S příchodem modelu Škoda CITIGOe iV začíná 124 let po založení společnosti nová éra automobilky Škoda Auto. Tento čtyřmístný mini vůz je první sériově vyráběný vůz Škoda, který je výhradně poháněn elektromotorem o výkonu 61 kW. Škoda CITIGOe iV tak není jen čistě elektrickým vozem, ale nabízí i lokálně zcela bezemisní jízdu. Lithium‑iontová baterie s kapacitou 36,8 kWh umožňuje dojezd až 265 km dle režimu WLTP. Škoda CITIGOe iV je tak skvěle připraven pro provoz v moderních městech. Sériová výroba tohoto ekologicky šetrného městského vozu bude zahájena v druhé polovině roku 2019.
Lokálně bezemisní, dobře ovladatelný vůz Škoda CITIGOe iV, který nabízí dostatek prostoru přes kompaktní rozměry, je skvělým vozem do moderního města. Navzdory délce, která činí 3 597 mm, a šířce, která činí 1 645 mm, nabízí nejmenší vůz Škoda dostatek prostoru v interiéru až pro čtyři cestující a zavazadlový prostor o objemu 250 l, který lze sklopením opěradel zadních sedadel snadno zvýšit na 923 l. Vůz Škoda CITIGOe iV s pohonem předních kol je první čistě elektrický sériově vyráběný vůz značky Škoda, který je vybaven elektromotorem o výkonu 61 kW. Jak je pro elektromotory typické, je maximální točivý moment 210 Nm, který je z důvodu elektrického pohonu vyšší, k dispozici ihned po startu. Pružné zrychlení z 60 na 100 km/h tak zvládá za 7,6 s, zrychlení z 0 na 100 km/h činí 12,5 s. Maximální rychlost činí 130 km/h.
Dojezd 265 km a rychlonabíjení na 80 % kapacity baterie za 1 hodinu Zdrojem energie ve voze Škoda CITIGOe iV je lithium‑iontová baterie o kapacitě 36,8 kWh, respektive 60 Ah. Akumulátor umístěný v podlaze vozu má rozměry 1,1×1,7 m a výšku pouhých 0,3 m. Baterie se skládá ze 168 článků a umožňuje dojezd 265 km dle režimu WLTP. Po vyčerpání elektrické energie lze baterii dobít pomocí kombinovaného nabíjecího systému (CCS) u rychlonabíjecí stanice na stejnosměrný proud o výkonu 40 kW na 80 % kapacity za 1 hodinu. U wallboxu na střídavý proud o výkonu 7,2 kW trvá dobíjení na 80 % kapacity 4 hodiny 8 minut, u domácí dobíjecí stanice o výkonu 2,3 kW trvá dobíjení 12 hodin 37 minut. Možnost dobíjení pomocí kombinovaného nabíjecího systému a potřebný kabel pro nabíjení u wallboxu nebo domácí nabíjení stanice jsou standardně dodávány ve výbavovém stupni Style. Pokud nejsou tyto nabíjecí stanice dostupné, lze baterii vozu Škoda CITIGOe iV dobít také z běžné domácí zásuvky.
Charakteristickým znakem je maska chladiče v barvě vozu Škoda CITIGOe iV, který je nabízen výhradně v pětidveřové verzi, je k dispozici ve výbavovém stupni Style. Od verze se spalovacím motorem se opticky výrazně odlišuje zejména na přídi. Typická maska chladiče je v barvě vozu. Přední nárazník, který se nachází pod ní, byl také přepracován. Součástí standardní výbavy vozu je LED denní svícení a přední mlhové světlomety, které mohou být na přání vybaveny přisvěcováním při odbočování (Corner). Kryty zpětných zrcátek v černé barvě nebo v barvě vozu mají integrovaná směrová světla. Na víku zavazadlového prostoru se stejně jako u ostatních modelů značky Škoda nachází nápis Škoda. Charakteristickým znakem vozu CITIGOe iV jsou také plakety iV a CITIGOe na pátých dveřích.
Vůz Škoda CITIGOe iV je standardně vybaven dvoubarevnými 16" koly Scorpius z lehké slitiny v černém provedení s černými designovými prvky a pneumatikami o rozměru 185/50 R16. Na přání jsou také nabízena kola Scorpius ve stříbrném provedení. Na výběr jsou čtyři nemetalické barvy karoserie: bílá Candy, červená Tornado, žlutá Sunflower a také exkluzivní barva zelená Kiwi. Nabídku doplňují metalické odstíny černá Deep s perleťovým efektem, modrá Crystal a stříbrná Tungsten.
Interiér s novou přístrojovou deskou Přepracován byl i interiér vozu Škoda CITIGOe iV. Nový design má i černá přístrojová deska a plocha nad ní, která je ve výbavovém stupni Style ve stříbrném provedení. Součástí standardní výbavy je také elektrické ovládání předních oken, Climatronic, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio Swing druhé generace a dokovací stanice pro mobilní telefony Move&Fun na přístrojové desce. Ta je schopna propojit mobilní telefon s aplikací Move&Fun a vytvořit tak druhý displej k zobrazení údajů o voze, přehrávání médií nebo navigačního systému. Kromě toho jsou pro tuto aplikaci nabízeny specifické mobilní online služby, které umožňují ovládat na dálku baterii nebo klimatizaci. Vůz Škoda CITIGOe iV je také standardně vybaven asistentem hlídání jízdního pruhu (Lane Assist) a nabízí přední airbagy a hlavové a boční airbagy na předních sedadlech.
Výbavový stupeň Style nabízí ambientní osvětlení na přístrojové desce, elektricky nastavitelná, vyhřívaná zpětná zrcátka a malý kožený paket, který obsahuje kožený volant, koženou hlavici řadicí páky a kožené madlo ruční brzdy. Přední sedadla jsou výškově nastavitelná a mají kvalitnější látkový potah. Kličky dveří jsou chromované. Na přání je nabízen paket Style Plus, který obsahuje tempomat, mlhové světlomety s přisvěcováním při odbočování (Corner) a zadní parkovací senzory. Pro výbavový stupeň Style je exkluzivně nabízen zimní paket, který obsahuje vyhřívání předních sedadel a vyhřívání čelního skla. Paket Simply Clever obsahuje mezipodlahu v zavazadlovém prostoru, držák na multimediální přístroje a odpadkový koš ve výplni dveří.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.