Kolegové z amerického automobilového serveru "TFL" nám připravili opravdu skvělou podívanou. Jeden z reportérů, Roman Mica, původem Čech, který v ´68 s rodiči emigroval se rozhodl vydat se zpět domů, pořídit Tatru 603 a dopravit ji na nejuznávanější, nejprestižnější a nejvyhledávanější autosalon na světě - Concours d'Elegance.
Po cestě Roman a jeho tým zažívají nejrůznější dobrodružství, které začíná již určitou byrokratickou válkou a množstvím dokumentů, které je potřeba před převozem zařídit. Zajímá vás, jak cesta dlouhá téměř 6500 kilometrů s Tatrou 603 z roku 1968 dopadne? Budou mít na cestě reportéři nějaké komplikace? Pak nezbývá, než si pustit přiložený dokument. Ten sice je v anglickém jazyce, ale lze u něj nastavit české titulky (přes ozubené kolečko na spodní liště přehrávače).
Zkrácený popis děje:
Autor v úvodu vysvětluje historii jeho rodiny, která se rozhodla v roce 1968 emigrovat a představuje Prahu, kde se narodil. Pro Tatru 603 si však autoři videa museli zajet až do Liberce, a proto vidíme další záběry z Ještědu. Roman se pak vrací zpět do Prahy, kde chce oficiálně zahájit cestu. Předtím však musí ještě vyřídit určité dokumenty a postěžuje si na zdlouhavost vyřizování na českých úřadech. Nakonec však měli štěstí.
Z technického průkazu Roman vyčítá, že je nyní pátým majitelem vozu a také zmiňuje rekonstrukci a renovaci, která na vozidle byla v minulosti provedena. Jak je vidět, automobil je opravdu v pěkné kondici, což vysvětluje i později zmíněnou kupní cenu - 24.000 dolarů, tedy v přepočtu přibližně 550 000 korun. Roman a jeho tým se následně vydávají do německého přístavního města Bremerhaven, kde vyřizují nalodění pořízené vozu a jeho převoz do Spojených států amerických.
V Baltimoru se Roman setkává s dalšími členy týmu, kteří společně obdivují velikost a eleganci Tatry 603 - ve skutečnosti je mnohem přitažlivější, než jak všichni očekávali. První jízda sice prozrazuje možné problémy s řízením a převodovkou, s největší pravděpodobností se však jednalo pouze o zvyk, neboť ve zbytku videa autoři již problém s řazením neřeší. Na velmi dlouhé cestě přes 12 amerických států jim Tatra 603 sice nenabízí klimatizaci ani tempomat, střídající řidiči se však rozplývají nad komfortním podvozkem i výkonem motoru, který neztrácí sílu ani v kopcích.
Ve druhé polovině jejich dlouhé cesty sice Roman spolu s jeho kolegou vyjadřují určité obavy nad účastí Tatry 603 na autosalonu Concours d'Elegance, neboť se jim za celou dobu nepodařilo kontaktovat nikoho z organizátorů, a tak se bojí, že se pořízená Tatra na autosalon vůbec nedostane. I tak jsou ale rádi, že se jim podařilo uskutečnit tento nápad, a dostat Tatru 603 tak daleko od domova. Postupem cesty obdivují nenáročnost automobilu, který si za celou cestu řekl kromě pohonných hmot jen o trochu oleje a chladící kapaliny, jinak se jeví jako absolutně bezproblémový. Celý tým "TFL také přichází na nepopsatelnou osobitost automobilu, který všude budí pozornost a obdiv.
Závěrečná část videa se odehrává na automobilové výstavě v Monterey a my tak tušíme, že se kolegům z amerického "TFL" opravdu nepodařilo nikoho z Concours d'Elegance kontaktovat a Tatru 603 na tuto ojedinělou výstavu dostat. I tak byli ale všichni návštěvníci uneseni z toho, jak elegantně Tatra 603 vypadá - jeden z návštěvníků dokonce prohlásil, že ji musel navrhnout sám Julius Verne. Roman a jeho kolegové pak znovu zopakovali, že 12 projetých států a 4000 mil bez jediné závady je něco, co opravdu nečekali.
Poslední záběr je bohužel smutný a prozrazuje, co s automobilem bude dál. Roman popisuje, že když v jeho redakci vznikl nápad s Tatrou 603, celý tým "TFL" očekával, že bude koupě vozu i jeho převoz podstatně levnější. Celkové náklady se bohužel vyšplhaly na 39.000 dolarů, tedy cca 885 000 korun, což je příliš vysoká částka na to, aby si ji mohl automobilový server dovolit jako investici. Nezbylo tedy nic jiného, než nabídnout Tatru 603 dál k prodeji pomocí aukční společnosti. Jak nás Roman ujišťuje, automobil skončil v dobrých rukách, konkrétně v jednom z Bostonských automobilových muzeí.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.