Slepec zajel 9. nejrychlejší čas na trati Top Gear, spoléhal pouze na slova instruktora

Slepý Dr. Amit Patal zajel na testovací dráze Top Gearu 9. nejrychlejší čas
Slepý Dr. Amit Patal zajel na testovací dráze Top Gearu 9. nejrychlejší čas, foto: Toyota
Antonín Marek , AutoRoad.cz 6. února 2019 10:58
Sdílej:

Dostat se na testovací trať Top Gearu a uspět za volantem „cenově dostupného vozu" mezi záplavou celebrit není nic snadného, doktor Amit Patel to však zvládl a to hned se dvěma výraznými hendikepy. Tím největším je ztráta jeho zraku, o který přišel v roce 2013. Tím druhým pak přidaná hmotnost instruktora, díky kterému zvládl celou trať absolvovat v čase 1:46.58 - tedy jako devátý nejrychlejší.

Doktor Amit Patel není ve světě rychlých vozů žádným nováčkem, ačkoliv dříve se mu věnoval zcela jinak. Až do roku 2013 totiž Dr. Amit Patel pracoval jako řidič rychlé záchranné služby, než však náhle přišel o zrak a od té doby za volantem neseděl. 

Jeho návrat za volant však proběhl ve velkém stylu a velmi úspěšně. Za volantem Toyoty GT86, která nyní v Top Gear vystupuje v roli cenově dostupného vozu, totiž zajel na známém okruhu v Dunsfoldu čas 1:64.58 sekundy. Tím se zapsal na pozici 9. nejrychlejšího řidiče, kterou dosud držel herec James McAvoy.

Dr. Patel navíc nebojoval jen se svou slepotou, ale také s přidanou hmotností. Jak totiž informoval web The Drive, po jeho boku seděl instruktor sportovní jízdy Mark Watkins, který už má v práci se zrakově hendikepovanými lidmi bohaté zkušenosti. A i přesto, že Amit od své ztráty zraku v roce 2013 neseděl za volantem, vedlo se mu velice dobře: „Amit se během chvíle choval za volantem zcela přirozeně," uvedl Watkins. „Nejvíc na mě zapůsobil tím, jak dokázal jet plynule."

A jak se k této příležitosti vyjádřil samotný Dr. Patel? „Být na testovací dráze Top Gearu, řídit Toyotu GT86, to je splněný sen. Víte, vždy si představujete udělat něco takového v cenově dostupném voze. Díváte se na Top Gear a říkáte si 'Ale, vždyť já bych to dokázal líp,' ale ta skutečnost že tu teď jsem, a ještě slepý, je naprosto neuvěřitelná."

Watkins a Patel trénovali jízdu po okruhu nejprve v Toyotě Yaris a následně pak v GT86. Celou dobu přitom Watkins fungoval pro Patela jako jeho oči a během cesty mu dával jasné instrukce, jak má jet. Od správného řazení, přes najíždění do zatáček, akceleraci, brzdění, atd. Watkins přitom neměl žádnou možnost, jak Patelovi do řízení zasáhnout. Vše bylo čistě v rukou muže, který možná ani nevěděl, jak přesně jeho vůz vypadá.

Dr. Patel přitom podle svých slov neseděl za volantem cca šest let, návrat za volant však oživil staré vzpomínky velice rychle. „Bylo vtipné, jak se mi ty věci vracely - zvuk motoru, přeřazování, spojky a brzdění. Ale jízda, aniž byste věděli kam vlastně jedete, to byla ta šílená část."

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.