Organizace World Car of the Year, tedy Světový automobil roku, zveřejnila seznamy finalistů tohoto ročníku. A podobně jako v roce minulém, i letos jsou vozy rozděleny do šesti kategorií po pěti zástupcích, přičemž pouze v kategorii World Car of the Year najdeme zástupců hned deset.
Oficiální zahájení cesty, jež povede k vyhlášení letošních výherců ankety World Car Awards, začalo 19. října na autosalonu v Paříži a konec je naplánován na 17. dubna, během autosalonu konaného v New Yorku.
Ankety se účastní 86 novinářů z celého světa, kteří v tajném hlasování volí na základě vlastního úsudku a zkušeností z praxe. Během doby, po kterou hlasování probíhá, je naplánováno několik zastávek po celém světě. Jedna z nich se konala například koncem listopadu v Los Angeles, kde se 48 novinářů z 18 zemí světa účastnilo během šesti dnů různých testovacích jízd v 38 automobilech. Některé z nich přitom na svém domácím trhu možná ani neuvidí.
Pojďme se ale podívat na kategorie a vozidla, která se dostala do užšího výběru. O celkové vítězství v anketě World Car of the Year se z celkově 40 přihlášených popere těchto deset automobilů. Jejich seznam je seřazen abecedně:
Audi e-tron BMW řady 3 Ford Focus Genesis G70 Hyundai Nexo Jaguar I-Pace Mercedes-Benz třídy A Suzuki Jimny Volvo S60/V60 Volvo XC40V segmentu World Urban Car se utká těchto pět finalistů:
Audi A1 Hyundai AH2 / Santro Kia Soul Seat Arona Suzuki JimnyV segmentu World Luxury Car se utká těchto pět finalistů:
Audi A7 Audi Q8 BMW 8 Series Mercedes-Benz CLS Volkswagen TouaregV segmentu World Performance Car se utká těchto pět finalistů:
Aston Martin Vantage BMW M2 Competition Hyundai Veloster N McLaren 720S Mercedes-Benz AMG 4-door CoupeA v ekologickém segmentu World Green Car pětice složená z:
Audi e-tron Honda Clarity Plug-In Hybrid Hyundai Nexo Jaguar I-Pace Kia Niro EVI tento rok se dostalo na designovou kategorii World Car Design of the Year, která uzavírá výše zmiňovanou šestici. Každý z kandidátů na tuto cenu byl nejprve zhodnocen sedmičlennou komisí uznávaných odborníků na design, kteří následně o každém vozu sepsali krátký seznam doporučení, který měl novinářům v porotě usnadnit hlasování. Do výběru TOP 5 se tak dostaly vozy:
Citroen C5 Aircross Jaguar E Pace Jaguar I-PACE Suzuki Jimny Volvo XC40Závěrem tiskové zprávy ještě organizace připomíná, že anketa World Car Awards letos slaví již 15. výročí existence. Jejím cílem je zhodnotit situaci na mezinárodním trhu a ocenit automobilky v nadnárodním měřítku. Jejím cílem je tak v podstatě doplnit jednotlivé národní ankety, nikoliv s nimi soutěžit.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?