Kolegové z amerického automobilového serveru "TFL" nám připravili opravdu skvělou podívanou. Jeden z reportérů, Roman Mica, původem Čech, který v ´68 s rodiči emigroval se rozhodl vydat se zpět domů, pořídit Tatru 603 a dopravit ji na nejuznávanější, nejprestižnější a nejvyhledávanější autosalon na světě - Concours d'Elegance.
Po cestě Roman a jeho tým zažívají nejrůznější dobrodružství, které začíná již určitou byrokratickou válkou a množstvím dokumentů, které je potřeba před převozem zařídit. Zajímá vás, jak cesta dlouhá téměř 6500 kilometrů s Tatrou 603 z roku 1968 dopadne? Budou mít na cestě reportéři nějaké komplikace? Pak nezbývá, než si pustit přiložený dokument. Ten sice je v anglickém jazyce, ale lze u něj nastavit české titulky (přes ozubené kolečko na spodní liště přehrávače).
Zkrácený popis děje:
Autor v úvodu vysvětluje historii jeho rodiny, která se rozhodla v roce 1968 emigrovat a představuje Prahu, kde se narodil. Pro Tatru 603 si však autoři videa museli zajet až do Liberce, a proto vidíme další záběry z Ještědu. Roman se pak vrací zpět do Prahy, kde chce oficiálně zahájit cestu. Předtím však musí ještě vyřídit určité dokumenty a postěžuje si na zdlouhavost vyřizování na českých úřadech. Nakonec však měli štěstí.
Z technického průkazu Roman vyčítá, že je nyní pátým majitelem vozu a také zmiňuje rekonstrukci a renovaci, která na vozidle byla v minulosti provedena. Jak je vidět, automobil je opravdu v pěkné kondici, což vysvětluje i později zmíněnou kupní cenu - 24.000 dolarů, tedy v přepočtu přibližně 550 000 korun. Roman a jeho tým se následně vydávají do německého přístavního města Bremerhaven, kde vyřizují nalodění pořízené vozu a jeho převoz do Spojených států amerických.
V Baltimoru se Roman setkává s dalšími členy týmu, kteří společně obdivují velikost a eleganci Tatry 603 - ve skutečnosti je mnohem přitažlivější, než jak všichni očekávali. První jízda sice prozrazuje možné problémy s řízením a převodovkou, s největší pravděpodobností se však jednalo pouze o zvyk, neboť ve zbytku videa autoři již problém s řazením neřeší. Na velmi dlouhé cestě přes 12 amerických států jim Tatra 603 sice nenabízí klimatizaci ani tempomat, střídající řidiči se však rozplývají nad komfortním podvozkem i výkonem motoru, který neztrácí sílu ani v kopcích.
Ve druhé polovině jejich dlouhé cesty sice Roman spolu s jeho kolegou vyjadřují určité obavy nad účastí Tatry 603 na autosalonu Concours d'Elegance, neboť se jim za celou dobu nepodařilo kontaktovat nikoho z organizátorů, a tak se bojí, že se pořízená Tatra na autosalon vůbec nedostane. I tak jsou ale rádi, že se jim podařilo uskutečnit tento nápad, a dostat Tatru 603 tak daleko od domova. Postupem cesty obdivují nenáročnost automobilu, který si za celou cestu řekl kromě pohonných hmot jen o trochu oleje a chladící kapaliny, jinak se jeví jako absolutně bezproblémový. Celý tým "TFL také přichází na nepopsatelnou osobitost automobilu, který všude budí pozornost a obdiv.
Závěrečná část videa se odehrává na automobilové výstavě v Monterey a my tak tušíme, že se kolegům z amerického "TFL" opravdu nepodařilo nikoho z Concours d'Elegance kontaktovat a Tatru 603 na tuto ojedinělou výstavu dostat. I tak byli ale všichni návštěvníci uneseni z toho, jak elegantně Tatra 603 vypadá - jeden z návštěvníků dokonce prohlásil, že ji musel navrhnout sám Julius Verne. Roman a jeho kolegové pak znovu zopakovali, že 12 projetých států a 4000 mil bez jediné závady je něco, co opravdu nečekali.
Poslední záběr je bohužel smutný a prozrazuje, co s automobilem bude dál. Roman popisuje, že když v jeho redakci vznikl nápad s Tatrou 603, celý tým "TFL" očekával, že bude koupě vozu i jeho převoz podstatně levnější. Celkové náklady se bohužel vyšplhaly na 39.000 dolarů, tedy cca 885 000 korun, což je příliš vysoká částka na to, aby si ji mohl automobilový server dovolit jako investici. Nezbylo tedy nic jiného, než nabídnout Tatru 603 dál k prodeji pomocí aukční společnosti. Jak nás Roman ujišťuje, automobil skončil v dobrých rukách, konkrétně v jednom z Bostonských automobilových muzeí.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.