Kolegové z amerického automobilového serveru "TFL" nám připravili opravdu skvělou podívanou. Jeden z reportérů, Roman Mica, původem Čech, který v ´68 s rodiči emigroval se rozhodl vydat se zpět domů, pořídit Tatru 603 a dopravit ji na nejuznávanější, nejprestižnější a nejvyhledávanější autosalon na světě - Concours d'Elegance.
Po cestě Roman a jeho tým zažívají nejrůznější dobrodružství, které začíná již určitou byrokratickou válkou a množstvím dokumentů, které je potřeba před převozem zařídit. Zajímá vás, jak cesta dlouhá téměř 6500 kilometrů s Tatrou 603 z roku 1968 dopadne? Budou mít na cestě reportéři nějaké komplikace? Pak nezbývá, než si pustit přiložený dokument. Ten sice je v anglickém jazyce, ale lze u něj nastavit české titulky (přes ozubené kolečko na spodní liště přehrávače).
Zkrácený popis děje:
Autor v úvodu vysvětluje historii jeho rodiny, která se rozhodla v roce 1968 emigrovat a představuje Prahu, kde se narodil. Pro Tatru 603 si však autoři videa museli zajet až do Liberce, a proto vidíme další záběry z Ještědu. Roman se pak vrací zpět do Prahy, kde chce oficiálně zahájit cestu. Předtím však musí ještě vyřídit určité dokumenty a postěžuje si na zdlouhavost vyřizování na českých úřadech. Nakonec však měli štěstí.
Z technického průkazu Roman vyčítá, že je nyní pátým majitelem vozu a také zmiňuje rekonstrukci a renovaci, která na vozidle byla v minulosti provedena. Jak je vidět, automobil je opravdu v pěkné kondici, což vysvětluje i později zmíněnou kupní cenu - 24.000 dolarů, tedy v přepočtu přibližně 550 000 korun. Roman a jeho tým se následně vydávají do německého přístavního města Bremerhaven, kde vyřizují nalodění pořízené vozu a jeho převoz do Spojených států amerických.
V Baltimoru se Roman setkává s dalšími členy týmu, kteří společně obdivují velikost a eleganci Tatry 603 - ve skutečnosti je mnohem přitažlivější, než jak všichni očekávali. První jízda sice prozrazuje možné problémy s řízením a převodovkou, s největší pravděpodobností se však jednalo pouze o zvyk, neboť ve zbytku videa autoři již problém s řazením neřeší. Na velmi dlouhé cestě přes 12 amerických států jim Tatra 603 sice nenabízí klimatizaci ani tempomat, střídající řidiči se však rozplývají nad komfortním podvozkem i výkonem motoru, který neztrácí sílu ani v kopcích.
Ve druhé polovině jejich dlouhé cesty sice Roman spolu s jeho kolegou vyjadřují určité obavy nad účastí Tatry 603 na autosalonu Concours d'Elegance, neboť se jim za celou dobu nepodařilo kontaktovat nikoho z organizátorů, a tak se bojí, že se pořízená Tatra na autosalon vůbec nedostane. I tak jsou ale rádi, že se jim podařilo uskutečnit tento nápad, a dostat Tatru 603 tak daleko od domova. Postupem cesty obdivují nenáročnost automobilu, který si za celou cestu řekl kromě pohonných hmot jen o trochu oleje a chladící kapaliny, jinak se jeví jako absolutně bezproblémový. Celý tým "TFL také přichází na nepopsatelnou osobitost automobilu, který všude budí pozornost a obdiv.
Závěrečná část videa se odehrává na automobilové výstavě v Monterey a my tak tušíme, že se kolegům z amerického "TFL" opravdu nepodařilo nikoho z Concours d'Elegance kontaktovat a Tatru 603 na tuto ojedinělou výstavu dostat. I tak byli ale všichni návštěvníci uneseni z toho, jak elegantně Tatra 603 vypadá - jeden z návštěvníků dokonce prohlásil, že ji musel navrhnout sám Julius Verne. Roman a jeho kolegové pak znovu zopakovali, že 12 projetých států a 4000 mil bez jediné závady je něco, co opravdu nečekali.
Poslední záběr je bohužel smutný a prozrazuje, co s automobilem bude dál. Roman popisuje, že když v jeho redakci vznikl nápad s Tatrou 603, celý tým "TFL" očekával, že bude koupě vozu i jeho převoz podstatně levnější. Celkové náklady se bohužel vyšplhaly na 39.000 dolarů, tedy cca 885 000 korun, což je příliš vysoká částka na to, aby si ji mohl automobilový server dovolit jako investici. Nezbylo tedy nic jiného, než nabídnout Tatru 603 dál k prodeji pomocí aukční společnosti. Jak nás Roman ujišťuje, automobil skončil v dobrých rukách, konkrétně v jednom z Bostonských automobilových muzeí.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.