Hyundai i30 Fastback N: sofistikovaný a elegantní design s pověstnou radostí z jízdy

Hyundai i30 Fastback N | foto: Hyundai

Hyundai Motor rozšiřuje svou řadu modelů N o zcela nový Hyundai i30 Fastback N, druhý vysokovýkonný model pro evropský trh a třetí model N na celém světě. Hyundai i30 Fastback N je prvním opravdu ostrým pětidveřovým kupé v segmentu C a jedinečným automobilem ve své třídě. Nový sportovní automobil pro každodenní provoz i závodní okruhy kombinuje sofistikovaný a elegantní design modelu i30 Fastback s podmanivými výkony a radostí ze strhující jízdy pětidveřového modelu i30 N.

Společnost rozšířením svého portfolia emocionálních vysokovýkonných produktů znovu ukazuje svou schopnost uvažovat mimo hranice konvenčnosti. Hyundai i30 Fastback N kombinuje sofistikovaný a elegantní design modelu i30 Fastback se vzrušujícím potěšením z jízdy pětidveřového modelu i30 N. Nový model navazuje na mimořádný úspěch pětidveřového hatchbacku i30 N, který byl uveden na trh na konci roku 2017. Hyundai i30 N od té doby překonává původní očekávání ohledně prodeje. Do konce roku 2018 bylo v Evropě objednáno více než 9000 vozů i30 N.

Hyundai i30 Fastback N | foto: Hyundai

„Hyundai i30 N byl vyvinut za jediným účelem: poskytovat našim zákazníkům maximální radost z jízdy, prostřednictvím cenově dostupného vysokovýkonného automobilu,“ říká Albert Biermann, vedoucí divize výzkumu a vývoje ve společnosti Hyundai Motor Group. „Proto měříme vysoké výkony srdečními tepy za minutu, místo pouhými otáčkami za minutu.“

Nádherný dravec do zatáček

Při vývoji modelu i30 Fastback N byly klíčovými prvky odolnost a spolehlivost společně s vynikajícími výkony při jízdě na závodním okruhu. Řidič, který se vydá se svým vozem i30 Fastback N na závodní okruh, si může být jistý trvale vysokými výkony. Odolnost brzd zvyšuje účinnější chlazení přívodem vzduchu v předním nárazníku. Funkce Launch Control, s maximem nastavitelných otáček 3600 až 4900 min-1 při zcela sešlápnutém pedálu plynu, usnadňuje rozjezd z klidu řízením točivého momentu motoru. Vysokou tuhost karoserie modelu Fastback N může na přání ještě zvýšit výztuha za zadními sedadly společně s dodatečnými bodovými svary ve skeletu karoserie.

Logo N symbolizuje šikanu, nejnáročnější úsek závodního okruhu, v němž i30 Fastback N dosahuje maximální trakce, preciznosti a citlivosti řízení. Elegantní a ostré pětidveřové kupé Hyundai překypuje touhou po zatáčkách. Výkonný přeplňovaný motor 2,0 litru poskytuje nejvyšší výkon až 275 k a točivý moment až 378 N.m (s funkcí přechodného zvýšení plnicího tlaku). K vynikajícím jízdním vlastnostem vozu v zatáčkách významně přispívá elektronicky řízený samosvorný diferenciál „N Corner Carving Differential“, který zvyšuje nejen maximálně dosažitelnou rychlost při průjezdu zatáčkou, ale také radost z jízdy pohotovými reakcemi vozu na vjezdu do zatáčky i možností brzké akcelerace při výjezdu ze zatáčky. Elektronicky řízené tlumiče ECS (Electronic Controlled Suspension) upravují tlumicí sílu v závislosti na požadovaném chování vozu při průjezdu zatáčkou, zrychlování a zpomalování. Systém v kombinaci s tuhou karoserií umožňuje zvyšovat rychlosti při průjezdech zatáčkami na závodním okruhu. Maximální adhezi zaručují modelu i30 Fastback N 18“ pneumatiky Michelin ve standardní výbavě nebo na přání dodávané 19“ vysokovýkonné pneumatiky Pirelli ve specifikaci N (19“ pneumatiky se dodávají standardně s paketem Performance).

Hyundai i30 Fastback N | foto: Hyundai

Pozoruhodné sportovní kupé pro každodenní provoz

Zcela nový i30 Fastback N je výjimečné sportovní kupé pro elegantní každodenní provoz během pracovního týdne i pro sportovní jízdu na závodním okruhu o víkendu. Klíčovým pro zážitky N je systém N Grin Control, který poskytuje řidiči výběr pěti jízdních režimů Eco, Normal, Sport, N a N Custom, které lze aktivovat pomocí dvou specifických tlačítek na volantu. Různé režimy mění charakter vozu úpravou charakteristiky motoru, tlumičů, elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC (Electronic Stability Control), diferenciálu „N Corner Carving Differential“, zvuku výfukové soustavy, řízení a vyrovnávání otáček. Řidič navíc může stisknutím tlačítka ovládat funkci pro vyrovnávání otáček motoru, která zvýší otáčky motoru při řazení z vyššího na nižší převodový stupeň (dává automaticky „meziplyn“).

Vzrušující design

Zcela nový i30 Fastback N je jako součást modelové řady Hyundai i30 dalším automobilem pro radost z jízdy. Automobiloví nadšenci mohou nový model objednávat v Evropě od konce roku 2018. Kromě jedinečných sportovních stylistických prvků se vývoj zaměřil na dodržování principu „podřízení tvarů funkci“. Designéři úzce spolupracovali s odborníky na aerodynamiku, aby nalezli optimální poměr mezi přítlakem, aerodynamickým odporem vzduchu a dalšími aerodynamickými vlastnostmi. Jejich cílem bylo umožnit nejlepší možné výkony a naprosto nevšední zážitky z jízdy. Opravdu ostré pětidveřové kupé s okouzlující siluetou a sportovním postojem je delší a štíhlejší. Zcela nový i30 Fastback N proto i ve vysokých rychlostech snadno proniká vrstvami vzduchu. V porovnání s pětidveřovým modelem i30 N je o 120 mm delší a o 21 mm nižší. Aerodynamické tvary přinesly snížení aerodynamického odporu vzduchu na hodnotu cx = 0,297 oproti cx = 0,320 u pětidveřového modelu i30 N.

Interiéru vládne elegance

Elegantní charakter modelu i30 Fastback N a jeho spojení se světem motoristického sportu umocňují v interiéru velmi kvalitní materiály a ozdobná obložení v odstínu tmavého kovu. Hyundai i30 Fastback N je vybaven sportovními sedadly s jedinečným designem, jehož součástí jsou loga N, červené prošívání a nastavitelná délka sedáku. Sedadla v sofistikovaném černém jednobarevném interiéru mohou být čalouněna tkaninou nebo na přání kombinací semiše a kůže.

Sportovní vůz s konstrukcí „N“

Pětidveřový i30 N vstoupil do světových i regionálních pohárů cestovních vozů (Touring Car Cup) před nemnoha měsíci, přesto však již vybojoval řadu umístění na stupních vítězů. Na svém kontě má také bezpočet ocenění. Mezi ně patří mimo jiné „Sportovní vůz roku 2018“ časopisu Auto Bild Sportscar, ocenění „Game Changer 2018“ od časopisu Autocar, „Nejlepší ostrý hatchback“ v soutěži „UK Car of the Year Awards 2018“, „Nejlepší ostrý hatchback za cenu od 20 000 do 30 000 liber“ podle časopisu What Car? a „Life and Seoul of the Party Award“ v soutěži „GQ Car Awards 2018“. Pětidveřový i30 N absolvoval také několik náročných testů na Severní smyčce Nürburgringu a závodním okruhu Vallelunga nedaleko Říma, v nichž ukázal, jak si vede v porovnání se svým závodním sourozencem. Nová generace závodního vozu i30 TCR navíc úspěšně završila testy na čtyřkilometrovém závodním okruhu ve Valencii. Není tedy překvapením, že na pětidveřový model i30 N, jehož vývoj byl inspirován účastí značky Hyundai v motoristickém sportu, obdržel výrobce již více než 9000 objednávek z celé Evropy.

Hyundai i30 Fastback N nyní přebírá všechny přednosti pětidveřového modelu i30 N, s nimiž vstoupil do segmentu C, a současně je kombinuje s novou úrovní široké uživatelské sofistikovanosti, přestože si zároveň zachovává nekompromisního ducha, který již oslovil tolik zákazníků.

Elektrický posilovač řízení R-MDPS s pohotovými reakcemi

Hyundai i30 Fastback N nabízí vysokou úroveň preciznosti řízení, kterou ocení zejména nároční řidiči. Systém elektrického posilovače R-MDPS (Rack-mounted Motor-Driven Power Steering) s elektromotorem, uloženým na hřebenové tyči, poskytuje vozidlu stabilitu ve vysokých rychlostech a nabízí okamžité reakce v nižších rychlostech. Elektrický posilovač řízení na hřebenové tyči poskytuje velmi vysoký výkon a je přizpůsoben dokonce i požadavkům na jízdu na závodním okruhu s pneumatikami pro pohárové závody.

Náprava N Power Sense

Přední náprava modelu i30 Fastback N nese označení „N Power Sense Axle“. V porovnání s výchozím modelem i30 Fastback má vyšší příčnou tuhost díky modifikované konstrukci. K lepší adhezi přispívá mnoho detailních změn v nastavení odpružení a podvozku. Díky vyšší úrovni přilnavosti je zaručen efektivnější přenos hnací síly na vozovku a řidič dostává od předních kol rychlou a precizní zpětnou vazbu. To vše jsou faktory pro maximální radost z jízdy.

Zadní výztuha

Již mimořádně pevná konstrukce skeletu karoserie výchozího modelu i30 Fastback představuje excelentní základ pro mimořádnou celkovou tuhost vozu. Díky odolné a lehké karoserii, u níž je na konstrukci skeletu použito 51 procent ultravysokopevnostní oceli z vlastního vývoje a výroby, se může nový model i30 Fastback N pochlubit ještě vyšší úrovní jízdní dynamiky a zároveň i pasivní bezpečnosti. Celkovou tuhost modelu i30 Fastback N lze na přání ještě zvýšit příčnou výztuhou, umístěnou za zadními sedadly. Tento prvek zvyšuje tuhost karoserie o šest procent a minimalizuje přirozený sklon ke kroucení v zatáčkách.

Systém Launch Control

Funkce kontroly trakce při rozjezdu – Launch Control – minimalizuje prokluz kol při intenzivní akceleraci z klidu. Řidiči tím umožňuje start ve stylu profesionálního závodního jezdce. Funkci Launch Control lze efektivně využívat v jízdním režimu N. Její princip umožňuje mimořádně ostrý start, pokud řidič při zařazeném prvním převodovém stupni a sešlápnutém pedálu spojky uvolní během pěti sekund po sešlápnutí pedálu plynu na podlahu pedál spojky. Funkce Launch Control je po jejím využití znovu k dispozici po třech minutách, potřebných k ochlazení spojky. Otáčky motoru lze při zcela sešlápnutém pedálu plynu nastavit v rozmezí od 3600 do 4900 min-1.

Hyundai i30 Fastback N | foto: Hyundai

Vyrovnávání otáček

Funkce vyrovnávání otáček automaticky upravuje otáčky motoru (dává tzv. „meziplyn“), pokud řidič řadí z vyššího na nižší převodový stupeň. V závislosti na jízdním režimu tak umožňuje plynulejší nebo sportovnější řazení. Tlačítko funkce vyrovnávání otáček lze snadno aktivovat manuálně, protože se nachází na pravé straně volantu.

Elektronicky řízené tlumiče ECS (Electronic Controlled Suspension)

Elektronicky řízené tlumiče ECS (Electronic Controlled Suspension) automaticky optimalizují odpružení vozidla s cílem maximalizovat úroveň jízdního komfortu, nebo sportovních výkonů. Systém zohledňuje provozní podmínky, jako je rychlost jízdy, povrch vozovky, průjezd zatáčkou a intenzita zpomalení nebo zrychlení. ECS mění a koriguje intenzitu tlumení, čímž vylepšuje jak komfort odpružení, tak i ovladatelnost a jízdní stabilitu.

Diferenciál „N Corner Carving Differential“

„N Corner Carving Differential“ – specifický termín značky N pro elektronicky řízený samosvorný diferenciál – zvyšuje adhezi a přenáší maximum výkonu motoru na vozovku. Systém zlepšuje ovladatelnost vozidla při rychlé jízdě v řidičsky náročných úsecích silnic nebo závodních okruhů, ale také přispívá ke zlepšení jeho akcelerace při razantním rozjezdu tím, že zabraňuje prokluzu kol na mokrém povrchu nebo sněhu, v důsledku odlišné trakce pravého a levého kola. Diferenciál „N Corner Carving Differential“ zvyšuje pocity radosti z průjezdu zatáčkami, protože zrychluje reakce vozu na vjezdu do zatáčky a umožňuje dřívější přidání plynu při výjezdu ze zatáčky. Systém se dodává v rámci paketu Performance.

Nastavitelný zvuk

Hyundai i30 Fastback N nabízí, díky aplikaci elektronického generátoru zvuku ESG (Electronic Sound Generator) a výfukové soustavě s variabilní klapkou, potěšení i pro uši sportovně založených řidičů. Elektronický generátor zvuku je uložený uvnitř karoserie u paty čelního okna a vytváří v interiéru sportovní zvuk motoru, takže cestujícím v modelu i30 Fastback N umocňuje zážitky ze skutečně sportovní jízdy a zvyšuje dramatičnost akustického projevu v souladu s náladou řidiče. V závislosti na jízdním režimu si může řidič zvolit různé varianty zvuku výfukové soustavy aktivním ovládáním výfukové klapky (rovněž tato funkce se dodává výhradně s paketem Performance). Zvuk se liší mírou otevření ventilu. Systém spolupracuje s generátorem zvukových efektů při řazení pro maximální potěšení z poslechu vysloveně sportovního zvuku.

Hyundai i30 Fastback N | foto: Hyundai

Systém „N Grin Control“

Řidiči mají v závislosti na své náladě a stavu vozovky na výběr pět individuálních jízdních režimů systému „N Grin Control“: Eco, Normal, Sport, N a N Custom, které lze aktivovat pomocí dvou speciálních tlačítek na volantu. Různé režimy mění jízdní projev vozu nastavením odlišné charakteristiky motoru, tlumičů, elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC (Electronic Stability Control), systému „N Corner Carving Differential“, zvuku motoru, elektrického posilovače řízení a vyrovnávání otáček. V režimu N Custom si může řidič sestavit vlastní nastavení jednotlivých parametrů pro každý vysokovýkonný komponent z režimů Normal, Sport a Sport+ podle vlastních preferencí a provozních podmínek.

Výkonné motory

Hyundai i30 Fastback N je poháněn zážehovým přeplňovaným čtyřválcem 2,0 litru, který je k dispozici ve dvou výkonových stupních v kombinaci s pohonem předních kol. Standardní verze je vyladěna na nejvyšší výkon 184 kW (250 k) (kombinovaná spotřeba paliva (WLTP): 8,1 l/100 km; kombinované emise CO2: 185 g/km). Opravdoví automobiloví nadšenci si mohou užívat zcela nový i30 Fastback N s paketem Performance, který zvyšuje nejvyšší výkon motoru na 202 kW (275 k) (kombinovaná spotřeba paliva (WLTP): 8,2 l/100 km; kombinované emise CO2: 188 g/km). Obě výkonové verze poskytují maximální točivý moment 353 N.m a dosahují nejvyšší rychlosti 250 km/h. Funkce přechodného zvýšení plnicího tlaku („overboost“), která se aktivuje při dosažení maximálního točivého momentu, zvyšuje jeho hodnotu až na 378 N.m. V tomto režimu dosahuje turbodmychadlo po dobu několika sekund vyšších otáček. S větším množstvím vzduchu lze do válců dovávat více paliva, což zvyšuje výkon.
Paket Performance optimalizuje zážitky z jízdy na závodním okruhu rovněž diferenciálem „N Corner Carving Differential“, poskytujícím výjimečnou trakci, a výfukovou soustavou s variabilní klapkou, zajišťující sportovní zvuk. Maximální adhezi modelu i30 Fastback N s paketem Performance zaručují 19“ vysokovýkonné pneumatiky Pirelli P-Zero ve specifikaci Hyundai N. Jedná se o jedinečnou variantu ultravysokovýkonné letní pneumatiky rozměru 235/35 R 19, dodávanou výrobcem prémiových pneumatik Pirelli.

Palubní počítač pro sportovní jízdu

Řidiči, kteří se svým vozem rádi projíždějí zatáčky vysokými rychlostmi, si mohou nechat na centrálním displeji modelu i30 Fastback N zobrazovat informace o výkonu, točivém momentu a plnicím tlaku, doplněné o údaje chronometru pro měření času na kolo a zrychlení. Pro jízdu na závodním okruhu velmi užitečný palubní počítač naměřené hodnoty nejen zobrazuje, ale také ukládá pro pozdější analýzu.

Spojení se světem – a se silnicí

Hyundai i30 Fastback N nabízí nejmodernější konektivitu, včetně navigační funkce se zobrazováním mapových podkladů v režimu 3D, multimediálních funkcí, systémů Android Auto, Apple CarPlay a bezkabelového nabíjení. Jízdní režimy modelu i30 Fastback N se zobrazují na 5,0“ nebo na přání na 8,0“ dotykovém displeji navigačního systému. Oba systémy zahrnují funkce Apple CarPlay a Android Auto, které umožňují uživatelům připojit si přenosná zařízení pro přehrávání hudby, telefonování nebo ovládání dalších funkcí na displeji vozidla. Dokonalá konektivita umožňuje řidičům a cestujícím zůstat ve spojení s okolním světem, aniž by byla odváděna pozornost řidiče od řízení. Hyundai Motor také nabízí bezkabelovou indukční nabíječku pro mobilní telefony (standard Qi) a sedm let předplacených služeb LIVE Services zdarma. LIVE Services nabízejí aktualizované informace v reálném čase o počasí, dopravě, místech měření rychlosti jízdy a internetové vyhledávání zajímavých cílů. Displej navigačního systému zobrazuje také provozní informace, důležité pro sportovní jízdu. Specifické menu režimu N nabízí individualizovatelná nastavení motoru, tlumičů, řízení, diferenciálu (v paketu Performance), vyrovnávání otáček při řazení, zvuku výfukové soustavy a stabilizačního systému.

Ostrý Hyundai i30 Fastback N | foto: Hyundai

Nejlepší bezpečnostní výbava ve své třídě

Stejně jako u ostatních karosářských variant modelové řady i30 demokratizuje Hyundai Motor novým modelem i30 Fastback N vyspělou techniku nabídkou nejmodernějších prvků aktivní bezpečnosti.

Asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu FCA (Forward Collision-Avoidance Assist), jímž je vybaven model i30 Fastback N, pracuje ve třech fázích s využitím kamerového snímání. Nejprve řidiče vizuálně a akusticky upozorní. Ve druhém kroku aktivuje brzdy v závislosti na míře rizika kolize a ve třetím kroku použije maximální brzdný výkon, aby zabránil kolizi nebo minimalizoval poškození, pokud je kolize neodvratitelná.

Asistent pro jízdu v jízdním pruhu LKA (Lane Keeping Assist) sleduje polohu vozidla v jízdním pruhu a upozorní řidiče na nebezpečné manévry při rychlosti jízdy více než 60 km/h. Po akustickém a vizuálním upozornění řidiče následuje zásah do řízení, který vrátí vozidlo do svého jízdního pruhu.

Asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW (Driver Attention Warning) chrání řidiče modelu i30 Fastback N. Systém sleduje způsob řízení a na základě toho detekuje nebezpečnou jízdu nebo únavu za volantem, čímž může zabránit potenciálním nehodám.
Asistent pro sledování omezení rychlosti ISLW (Intelligent Speed Limit Warning) okamžitě rozpoznává značky omezující rychlost jízdy a v reálném čase je zobrazuje řidiči na displeji navigačního systému a na displeji TFT panelu přístrojů.

Asistent dálkových světel HBA (High Beam Assist) detekuje za tmy jak protijedoucí vozidla, tak i vozidla, jedoucí stejným směrem, a podle potřeby přepíná mezi dálkovými a tlumenými světly, čímž minimalizuje riziko oslňování ostatních řidičů. HBA automaticky aktivuje dálková světla, jakmile nejsou detekována žádná vozidla, a tím v noci maximalizuje možnosti vidění řidiče.

Výroba v Evropě

Hyundai i30 Fastback N je vyráběn ve výrobním závodě HMMC (Hyundai Motor Manufacturing Czech) v Nošovicích. Závod byl otevřen v roce 2008 a ve stejném roce zahájil výrobu první generace modelu i30. Roční kapacita výroby, splňující nejvyšší standardy kvality v souladu s očekáváními evropských zákazníků, je 350 000 vozů. Na pozemku závodu HMMC se nachází také zkušební dráha o délce 3,3 km, na níž jsou u všech vozů testovány dynamické vlastnosti, hlučnost a funkčnost, společně s kompletní kontrolou spodní části automobilů.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy