Kolegové z amerického automobilového serveru "TFL" nám připravili opravdu skvělou podívanou. Jeden z reportérů, Roman Mica, původem Čech, který v ´68 s rodiči emigroval se rozhodl vydat se zpět domů, pořídit Tatru 603 a dopravit ji na nejuznávanější, nejprestižnější a nejvyhledávanější autosalon na světě - Concours d'Elegance.
Po cestě Roman a jeho tým zažívají nejrůznější dobrodružství, které začíná již určitou byrokratickou válkou a množstvím dokumentů, které je potřeba před převozem zařídit. Zajímá vás, jak cesta dlouhá téměř 6500 kilometrů s Tatrou 603 z roku 1968 dopadne? Budou mít na cestě reportéři nějaké komplikace? Pak nezbývá, než si pustit přiložený dokument. Ten sice je v anglickém jazyce, ale lze u něj nastavit české titulky (přes ozubené kolečko na spodní liště přehrávače).
Zkrácený popis děje:
Autor v úvodu vysvětluje historii jeho rodiny, která se rozhodla v roce 1968 emigrovat a představuje Prahu, kde se narodil. Pro Tatru 603 si však autoři videa museli zajet až do Liberce, a proto vidíme další záběry z Ještědu. Roman se pak vrací zpět do Prahy, kde chce oficiálně zahájit cestu. Předtím však musí ještě vyřídit určité dokumenty a postěžuje si na zdlouhavost vyřizování na českých úřadech. Nakonec však měli štěstí.
Z technického průkazu Roman vyčítá, že je nyní pátým majitelem vozu a také zmiňuje rekonstrukci a renovaci, která na vozidle byla v minulosti provedena. Jak je vidět, automobil je opravdu v pěkné kondici, což vysvětluje i později zmíněnou kupní cenu - 24.000 dolarů, tedy v přepočtu přibližně 550 000 korun. Roman a jeho tým se následně vydávají do německého přístavního města Bremerhaven, kde vyřizují nalodění pořízené vozu a jeho převoz do Spojených států amerických.
V Baltimoru se Roman setkává s dalšími členy týmu, kteří společně obdivují velikost a eleganci Tatry 603 - ve skutečnosti je mnohem přitažlivější, než jak všichni očekávali. První jízda sice prozrazuje možné problémy s řízením a převodovkou, s největší pravděpodobností se však jednalo pouze o zvyk, neboť ve zbytku videa autoři již problém s řazením neřeší. Na velmi dlouhé cestě přes 12 amerických států jim Tatra 603 sice nenabízí klimatizaci ani tempomat, střídající řidiči se však rozplývají nad komfortním podvozkem i výkonem motoru, který neztrácí sílu ani v kopcích.
Ve druhé polovině jejich dlouhé cesty sice Roman spolu s jeho kolegou vyjadřují určité obavy nad účastí Tatry 603 na autosalonu Concours d'Elegance, neboť se jim za celou dobu nepodařilo kontaktovat nikoho z organizátorů, a tak se bojí, že se pořízená Tatra na autosalon vůbec nedostane. I tak jsou ale rádi, že se jim podařilo uskutečnit tento nápad, a dostat Tatru 603 tak daleko od domova. Postupem cesty obdivují nenáročnost automobilu, který si za celou cestu řekl kromě pohonných hmot jen o trochu oleje a chladící kapaliny, jinak se jeví jako absolutně bezproblémový. Celý tým "TFL také přichází na nepopsatelnou osobitost automobilu, který všude budí pozornost a obdiv.
Závěrečná část videa se odehrává na automobilové výstavě v Monterey a my tak tušíme, že se kolegům z amerického "TFL" opravdu nepodařilo nikoho z Concours d'Elegance kontaktovat a Tatru 603 na tuto ojedinělou výstavu dostat. I tak byli ale všichni návštěvníci uneseni z toho, jak elegantně Tatra 603 vypadá - jeden z návštěvníků dokonce prohlásil, že ji musel navrhnout sám Julius Verne. Roman a jeho kolegové pak znovu zopakovali, že 12 projetých států a 4000 mil bez jediné závady je něco, co opravdu nečekali.
Poslední záběr je bohužel smutný a prozrazuje, co s automobilem bude dál. Roman popisuje, že když v jeho redakci vznikl nápad s Tatrou 603, celý tým "TFL" očekával, že bude koupě vozu i jeho převoz podstatně levnější. Celkové náklady se bohužel vyšplhaly na 39.000 dolarů, tedy cca 885 000 korun, což je příliš vysoká částka na to, aby si ji mohl automobilový server dovolit jako investici. Nezbylo tedy nic jiného, než nabídnout Tatru 603 dál k prodeji pomocí aukční společnosti. Jak nás Roman ujišťuje, automobil skončil v dobrých rukách, konkrétně v jednom z Bostonských automobilových muzeí.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.