Nový Ford Kuga: Komfort, prostornost, všestrannost a několik hybridních pohonů

Nový Ford Kuga | foto: Ford

Ford odhalil stylovou a nezaměnitelnou novou řadu SUV Kuga. Vůz se vyznačuje dynamickým novým designem exteriéru, vyváženými proporcemi a lepší nabídkou vnitřního prostoru. Pod kapotou se navíc ukrývá úplná paleta hybridních hnacích ústrojí a řidičům budou na cestách pomáhat nové asistenční technologie.

Kuga je nejdůsledněji elektrifikovaný model v dosavadní historii značky Ford. K dostání bude mimo jiné v provedeních Kuga Plug-In Hybrid, Kuga EcoBlue Hybrid (mild-hybrid) a Kuga Hybrid (full-hybrid). Zákazníci se však budou moci rozhodnout také pro vznětové motory 1.5 EcoBlue a 2.0 EcoBlue, případně pro zážehovou jednotku 1.5 EcoBoost. S vyspělými motory spolupracuje inteligentní nová osmistupňová převodovka.

Kuga je v Evropě nejprodávanější SUV Ford a třetí nejprodávanější model značky celkově, po Fiestě a Focusu. Za rok 2018 má na kontě 153 800 prodaných vozů.

Nová Kuga přináší ještě více intuitivních komfortních a asistenčních prvků. Nabídka výbavy obsahuje modem FordPass Connect, nově řešený 12,3" digitální přístrojový štít, bezdrátové dobíjení, SYNC 3 s 8" dotykovou obrazovkou nebo audiosystém B&O.

Nový adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, s čtením dopravních značek a s vedením uprostřed jízdního pruhu výrazně usnadní popojíždění v hustém provozu i cestování po dálnici. Prediktivní osvětlení zajistí řidiči lepší výhled v noci a průhledový displej mu umožní nespustit zrak ze silnice. Aktivní parkovací asistent 2 zvládne plně samočinné zaparkování, řidiči stačí pouze držet tlačítko.

Nový Ford Kuga | foto: Ford

Nová Kuga představuje již třetí generaci tohoto modelu, uvedeného na evropské trhy v roce 2008. Ford od té doby prodal v Evropě více než milion kusů Kugy.

Navržena ve spolupráci se zákazníky

Nová Kuga je první SUV založené na nové globální platformě Ford C2. Ve srovnání s dosavadním modelem má lepší aerodynamiku a váží až o 90 kg méně (při porovnání ekvivalentních motorizací). Nová konstrukce zároveň poskytuje lepší ochranu posádky při nehodě, má o 10 procent vyšší torzní tuhost a vytváří předpoklady pro efektivnější obestavění vnitřního prostoru.

Exteriérový design nové Kugy se vyznačuje zjednodušenými tvary a vyváženými proporcemi. Vůz má dynamičtější siluetu a delší rozvor náprav, který se pozitivně odráží v komfortu odpružení i jízdní stabilitě. Kapota je delší, zadní okno více skloněné a linie střechy nižší. V součtu nová Kuga působí energičtějším a obratnějším dojmem.

Zákazníci si budou moci vybrat na základě osobních preferencí z několika jasně odlišených variant. Kuga Titanium přináší moderní a sebejistý styl v kombinaci s bohatou výbavou. Má sportovně tvarované nárazníky; kryty zrcátek, obložení prahů a kliky dveří v barvě karoserie; LED denní svícení a 17" kola z lehké slitiny. Na přání budou k dispozici kola o průměru 19 palců.

Luxusní Kuga Vignale sází na matné hliníkové provedení exteriérových detailů v kombinaci se specifickým designem obou nárazníků a charakteristickou chromovanou maskou Vignale. Sériově se bude dodávat s 18" koly z lehké slitiny, v nabídce však budou i 19" a 20" disky. Sedadla jsou čalouněná kůží Windsor se specifickým šestiúhelníkovým vzorem Vignale. Přepychovou atmosféru dotváří vyhřívaný kožený volant nebo prémiové velurové koberce.

Kuga ST-Line se inspiruje sportovními modely Ford Performance. Její nárazníky a nástavce prahů jsou lakované v barvě karoserie. Maska, přední ochranný kryt pod nárazníkem, zadní difuzor i střešní ližiny jsou černé. Sportovní vzhled této varianty zdůrazňuje velký střešní spoiler, 18" kola z lehké slitiny (na přání 19") a dvojitá koncovka výfuku. Uvnitř má Kuga ST-Line tmavý potah stropu, exkluzivní sedadla ST-Line s kontrastními červenými švy, hliníkové pedály, sportovně tvarovaný volant a koberce i prahové lišty s logem ST-Line.

Na výběr je 12 laků karoserie včetně nových metalických barev Stříbrná Diffused a Oranžová Sedona. Výlučně pro modely Vignale je určen nový odstín Blue Panther.

Bezprecedentní rozmanitost pohonných jednotek

Ford již dříve oznámil, že všechny jeho nově uváděné modely budou nabízeny s nějakou variantou elektrifikovaného pohonu. Nová Kuga je první model značky, jenž bude k dostání jako mild-hybrid, plug-in hybrid i full-hybrid. Zákazníci se však budou moci rozhodnout také pro vznětové motory 1.5 EcoBlue a 2.0 EcoBlue, popřípadě pro zážehové jednotky 1.5 EcoBoost.

Kuga Plug-In Hybrid: Nabízí hospodárnost a kultivovanost elektrického pohonu v kombinaci s dojezdem a svobodou tradičního spalovacího motoru. Zážehový čtyřválec 2,5 l, pracující v Atkinsonově cyklu, je kombinován s elektromotorem a 14,4kWh lithium-ion baterií. Soustava dosahuje nejvyššího výkonu 165 kW (225 k). Kuga Plug-In Hybrid nabídne dojezd na elektřinu více než 50 km. Předpokládané hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 začínají na 1,2 l/100 km, respektive 29 g/km.

Nový Ford Kuga | foto: Ford

Baterii lze dobíjet nabíjecím portem umístěným na předním blatníku. Automaticky se však dobíjí také při jízdě díky rekuperačnímu brzdění, které zachycuje kinetickou energii. K úplnému nabití baterie z externího 230V zdroje budou zapotřebí asi čtyři hodiny.

O nakládání s energií uloženou v baterii bude moci řidič rozhodnout volbou režimu EV Auto, EV Now, EV Later nebo EV Charge. Po vybití baterie se Kuga automaticky přepne do režimu EV Auto.

Kuga EcoBlue Hybrid: Nová Kuga EcoBlue Hybrid staví na vznětovém motoru 2.0 EcoBlue 110 kW (150 k). K němu je připojen řemenem poháněný integrovaný startér/generátor, který zachycuje kinetickou energii při zpomalování a ukládá ji ve formě elektřiny do vzduchem chlazené 48V lithium-ion baterie. Startér/generátor může účinkovat také jako elektromotor. Při požadavku na důraznější akceleraci asistuje spalovacímu motoru. Současně napájí elektrické příslušenství vozu.

Díky 48V elektroinstalaci může Kuga EcoBlue Hybrid častěji využívat systém Auto Start-Stop. Ford předpokládá spotřebu paliva od 5,0 l/100 km a emise CO2 od 132 g/km.

Kuga Hybrid: Samonabíjecí hybridní agregát tohoto modelu je tvořen kombinací zážehového čtyřválce 2,5 l s Atkinsonovým cyklem, elektromotoru, generátoru, lithium-ion baterie a samočinné převodovky vyvinuté ve vlastní režii Fordu. Kuga hybrid přijde na trh v roce 2020 ve variantách s předním pohonem i s inteligentním pohonem všech kol. Ford předpokládá spotřebu paliva od 5,6 l/100 km a emise CO2 od 130 g/km.

Kuga EcoBlue: Vznětový motor 2.0 EcoBlue o výkonu 132 kW (180 k) má předpokládanou spotřebu paliva od 5,7 l/100 km a emise CO2 od 150 g/km. K nižší spotřebě mu pomáhají integrované sací kanály s leštěným povrchem a turbodmychadlo s nízkou setrvačností. Vysokotlaká vstřikovací soustava je rychlejší, přesnější a tišší. Ke snížení emisí NOx přispívá sériově montovaný systém selektivní katalytické redukce. K dalším technickým novinkám zaměřeným na snížení třecích ztrát v motoru patří přesazení klikové hřídele o 10 mm, použití ocelových pístů, zmenšení ložisek klikové hřídele a máčení řemenových pohonů rozvodů i olejového čerpadla v oleji.

Vznětový motor 1.5 EcoBlue o výkonu 88 kW (120 k) má předpokládanou spotřebu paliva od 4,8 l/100 km a emise CO2 od 127 g/km. Dostal inovativní nízkotlakou recirkulaci výfukových plynů s chlazením voda-vzduch, integrovaný sací trakt, turbodmychadlo s nízkou setrvačností a zdokonalené vysokotlaké vstřikování paliva.

Kuga EcoBoost: Motor 1.5 EcoBoost bude pro Kugu nabízen ve variantách 88 a 110 kW (120 a 150 k). Předpokládané hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 začínají na 6,5 l/100 km, respektive 149 g/km. Zásluhu na tom má mimo jiné inovativní funkce vypínání jednoho válce při částečném zatížení, kterou Ford u tříválců nasadil jako první. Deaktivace či opětovná aktivace válce proběhne za pouhých 14 milisekund.

Samozřejmě nechybějí základy technologie EcoBoost v podobě vyspělé konstrukce turbodmychadla, vysokotlakého vstřikování paliva a proměnného časování sacích i výfukových ventilů. K dalším inovacím patří kombinace nepřímého a přímého vstřikování, sběrné potrubí integrované do hlavy válců nebo celohliníková konstrukce.

Motory 1.5 EcoBlue 88 kW a 2.0 EcoBlue 132 kW lze kombinovat s novou osmistupňovou samočinnou převodovkou. Ta se vyznačuje pohotovými reakcemi, plynulou změnou převodů a inteligentními algoritmy, které přizpůsobují strategii řazení jízdnímu stylu řidiče i aktuálním okolnostem.

Motor 2.0 EcoBlue 132 kW je v novém Fordu Kuga kombinován s inteligentním pohonem všech kol.

Kuga poprvé nabízí přepínatelné jízdní režimy, které řidiči umožňují přizpůsobit odezvu a chování vozu aktuální situaci. Vedle režimů Normal, Sport a Eco má Kuga také režim Kluzký povrch a režim Hluboký sníh/písek speciálně pro jízdu na měkkém, bortivém podkladu.

Dvě nová technická řešení významně usnadňují jízdu s přívěsem, který může mít v případě nové Kugy hmotnost až 2 250 kg. Tažné zařízení se vyklápí i sklápí elektricky prostřednictvím tlačítka v boční výplni zavazadlového prostoru. K dispozici je rovněž odnímatelné tažné zařízení se snadným zajištěním v pracovní poloze.

Komfort, prostornost a všestrannost

V oblasti druhé řady sedadel je nový Ford Kuga nejprostornějším modelem své kategorie. Nová Kuga je o 44 mm širší a o 89 mm delší než dosavadní model. Rozvor náprav se prodloužil o 20 mm. Tyto změny se odrážejí ve výrazném zlepšení vnitřní prostornosti. Šířka na předních sedadel je o 43 mm větší v úrovni ramen a dokonce o 57 mm v úrovni boků. Vzadu mají cestující o 20 mm více prostoru v úrovni ramen a o 36 mm v úrovni boků. Navzdory snížení celkové výšky o 20 mm poskytuje nová Kuga o 13 mm více prostoru pro hlavu vpředu a o 35 mm vzadu.

Nový Ford Kuga | foto: Ford

Vnější sedadla ve druhé řadě mohou být poprvé vyhřívaná a celou druhou řadu je možné podélně posouvat. Lze tím získat nejlepší prostor pro nohy vzadu ve třídě, 1 035 mm, nebo naopak zvětšit zavazadelník o 67 litrů. Sklápění zadních opěradel usnadňuje funkce jejich dálkového odjištění.

Oboustranná podlaha zavazadlového prostoru má z jedné strany kvalitní velurový povrch, zatímco druhá strana je v odolném a robustním pryžovém provedení. To přijde vhod například při přepravě zabláceného sportovního vybavení.

Nová Kuga přináší také řadu komfortních funkcí, které výrazně usnadňují nebo zpříjemňují každodenní život. Poprvé je pro tento model k dispozici zabudovaný modem FordPass Connect, díky němuž lze ve voze vytvořit WiFi hotspot až pro deset zařízení. FordPass Connect umožňuje využívat v navigaci aktuální dopravní informace získávané v reálném čase, streamovat zvukový a video obsah i během jízdy a v kombinaci s mobilní aplikací FordPass Connect používat několik přitažlivých funkcí dálkového přístupu:

  • Poloha vozidla – pomůže s nalezením vozu například na rozlehlém parkovišti u nákupního centra.
  • Stav vozidla – hladina paliva, stav alarmu, životnost oleje a další.
  • Odemykání a zamykání na dálku.
  • Spuštění motoru na dálku.
  • eCall – automatické tísňové volání v případě vážné nehody.

Přihrádka s podložkou bezdrátového dobíjení pod palubní deskou umožňuje komfortně nabíjet chytré telefony, jež tuto funkci podporují. Podložka zaznamená kompatibilní telefon automaticky a sama spustí nabíjení.

I během bezdrátového nabíjení mohou telefony zůstat přes Bluetooth připojené ke komunikačnímu a zábavnímu systému Ford SYNC 3 s 8" dotykovou obrazovkou, která podporuje ovládání gesty používanými právě na chytrých telefonech. Kompatibilita s Apple CarPlay i Android Auto™ je zajištěna bezplatně.

Nový digitální přístrojový štít je tvořen 12,3" displejem s 24bitovou „true colour" technologií. Informace a grafické prvky vykresluje ve vysokém rozlišení a plném barevném spektru. Proto méně namáhá oči a lépe se čte. Inovativní konstrukce zobrazovací plochy navíc designérům umožnila zaoblit horní hrany displeje. Doposud se podobné řešení v automobilovém průmyslu neobjevilo.

Nový Ford Kuga | foto: Ford

Nový audiosystém B&O o výkonu 575 wattů má deset reproduktorů, jejichž rozmístění po interiéru bylo optimalizováno, tudíž všichni cestující budou mít z poslechu podobný vjem jako v koncertní síni.

Bezdotykové ovládání pátých dveří umožňuje jejich otevření pouhým mávnutím nohy pod nárazníkem. Tato funkce přijde vhod zejména tehdy, když člověk dorazí k autu s náručí plnou nákupu nebo sportovního vybavení. Konstruktéři Fordu vyřešili i problém s odložením krycího plata. Nyní se vejde pod flexibilní podlahu zavazadlového prostoru. Snazší je rovněž jeho demontáž, stačí ho uvolnit zatažením za popruh.

Kultivovanost při jízdě zvyšuje technologie aktivního potlačování hluku. Prostřednictvím tří mikrofonů, rozmístěných strategicky po interiéru, monitoruje pronikání hluku motoru do prostoru pro cestující a podle potřeby vysílá z reproduktorů zvukové vlny s opačnou fází, které nežádoucí složky akustického spektra vyruší. Aktivní potlačování hluku patří do sériové výbavy modelů Kuga Plug-In Hybrid Vignale, Kuga EcoBlue Hybrid a Kuga 2.0 EcoBlue Vignale.

Větší jistota za volantem díky pokročilým asistenčním systémům

Pokrokové technologie, souhrnně označované termínem Ford Co-Pilot360, zvyšují bezpečnost a usnadňují jízdu i parkování. Jejich smyslem je zlepšit zážitek z jízdy, zvýšit komfort, usnadnit ovládání a zajistit posádce ještě lepší ochranu.

Novinkou u značky Ford bude systém automatického navrácení do jízdního pruhu, kombinovaný se systémem hlídání mrtvých úhlů. Uplatní se při jízdě na víceproudých komunikacích. Pokud dá řidič směrovým světlem najevo úmysl přejet do vedlejšího pruhu nebo vůz takový úmysl rozpozná ze zásahu řidiče do řízení a v souběžném pruhu se právě nachází jiné vozidlo, systém zapůsobí na řízení opačným momentem, aby řidiče upozornil na nebezpečí a od rizikového manévru ho odradil.

Předkolizní asistent s detekcí chodců a cyklistů bude rozšířen o detekci protijedoucích vozidel při odbočování vlevo. Pokud řidič odbočí do cesty protijedoucímu vozidlu a systém vyhodnotí riziko srážky jako bezprostřední, začne automaticky brzdit.

Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, s rozpoznáváním dopravních značek upravujících rychlost a s adaptivním vedením v jízdním pruhu pomáhá zachovat bezpečnou vzdálenost od vozidel vpředu a omezuje únavu na dlouhých cestách. Funkce Stop & Go dokáže vůz zcela zastavit, což se velmi osvědčuje zejména v hustém městském provozu. Využívá přitom až 50 procent maximální brzdné síly. Současně se vůz samočinně opět rozjede, pokud doba zastavení není delší než tři sekundy. V případě, že je prodleva delší, může řidič systém opět aktivovat pouhým stiskem tlačítka na volantu nebo lehkým zatlačením na plynový pedál.

Nový Ford Kuga | foto: Ford

Systém adaptivního vedení v jízdním pruhu sleduje vodorovné značení a podle potřeby provádí jemné, ale citelné zásahy do řízení.

Kuga je první SUV značky Ford v Evropě, který nabízí průhledový displej (head-up display, HUD). Díky němu nemusí řidič spustit zrak ze silnice, protože hlavní jízdní údaje se promítají do jeho zorného pole. Systém je mimořádně efektivní a vyznačuje se jedním z nejširších zorných úhlů ze všech HUD dostupných v Evropě: 6 stupňů krát 2,5 stupně. Zároveň se řadí k nejjasnějším zařízením tohoto typu. Jas lze nastavit v šestnácti krocích až na hodnotu 10 000 kandel na m2.

Výklopná obrazovka z polykarbonátu je opatřena speciálními filtry, které poprvé umožňují číst údaje i řidičům nosícím brýle s polarizačními skly. V závislosti na výbavě vozu lze zobrazit jeho rychlost (jediný údaj, který zůstává vždy aktivní), výstupy systému rozpoznávání dopravních značek, adaptivního tempomatu, navigace, zobrazení zařazeného převodového stupně, informace zábavního systému (např. přehrávaná skladba) a zejména varování související s jízdou.

Zdokonalený aktivní parkovací asistent 2 usnadňuje parkování ještě výrazněji než

v minulosti: na pouhý pokyn stiskem tlačítka vůz plně automaticky zacouvá do řady stojících vozidel nebo příčně zaparkuje. To je možné mimo jiné díky technologii nové osmistupňové samočinné převodovky shift-by-wire (elektronické propojení voliče řadicí páky s převodovkou bez přímé mechanické vazby). Systém dokáže vyhodnotit, zda je volné místo dostatečně velké, a řidič poté ovládá pohyb vozu pouze zvolením neutrálu a přidržením tlačítka na středové konzole.

Vůz se pak zcela automaticky rozjede vpřed nebo vzad, akceleruje i brzdí a také točí volantem. Systém dokáže zacouvat do prostoru delšího o pouhých 92 centimetrů než samotný vůz v až 12% stoupáních a rychlostí do 4 km/h. Opačnou funkci má asistent pro vyjetí z parkovacího místa.

Řidičům nové Kugy pomáhají také následující systémy a technologie:

  • Asistent vyhýbacího manévru, který pomůže objet stojící nebo pomalu se pohybující překážku. S využitím radaru a kamery sleduje provoz a v případě rizika kolize pomůže řidiči zásahem do řízení zajistit bezpečné vyhnutí se překážce.
  • Systém hlídání mrtvých úhlů s asistentem couvání, který při couvání do vozovky například z řady stojících aut varuje před vozidly, jimž by Kuga mohla zkřížit cestu, ale také samočinně zabrzdí v případě, že řidič nereaguje na varování.
  • Systém automatického navrácení do jízdního pruhu, který jemným zásahem do řízení v případě potřeby vrátí vůz do přímého směru.
  • Širokoúhlé kamery vpředu i vzadu.
  • Systém upozornění na najetí na dálnici v protisměru, který na základě obrazu z přední kamery a údajů navigačního systému upozorní řidiče zvukovým i vizuálním signálem, pokud na dálničním nájezdu/sjezdu projede okolo značky „zákaz jízdy v jednom směru".

Adaptivní světlomety s funkcí prediktivního svícení do zatáček a osvětlení podle dopravních značek dokážou nastavit v předstihu světelné paprsky tak, aby co nejlépe osvítily zatáčku, křižovatku nebo kruhový objezd.

Nový Ford Kuga | foto: Ford

Promyšlené zařízení využívá přední kameru ke sledování vodorovného značení do vzdálenosti až 65 metrů. Díky tomu lze v předstihu namířit světlo z předních světlometů do zatáčky a zajistit lepší viditelnost než v situaci, kdy se musí řidič spolehnout na reakci světlometů až po zatočení volantem jako u dosavadních systémů. Fordem patentovaná funkce osvětlení podle dopravních značek optimalizuje v křižovatkách a na kruhových objezdech namíření světelného toku více do šířky, aby se lépe osvětlily i rizikové oblasti, které se nenalézají přímo ve směru jízdy.

Součástí systému jsou také neoslňující dálkové světlomety, odstraňující nebezpečí oslnění ostatních řidičů.

A kdyby snad došlo k nehodě, nový systém brzdění po srážce zmírňuje následky potenciální sekundární srážky tím, že po prvním nárazu aktivuje brzdy, aby zamezil dalšímu pohybu vozu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy