelu S5T-2 až příliš rychle opotřebovával, což bylo způsobeno zvýšením otáček. Technici proto převrtali motor T912 na zdvihový objem 8100 cm3 a otáčky snížili. Výkon se nezměnil, životnost se prodloužila, vzrostl i točivý moment a klesla spotřeba. Tento motor pak dostal označení T912-3 a objevil se i pod kapotou modelu S5T-3 Super (rok 1971), jehož maximální nosnost byla oficiálně zvýšena na 6 tun. Tato legalizace se však postupně rozšířila i na modely S5T-2 a S5T-3.
Největší raritou z celé série S5T se však stal model S5T-TN, tedy tahač návěsů. Tato neobvyklá varianta se objevila poprvé již v roce 1961, nicméně realizace se dočkala až její upravená varianta S5T-2 TN, která se od všech ostatních "espětek" výrazně lišila. Kromě zkrácení šasi totiž přišla o svou charakteristickou kapotovanou kabinu a místo ní dostala kabinu trambusovou ze Škody 706 RTTN. V případě Pragy však kabina nesla jinou masku chladiče a samozřejmě logo automobilky.
Éra Pragy S5T trvala poměrně dlouho, nicméně i výroba nejmodernější varianty S5-T3 byla od konce šedesátých let postupně vytlačována výrobou licenčních vozů Renault Saviem, které známe pod názvy Avia A15 a A30. Poslední "espětka" tak měla sjet z výrobního pásu v roce 1972, což byl v podstatě velký úspěch.
Celá koncepce vozidel S5T totiž vznikala jako nouzové a hlavně pouze dočasné řešení nedostatku civilních pětitunek. Nakonec se z ní však stal poměrně oblíbený dělník, který se dočkal úspěchu i v zahraničí. Export probíhal zejména do "spřátelených" zemí typu Bulharsko, Jugoslávie nebo Rusko. Kromě toho však měla S5T zamířit i do západních zemí jako Belgie či Holandsko a některé kusy byly exportovány až do vzdáleného Vietnamu nebo na Kubu.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?