110S Cosmo Sport je jedno z nejkrásnějších sportovních aut, které kdy Mazda vyrobila

110S Cosmo Sport | foto: Mazda Europe

Mazda 110S Cosmo Sport je typická svou dlouhou kapotou, originálním designem a pohonem zadních kol. To vše ale bylo v roce 1967 běžné. Revoluční motor, který přinesla, už nikoliv.

Pod kapotou ukrývá dnes již pro Mazdu typický Wankelův dvourotorový motor, první svého druhu v sériové výrobě. Mazda se nenechala odradit neúspěchem NSU Spider s jednorotorovým motorem a inženýři Mazdy dokázali to, co mnozí považovali za nemožné. Postavili rotační motor, který byl spolehlivý a trvanlivý. I když byl denně vytáčen do 7000 otáček za minutu.

Aby Mazda dokázala, že se jí motor opravdu povedl, vzala v roce 1968 Cosmo Sport na Marathón de la Route, což je půltýdenní vytrvalostní závod na německém Nordschleife. Dva vozy řídila japonská posádka, třetí vůz belgický soukromník. Oba japonské vozy odstoupily v 82. hodině závodu z důvodu prasklé zadní nápravy. Belgičané ale dojeli na krásném čtvrtém místě a potvrdili, že je na nový motor spoleh i při maximální zátěži.

Episodio "El Cosmo Sport 110S" de Mazda Evolución Sin Límites (2:58) | zdroj: youtube.com

Název Cosmo Mazda získala na počest sovětsko-amerických závodů v dobývání vesmíru. Mazda chtěla tímto označením vyjádřit snahu a obdiv k objevování nového tak, jako byl například její revoluční motor s rotačním pístem.

Litrový motor poskytoval Cosmu Sport 110, později dokonce 130 koní. Automobilka vyrobila pouze 1519 kusů, díky kterým je dnes Cosmo vysoce ceněné raritní auto. A to nemluvíme o stránkách designu a technologického pokroku.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy