Rallyovou skupinu B asi nemusíme nikomu příliš připomínat. Zřejmě nejpopulárnější kategorie plná vysokovýkonných vozidel s pohonem všech kol proslavila tyto automobilové závody a přitáhla k nim nové diváky, fanoušky i sponzory. Po pěti letech (konkrétně v roce 1987) byla však zrušena z důvodu bezpečnosti diváků i jezdců samotných, tragických nehod totiž neustále přibývalo.
Vozy na úrovní Formule 1, motory s výkonem kolem 500 koní, ochranný rám a kevlarová karoserie, právě takovou atmosféru si můžeme připomenout díky malému britskému automobilu MG Metro 6R4. Tenhle automobil vybojoval při svém prvním startu hned třetí místo, problémem však bylo, že se do soutěže skupiny B zapojil těsně před jejím ukončením. Podobný osud však měly i další automobilky vyvíjející soutěžní speciály pro skupinu B, které však již nestihly do soutěže nastoupit.
Vůz z dnešního článku sdílí technologie s ostrými závodními automobily, jeho osud však měl být od začátku jiný. Do rukou se dostal soukromé osobě ve formě stavebnice, a ať už měl nový majitel s automobilem původně jakékoliv úmysly, nakonec jeho splněný automobilový sen odpočíval ve stodole až do jeho smrti. Konkrétně se jedná o kousek s pořadovým číslem #189 z 200 vyrobených, což byl minimální počet, který musela každá automobilka splnit k homologaci modelu a startu ve skupině B.
Po majitelovo smrti putoval MG Metro 6R4 nejdříve do muzea v Doningtonu, kde zůstal až do roku 2002 (v té době měl najeto pouhých 5 mil, tedy přibližně 8 kilometrů). Současný majitel vozu "uštědřil" další projížďku, díky které se ukazatel zastavil na čísle 7 - a právě nájezd automobilu v podobě 11 kilometrů je jedním z prvků, které z něj dělají skvělý sběratelský kousek s vysokou hodnotou. Výbornému stavu odpovídají i sedadla opatřená igelitem, z čehož si dovolujeme usoudit, že právě tento automobil toho za svých 34 let života opravdu mnoho nezažil. A abychom nezapomněli, za předními sedadly se nachází pohonná jednotka, kterou je vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru a výkonu 250 k. Jedná se tedy o model Clubman určený pro silniční využití. Ostré modely určené přímo závody skupiny B měly motor naladěn na výkon 410 k.
Jak vidíte není se čemu divit, že za tento exemplář někdo zaplatí vysokou cenu. Dražba proběhne poslední červencový víkend na okruhu v Silvestrone a již nyní si aukční síň určila minimální hodnotu, za kterou bude vůz nabízen - v přepočtu 5,8 milionu korun.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.