Nové BMW řady 1 slibuje úsvit nové éry, i s pohonem předních kol chce být zábavné a dynamické

Nová generace BMW řady 1 | foto: BMW

Příjezd zcela nového BMW řady 1 předznamenává úsvit nové éry. Třetí generace úspěšného prémiového kompaktního modelu snímá pomyslnou plachtu z nové architektury pohonu předních kol od BMW, která v sobě snoubí pro BMW charakteristickou radost z jízdy a dynamickou dokonalost s výrazným nárůstem vnitřního prostoru. Nové BMW řady 1 je sportovní, stylové, bezpečné a elegantní, nově okořeněné svěžím designem a nejnovější konektivitou, je to pravé BMW s výrazným charakterem.

Třetí generace BMW řady 1 se veřejnosti poprvé představí 25.–27. června 2019 na nové prezentační platformě BMW Group #NEXTGen v budově BMW Welt v Mnichově. Výstavní premiéru si nové BMW řady 1 odbude v září 2019 na autosalonu IAA ve Frankfurtu. Celosvětové prodeje začnou 28. září 2019. 

Propracovaný podvozek a inovativní technologie plus integrace všech klíčových komponent jízdní dynamiky a kontrolních systémů dodávají novému BMW řady 1 ještě více agility, kterou řidiči automobilů s pohonem předních kol i všech kol BMW xDrive zcela jasně rozpoznají. BMW v novém BMW řady 1 zúročilo veškeré své poznatky, jež získalo v průběhu pět let trvajícího vývoje pohonu předních kol u jiných modelů. Výsledkem je dynamická ostrost, která nemá u vozů s poháněnou přední nápravou obdoby a s níž nové BMW řady 1 stanovuje ve třídě prémiových kompaktních vozů zcela nové standardy. Nová architektura BMW s pohonem předních kol navíc umožňuje, aby řada 1 třetí generace nabídla podstatně více vnitřního prostoru, zejména pro cestující na zadních sedadlech a rovněž v zavazadlovém prostoru. 

Exteriér.
Moderní design s novými proporcemi a čistými liniemi.

Přechod na BMW architekturu pohonu předních kol se odráží v nových proporcích a plynulých a protáhlých liniích zcela nového BMW řady 1. Kratší přední kapota přechází do čelního skla, zatímco dlouhá střešní linie směrem dozadu mírně klesá. Široká zadní část se sportovně tvarovanými boky nad zadními koly zdůrazňuje při pohledu zezadu mohutný, sportovní vzhled vozu. Kompaktní karoserie současně nabízí podstatně více prostoru s rozměry, které jsou téměř identické s předchozím modelem, vůz je tak ještě praktičtější pro každodenní použití. S délkou 4319 mm je nové BMW řady 1 o pět milimetrů kratší než jeho předchůdce. Pokud jde o šířku (nyní 1799 mm), vyrostl model třetí generace o 34 mm, zatímco výška (1434 mm) narostla o 13 mm. S délkou 2670 mm je rozvor o 20 mm kratší než u předchůdce.

Nová přední část s větší BMW maskou chladiče ve tvaru ledvinek.

Při pohledu zpředu BMW řady 1 okamžitě zaujme novou přední částí a reinterpretací ikonických BMW tvarů. Charakteristická BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek je větší, na první pohled výraznější a poprvé u tohoto modelu se ledvinky uprostřed spojují. Tímto provedením nové BMW řady 1 následuje trend, který stanovily větší sedany BMW. Sportovní vrchol řady BMW M135i xDrive vyniká osobitou maskou chladiče, jejíž výrazná síťovaná výplň nahrazuje klasické lamely. Tento trojrozměrný prvek je inspirován závodními vozy a propůjčuje přední části vozu další hloubku a rozměr. Dalším rozlišovacím prvkem modelu M135i xDrive jsou ozdobné prvky v každém z nápadných nasávacích otvorů. Tvar a velikost nasávacích otvorů dávají najevo sportovní vlastnosti vozu i v základním provedení nového BMW řady 1.

Nové uspořádání světlometů.
Nové sešikmené přední světlomety propůjčují novému BMW řady 1 svěží
a mladistvý vzhled,  který ho také okamžitě odlišuje od zbytku výše postavených modelů BMW. V základním provedení vozu tvoří obvyklou „čtyřokou“ přední část BMW halogenové přední světlomety a pod nimi umístěná LED světla pro denní svícení. Mimořádně moderní vzhled mají volitelné full-LED světlomety, které mohou disponovat také adaptivní natáčecí funkcí. Průhledné šestiúhelníkové světlovodné trubice tvoří světla pro denní svícení a vyznačují se charakteristickým vzhledem se dvěma páry světlometů a ohromující technickou precizností. Směrové ukazatele, tvořící jakési „obočí“, zdůrazňují šířku vozu, zatímco dozadu posunuté trubice vyzařují dynamický výkon. Horní část světlometu pod skleněným krytem zdobí hliníkový prvek, který na sobě nese nápis „BMW LED“.

Zřetelně negativně zkosená přední část, výrazný klínovitý tvar.

Nejmarkantnějším rysem nového BMW řady 1 při pohledu z boku je výrazně negativně zkosená přední část, která je charakteristickým rysem designu BMW, a výrazně klínovitý tvar. Nízká boční okna směrem dozadu stoupají a zdůrazňují dynamické linie vozu. Provedení bočních oken kulminuje u C-sloupku obvyklým Hofmeisterovým záhybem, který za zadními dveřmi vizuálně rozšiřuje lištu kolem bočních oken. 

Výrazné boky a reinterpretace tvaru písmene „L“.

Definujícím prvkem zadní části je široká a sportovní spodní část, od které se karoserie zužuje směrem vzhůru. Tím vznikají výrazné boky, které zdůrazňují šířku vozu a propůjčují mu přikrčený postoj. Ten zdůrazňují široká dvoudílná zadní světla, jejichž nízký a sebevědomý vzhled jim dodává velmi moderní výraz.

Interiér.
Více prostoru a vysoká kvalita na pohled i na dotek.

Interiér nového BMW řady 1 kombinuje více skutečného prostoru a lepší dojem z prostornosti s vysoce kvalitními materiály, na řidiče orientovanými
ovladači a inovativními detaily, jako jsou podsvícené interiérové lišty, které se v BMW objevují vůbec poprvé. Moderní a přehledný interiér vytváří dojem dynamiky a kvality, podtržený souhrou různých povrchových úprav a texturních prvků za volantem, na přístrojové desce a na dveřích. Sdružené ovladače umožňují snadnou obsluhu, zatímco praktické úložné prostory zvyšují úroveň komfortu. Přístup k volitelně dodávaným prvkům infotainmentu, které přináší nový koncept ovládání BMW Operating System 7.0, volitelně také s ovládáním gesty, je k dispozici prostřednictvím souboru displejů, jejichž úhlopříčka dosahuje až 10,25 palce (s BMW Live Cockpit Professional).

Více prostoru pro kolena a větší zavazadlový prostor.

Nové BMW řady 1 udělalo velký skok kupředu, pokud jde o prostornost interiéru. Architektura pohonu předních kol s napříč uloženými motory a nízkým středovým tunelem nabízí cestujícím výrazně více prostoru než předchozí model. To platí především pro cestující na zadních sedadlech. Dozadu se lépe nastupuje a cestující mají k dispozici o 33 mm větší prostor pro kolena. Prostor pro hlavu se modelu, který je vybaven u BMW řady 1 vůbec poprvé nabízenou ven se otevírající panoramatickou střechou, zvýšil nejméně o 19 mm. Cestující na zadních sedadlech se mohou těšit z o 13 mm většího prostoru pro lokty, zatímco řidič a jeho spolujezdec vpředu se v tomto ohledu mohou těšit na dalších 42 mm navíc. Objem zavazadlového prostoru se zvětšil o 20 litrů na 380 litrů (1200 litrů se sklopenými opěradly zadních sedadel). Minimální šířka zavazadlového prostoru se také zvýšila, a to o 67 mm. Vůbec poprvé je pro nové BMW řady 1 k dispozici funkce elektrického otevírání víka zavazadlového prostoru.

BMW M135i xDrive | foto: BMW

Na řidiče důsledně orientovaný kokpit.

Usednout za volant zcela nového BMW řady 1 znamená zažít charakter skutečně řidičského automobilu. Přímo před řidičem je umístěn přístrojový
panel s úhlopříčkou 10,25 palce. To je také velikost doprovodného kontrolního displeje. Tento dotykový displej je v typickém BMW stylu orientován na řidiče a optimálně umístěn v jeho zorném poli. Tyto dva displeje společně tvoří BMW Live Cockpit Professional, soubor displejů, které si řidič může uzpůsobit podle vlastních požadavků. Volitelný plně barevný 9,2palcový BMW Head-Up Displej řidiči zobrazuje informace, aniž by musel přestat sledovat silnici před sebou. Na řidiče orientované uspořádání vizuálně zvýrazňují interiérové lišty a různé povrchové úpravy a textury na přístrojové desce a za volantem. Na řidičově straně palubní desky je použita povrchová úprava Technical Orbit, zatímco na straně spolujezdce najdeme úpravu podobnou kůži Verona. Obě tyto části se od sebe liší kontrastním diagonálním prošíváním v závislosti na zvolené
výbavové linii.

Pohon a podvozek.
Moderní pohon předních kol se sportovním charakterem BMW.

BMW učinilo u třetí generace BMW řady 1 radikální změnu, přičemž pětidveřový prémiový kompaktní model je nyní postaven na podvozku s poháněnou přední nápravou. Výsledkem je špičková jízdní dynamika v rámci segmentu a mnohem prostornější interiér. BMW řady 1 se po pětiletém vývoji ukazuje jako pravé BMW s vlastním charakterem – díky bohatým zkušenostem, které BMW Group získala díky svým dalším modelům s pohonem předních kol.

Technologie BMW i3.

Jedním z klíčových prvků mimořádné agility nového BMW řady 1 je technologie ARB (blízko sobě umístěné regulační a řídicí prvky protiprokluzového systému), která je známá z BMW i3 a nyní si odbývá premiéru v automobilu poháněném spalovacím motorem. Tento systém má za následek výrazné zlepšení trakce při rozjezdu, zatáčení nebo jízdě na mokrém povrchu a umožňuje citlivější a rychlejší přibrzďování protáčejícího se kola. Technologie ARB je standardní výbavou nového BMW řady 1 a využívá regulaci prokluzu, která se nachází přímo v řídicí jednotce motoru, a nikoliv v řídicí jednotce stabilizačního systému DSC. Eliminace dlouhých cest, po nichž signál běží, znamená, že informace se do řídicí jednotky dostanou třikrát rychleji, zatímco řidič zaznamená přibrzdění kola až desetkrát rychleji. Technologie ARB pracuje v těsné kooperaci se stabilizačním systémem DSC s cílem významně potlačit nedotáčivost, což je typický neduh automobilů s pohonem předních kol, a to bez nutnosti zásahů potřebných k stabilizaci příčné dynamiky. Snížení tření navíc přispívá ke zlepšení pocitu z řízení, což dále zvyšuje pocit vysoké agility.

Systém BMW Performance Control jako součást standardní výbavy.

Technologii ARB v její činnosti pomáhá funkce BMW Performance Control
BMW ovlivňující stáčivost vozu. Tato funkce je rovněž součástí standardní výbavy BMW řady 1 a umožňuje agilnější ovladatelnost vozu tím, že inteligentně přibrzďuje kola uvnitř zatáčky. Tím potlačuje počáteční nedotáčivost a vozu propůjčuje neutrální chování. Pokud chtějí, mají řidiči možnost systém DSC deaktivovat a nad sportovními jízdními vlastnostmi vozu převzít úplnou kontrolu. V takovém případě bude funkce elektronického diferenciálu EDLC (Electronic Differential Lock Control) simulovat účinek mechanického diferenciálu s omezeným prokluzem a prostřednictvím brzd jednotlivá kola přibržďovat. Brzdění nezatíženého předního kola zabrání jeho protáčení, takže výsledkem je mnohem lepší přilnavost ve výjezdech ze zatáček.

Tužší karoserie.

Inteligentní využití hliníku, například na kapotě motoru a víku zavazadlového prostoru, v kombinaci s vysokopevnostní ocelí umožnilo BMW snížit hmotnost nového BMW řady 1 ve srovnání s předchozím modelem až o 30 kilogramů a současně zvýšit pevnost karoserie ve zkrutu i ohybu. K tomu napomáhají výztuhy karoserie, jako například vzpěra ve tvaru bumerangu v zadní části vozu.

Extra dávka sportovnosti pro BMW M135i xDrive.

Pozitivní dynamický vliv torzně tuhé karoserie je ještě výraznější u ultra sportovního vrcholného modelu BMW M135i xDrive. Kromě vzpěry v motorovém prostoru, která je montována do všech modelů, těží z dodatečného vyztužení přední části, v oblasti středového tunelu a také tužšího uložení stabilizátoru, který skvělým způsobem zpevňuje karoserii
a zlepšuje kvalitu jízdy. To vše kombinuje se standardně dodávaným M sportovním podvozkem a M sportovním řízením se strmějším převodovým
poměrem a ještě ostřejšími reakcemi. Účinek posilovače M sportovního řízení se mění v závislosti na rychlosti jízdy a bočním zrychlení vozu. Stabilitu ve vysokých rychlostech zvyšuje propracovaná aerodynamika, která snižuje vztlak na obou nápravách. M sportovní brzdy poskytují jak vynikající odolnost proti vadnutí, tak dostatečnou brzdnou sílu za všech okolností. M sportovní řízení a M sportovní brzdy jsou k dispozici také jako volitelné prvky výbavy pro ostatní modely BMW řady 1.

Výběr ze tří druhů podvozku.

Kromě standardního podvozku, který sám o sobě má dynamické nastavení a je speciálně vyladěn pro tři různé varianty motorů, a M sportovního podvozku se světlou výškou sníženou o 10 mm lze nové BMW řady 1 volitelně vybavit také Adaptivním podvozkem s aktivně řízenými tlumiči. Tato konkrétní varianta umožňuje řidiči vybírat si ze dvou různých nastavení odezvy tlumení. Volič jízdních režimů Driving Experience Control lze použít k volbě režimu Comfort, například pro lepší jízdní komfort na špatném povrchu, a režimu Sport pro velmi sportovní jízdu. Tužší stabilizátor je součástí jak Adaptivního podvozku, tak i M sportovního podvozku. Všechny modely nového BMW řady 1 jsou vybaveny víceprvkovou zadní nápravou.

BMW M135i xDrive | foto: BMW

Motory.
Nejnovější generace motorů z rodiny BMW EfficientDynamics.

Zcela nové BMW řady 1 pohánějí 3- a 4válcové motory nejnovější generace BMW EfficientDynamics. Nový model bude do prodeje uveden se třemi vznětovými a dvěma zážehovými motory. Pro zvýšení hospodárnosti, což vede k nižší spotřebě paliva a nižším emisím v reálném provozu, byla zavedena řada nových řešení. Vylepšeny byly také jízdní vlastnosti. Vrcholem nabídky je nově vyvinutá pohonná jednotka pro BMW M135i xDrive, která je nejvýkonnějším čtyřválcovým motorem BMW Group.

Množství detailních vylepšení pro zážehové motory.

Základním modelem modernizované nabídky zážehových motorů je BMW
118i (kombinovaná spotřeba paliva: 5,7–5,0 l/100 km; kombinované emise
CO2: 129–114 g/km). Proces známý jako „form honing“ pro obrábění vnitřních ploch válců v bloku motoru ze slitiny hliníku snižuje třecí ztráty pístů. Další vylepšení přináší možnost uzavírat a otevírat okruh mazání (umožňující chlazení pístu podle potřeb) a jednodílný řetěz vačkového rozvodu. Nový řemen pro alternátor, vodní čerpadlo, tlumič torzních kmitů a kompresor klimatizace mají tvar písmene „L“. Výfukové svody jsou zabudovány do hlavy válců z hliníkové slitiny, což minimalizuje hmotnost a optimalizuje odvod spalin. Turbodmychadlo má také hliníkové tělo a je připevněno k přírubě svodů u hlavy válců, takže dynamika proudění recirkulovaných výfukových plynů může být využita obzvláště efektivním způsobem.

Palivové čerpadlo a vedení paliva byly upraveny tak, aby umožňovaly vstřikování paliva s vyšším tlakem. Chlazení optimalizuje nové vodní čerpadlo se samostatnými vývody pro chlazení hlavy válců a bloku motoru. Tato metoda „děleného chlazení“ využívá termostatu, který pouští chladicí kapalinu pouze do hlavy válců ve chvíli, kdy je motor studený nebo pracuje v částečném zatížení. Motor tak rychleji dosáhne provozní teploty, čímž se snižuje spotřeba paliva a emise dokonce i při částečném zatížení. Přepracovaný klikový hřídel nyní váží o 1,1 kg méně než u předchozího motoru. Zážehové motory plní díky filtrům pevných částic přísnou emisní normu Euro 6d-TEMP.

V případě 1,5litrového tříválce, který pohání BMW 118i, se tato opatření zasloužila o pokles emisí CO2 o 29 g/km a zároveň zvýšila výkon o 3 kW (4 k) na 103 kW (140 k) mezi 4600 a 6500 1/min. Pohonná jednotka, která je o pět kilogramů lehčí než ta předchozí, generuje maximální točivý moment 220 Nm od 1480 1/min až do 4200 1/min. Funkce Overboost na čtvrtý a vyšší rychlostní stupeň krátkodobě přidá 10 Nm. BMW 118i zrychlí z 0 na 100 km/h  BMW za 8,5 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 213 km/h. To znamená kombinovanou spotřebu paliva 5,7–5,0 l/100 km a emise CO2 129–114 g/km.

Nejvýkonnější čtyřválcový motor BMW Group pod kapotou vrcholného modelu.

Ze všech motorů dostupných pro nové BMW řady 1 je to nově vyvinutá čtyřválcová jednotka pracující pod kapotou BMW M135i xDrive, jež na sebe strhává veškerou pozornost. Jedná se o nejvýkonnější čtyřválcový motor BMW Group, který pomocí technologie BMW TwinPower Turbo z 2litrového objemu generuje výkon 225 kW (306 k) v rozmezí 5000 až 6250 1/min. Maximální točivý moment 450 Nm přichází v 1750 1/min a nepolevuje až do 4500 1/min. Vrcholný model sprintuje z klidu na 100 km/h za 4,8 s (4,7 s s M Performance paketem, k dispozici od 11/2019), zatímco maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Navzdory těmto úctyhodným výkonnostním parametrům si BMW M135i xDrive v kombinovaném cyklu vystačí se 7,1 až 6,8 litru paliva na 100 km a vypouští pouze 162–155 gramů CO2 na kilometr.

Zesílený klikový mechanismus s větším hlavním ložiskem, nové písty se změněným kompresním poměrem a upravené ojnice tvoří nezbytný základ pro impozantní výkon motoru BMW M135i xDrive. Větší turbodmychadlo s vestavěnými výfukovými svody a integrovaným rozdělovacím ventilem zvyšuje výkon motoru a je termodynamicky účinné při teplotách výfukových plynů až 1025 °C. Upraveny byly také vstřikovače. Systém chlazení byl maximalizován nezávislým chladičem oleje převodovky, který není součástí chladicího okruhu, 850wattovým větrákem, dvěma dalšími chladiči v podbězích kol a větší expanzní nádržkou. To vše dohromady zaručuje, že BMW M135i xDrive je schopné předvést své schopnosti i v těch nejnáročnějších podmínkách. Motor vrcholného modelu doplňuje nově vyvinutý výfukový systém s minimálními zpětnými tlaky výfukových plynů, který je okamžitě identifikovatelný podle dvojice zkosených koncovek s průměrem 100 mm. Standardně dodávaný systém Active Sound Design (ASD) zesiluje zvuk motoru a moduluje ho tak, že řidič má možnost si dopřát vzrušující, nádherně sportovní zvukový doprovod, aniž by výfuk byl zvenku příliš hlučný.

Trio úsporných vznětových motorů s technologií SCR.

Od počátku prodejů nového BMW řady 1 budou k dispozici tři vznětové jednotky, z nichž všechny jsou vybaveny filtrem pevných částic, katalyzátorem oxidů dusíku a technologií SCR (selektivní katalytická redukce). Velké úpravy turbodmychadla a systém přímého vstřikování přinesly snížení spotřeby paliva, a tím i emisí CO2, přibližně o 5 %, a zároveň snížení emisí ostatních škodlivých látek. BMW 116d (kombinovaná spotřeba paliva: 4,2–3,8 l/100 km;  BMW kombinované emise CO2: 110–100 g/km) je poháněn tříválcovým motorem o objemu 1,5 litru, který již splňuje přísné emisní normy Euro 6d. BMW 118d (kombinovaná spotřeba paliva: 4,4–4,1 l/100 km; kombinované emise CO2: 116–108 g/km) a BMW 120d xDrive spojuje dvoulitrový objem čtveřice spalovacích prostorů a standardní plnění emisní normy Euro 6d-TEMP.

Čtyřválcové motory využívají dvoustupňové přeplňování dvojicí nestejně velkých turbodmychadel, což má za výsledek ještě ostřejší odezvu a špičkovou hospodárnost. Systém přeplňování se skládá z nízkotlakého turbodmychadla s variabilní geometrií rozváděcích lopatek a vysokotlakého turbodmychadla, které je plně integrováno do výfukových svodů. Pro ještě rychlejší reakce jsou obě turbodmychadla vybavena nejnovějšími kluznými ložisky. Systém je ovládán pomocí elektricky nastavitelných lopatek kompresorové nízkotlaké části a také obtokovým ventilem pro vysokotlakou část s bypassem kompresorové části, které jsou ovládány pneumaticky. To umožňuje zásobovat spalovací prostory tím správným množstvím stlačeného vzduchu pro danou jízdní situaci a zatížení motoru.

BMW M135i xDrive | foto: BMW

Nově navržený systém recirkulace výfukových plynů (jednostupňový u čtyřválcových motorů a dvoustupňový u tříválcových motorů) zajišťuje zvláště účinné snižování emisí oxidů dusíku (NOx). Zdokonalený systém senzorů vstřikovacích trysek umožňuje ještě přesnější dávkování vstřikované motorové nafty. Maximální vstřikovací tlak se u tříválcových motorů zvýšil na 2200 baru a na 2500 baru u čtyřválcových jednotek. Systém selektivní katalytické redukce efektivně snižuje hodnoty oxidů dusíku ve výfukových plynech vstřikováním roztoku močoviny AdBlue. Nádrž AdBlue lze doplnit z čerpadel AdBlue na čerpacích stanicích.

První použití tří různých převodovek.

S představením nového BMW řady 1 se v této modelové řadě vůbec poprvé objevují tři typy převodovek. V modelech BMW 116d, BMW 118d a 118i je výkon standardně přenášen vylepšenou šestistupňovou manuální převodovkou. Novinkou v nabídce BMW řady 1 je technicky vyspělá sedmistupňová dvouspojková převodovka Steptronic, kterou lze volitelně
objednat i pro BMW 116d a BMW 118i. Tato převodovka přenáší hnací sílu
pomocí dvou malých převodovek (každá s vlastní spojkou), z nichž jedna je vždy zapojena a druhá odpojena. Změny rychlostních stupňů tak probíhají ve zlomku sekundy a bez přerušení točivého momentu, a to buď automaticky, nebo prostřednictvím řadicích páček na volantu. Funkce quick-shift byla v zájmu rychlých manuálních změn rychlostních stupňů opět vylepšena. Dlouhý sedmý převodový stupeň udržuje nízké otáčky motoru a mimo město nebo na dálnici pomáhá snižovat spotřebu paliva. Převodovka může v určitých  BMW situacích také vyřadit na neutrál a nechat vůz jet setrvačností. Emise a CO2 snižuje také speciální nízkoviskózní olej.

Dalším vylepšením v oblasti komfortu řazení a akustiky prošla jak automatická převodovka Steptronic, která je volitelnou výbavou u BMW 118d (standardní výbava BMW 120d), tak automatická převodovka Steptronic Sport v BMW M135i xDrive. Rychlé, automatické změny převodových stupňů zajišťují, že vůz má zařazen nejvyšší možný převod, a to i v nízkých rychlostech. Řidič může převodové stupně měnit také manuálně pomocí páček na volantu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy