Pragu V3S, takzvanou Vejtřasku, známe asi všichni. Když se ale řekne Praga S5T, někteří zaváhají a začínají hledat v paměti, kde už tohle označení slyšeli. Starší ročníky si nejspíš vzpomenou rychleji, ale mezi mladšími už moc povědomí o civilní sestře Vejtřasky s americkým úsměvem není.
Praga S5T, silniční pětituna, je přitom o něco mladším sourozencem a hlavně civilnějším sourozencem Vejtřasky, od které si půjčila většinu techniky. Praga V3S sice byla skvělým náklaďákem, nicméně její určení pro armádu a do těžkého terénu z ní dělalo na běžných silnicích poměrně nekomfortní a také docela žíznivý stroj.
Bylo tedy rozhodnuto o výrobě čistě silničního pětitunového nákladního vozu, který se bude vyrábět souběžně s modelem V3S a bude sdílet co možná největší množství dílů. Výsledkem byla v roce 1955 právě Praga S5T (silniční pětituna), která měla s klasickou Vejtřaskou mnoho společného, například motor, převodovku, řízení nebo brzdy.
Značně podobná byla i kabina, nicméně silniční S5T dostala zvukovou izolaci a naopak přišla o výklopná čelní skla i o poklop na střeše. První prototypy S5T sice sdílely s V3S i masku kapoty, nárazník a blatníky, nicméně v sériové podobě, jejíž výroba probíhala od roku 1957, dostaly S5T elegantnější tvary, které vzdáleně připomínají americké Studbakery.
Největší změny se pak odehrály na podvozku. S5T totiž byla na rozdíl od V3S pouze dvounápravová a měla poháněná pouze zadní kola. O jejich roztáčení se starat původní tatrovácký motor T912, jehož výkon byl na kola posílán skrze čtyřstupňovou převodovku doplněnou o dvoustupňovou přídavnou převodovku. V této podobě dokázala S5T uvézt 5 tun na korbě a problémy ji nedělaly ani 6 tunové přívěsy. Kromě valníku a sklápěčky se však na zádech S5T objevovaly i nástavby v podobě cisteren, pojízdných dílen, prodejen, zvedacích plošin, apod.. Maximální rychlost činila 72 km/h a spotřeba se pohybovala okolo 17-19 l/100 km.
V roce 1962 se S5T dočkala první výrazné modernizace, kterou byl typ S5T-2. Ten dostal výkonnější motor T912-2, který nabízel 81 kW (110 k). Modernizace se dočkala převodovka a rám spolu se zadní nápravou byl zesílen. I díky novému typu pneumatik pak bylo možné překračoval maximální povolenou nosnost až o další tunu nákladu. Změny se však projevily i na vnější podobě vozu. Kromě přepracované masky, jejíž užší mřížka chladiče se nyní usmívala, totiž S5T-2 dostala i novou variantu s prodlouženým šasi a rozvorem zvětšeným z 4090 mm na 4500 mm.
Poslední úpravou byla varianta S5T-3, která se na trhu objevila v roce 1966. Největší změna se opět týkala motoru, který se u modelu S5T-2 až příliš rychle opotřebovával, což bylo způsobeno zvýšením otáček. Technici proto převrtali motor T912 na zdvihový objem 8100 cm3 a otáčky snížili. Výkon se nezměnil, životnost se prodloužila, vzrostl i točivý moment a klesla spotřeba. Tento motor pak dostal označení T912-3 a objevil se i pod kapotou modelu S5T-3 Super (rok 1971), jehož maximální nosnost byla oficiálně zvýšena na 6 tun. Tato legalizace se však postupně rozšířila i na modely S5T-2 a S5T-3.
Největší raritou z celé série S5T se však stal model S5T-TN, tedy tahač návěsů. Tato neobvyklá varianta se objevila poprvé již v roce 1961, nicméně realizace se dočkala až její upravená varianta S5T-2 TN, která se od všech ostatních "espětek" výrazně lišila. Kromě zkrácení šasi totiž přišla o svou charakteristickou kapotovanou kabinu a místo ní dostala kabinu trambusovou ze Škody 706 RTTN. V případě Pragy však kabina nesla jinou masku chladiče a samozřejmě logo automobilky.
Éra Pragy S5T trvala poměrně dlouho, nicméně i výroba nejmodernější varianty S5-T3 byla od konce šedesátých let postupně vytlačována výrobou licenčních vozů Renault Saviem, které známe pod názvy Avia A15 a A30. Poslední "espětka" tak měla sjet z výrobního pásu v roce 1972, což byl v podstatě velký úspěch.
Celá koncepce vozidel S5T totiž vznikala jako nouzové a hlavně pouze dočasné řešení nedostatku civilních pětitunek. Nakonec se z ní však stal poměrně oblíbený dělník, který se dočkal úspěchu i v zahraničí. Export probíhal zejména do "spřátelených" zemí typu Bulharsko, Jugoslávie nebo Rusko. Kromě toho však měla S5T zamířit i do západních zemí jako Belgie či Holandsko a některé kusy byly exportovány až do vzdáleného Vietnamu nebo na Kubu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.