Organizace World Car of the Year, tedy Světový automobil roku, zveřejnila seznamy finalistů tohoto ročníku. A podobně jako v roce minulém, i letos jsou vozy rozděleny do šesti kategorií po pěti zástupcích, přičemž pouze v kategorii World Car of the Year najdeme zástupců hned deset.
Oficiální zahájení cesty, jež povede k vyhlášení letošních výherců ankety World Car Awards, začalo 19. října na autosalonu v Paříži a konec je naplánován na 17. dubna, během autosalonu konaného v New Yorku.
Ankety se účastní 86 novinářů z celého světa, kteří v tajném hlasování volí na základě vlastního úsudku a zkušeností z praxe. Během doby, po kterou hlasování probíhá, je naplánováno několik zastávek po celém světě. Jedna z nich se konala například koncem listopadu v Los Angeles, kde se 48 novinářů z 18 zemí světa účastnilo během šesti dnů různých testovacích jízd v 38 automobilech. Některé z nich přitom na svém domácím trhu možná ani neuvidí.
Pojďme se ale podívat na kategorie a vozidla, která se dostala do užšího výběru. O celkové vítězství v anketě World Car of the Year se z celkově 40 přihlášených popere těchto deset automobilů. Jejich seznam je seřazen abecedně:
Audi e-tron BMW řady 3 Ford Focus Genesis G70 Hyundai Nexo Jaguar I-Pace Mercedes-Benz třídy A Suzuki Jimny Volvo S60/V60 Volvo XC40V segmentu World Urban Car se utká těchto pět finalistů:
Audi A1 Hyundai AH2 / Santro Kia Soul Seat Arona Suzuki JimnyV segmentu World Luxury Car se utká těchto pět finalistů:
Audi A7 Audi Q8 BMW 8 Series Mercedes-Benz CLS Volkswagen TouaregV segmentu World Performance Car se utká těchto pět finalistů:
Aston Martin Vantage BMW M2 Competition Hyundai Veloster N McLaren 720S Mercedes-Benz AMG 4-door CoupeA v ekologickém segmentu World Green Car pětice složená z:
Audi e-tron Honda Clarity Plug-In Hybrid Hyundai Nexo Jaguar I-Pace Kia Niro EVI tento rok se dostalo na designovou kategorii World Car Design of the Year, která uzavírá výše zmiňovanou šestici. Každý z kandidátů na tuto cenu byl nejprve zhodnocen sedmičlennou komisí uznávaných odborníků na design, kteří následně o každém vozu sepsali krátký seznam doporučení, který měl novinářům v porotě usnadnit hlasování. Do výběru TOP 5 se tak dostaly vozy:
Citroen C5 Aircross Jaguar E Pace Jaguar I-PACE Suzuki Jimny Volvo XC40Závěrem tiskové zprávy ještě organizace připomíná, že anketa World Car Awards letos slaví již 15. výročí existence. Jejím cílem je zhodnotit situaci na mezinárodním trhu a ocenit automobilky v nadnárodním měřítku. Jejím cílem je tak v podstatě doplnit jednotlivé národní ankety, nikoliv s nimi soutěžit.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).