Wikov Kapka? Zapomenutý československý vůz přinesl převratnou revoluci

Wikov 35 Kapka | foto: youtube.com

Ačkoliv si většina lidí spojuje aerodynamickou karoserie se značkou Tatra, kopřivnickou automobilku ve výrobě aerodynamických vozů předběhl ještě jeden tuzemský výrobce. Tím úplně prvním automobilem s aerodynamickou karoserií na území Československa se totiž stal Wikov 35 Kapka.

Společnost Wikov vznikla roku 1918 spojením dvou prostějovských firem Wichterle a Kovařík. Během prvních let výroby se společnost věnovala výrobě zemědělských strojů, v roce 1924 začala experimentovat s výrobou automobilů a v roce 1929 začala s výrobou traktorů. Během druhé světové války však byla společnost donucena k výrobě pro německé válečné hospodářství a po roce 1948 byla znárodněna a přejmenována na Agrostroj Prostějov.

Samotná výroba automobilů probíhala ovšem jen mezi lety 1924 až 1940, přičemž vzniklo jen několik stovek automobilů. Podle nepotvrzených údajů cca 800 osobních a 100 nákladních. Mezi nejznámější modely se řadí například Wikov 7/28, Wikov 35, Wikov Kapka, Wikov 70 či Wikov 40.

Pro nás nejzajímavějším vozem je však Wikov Kapka, postavený na základech modelu 35. Jedná se totiž o první aerodynamické vozidlo vyrobené na území Československa a obecně o jeden z prvních aerodynamických vozů na světě.

Na podvozku Wikov 35 tak vznikl dvoudveřový čtyřmístný vůz s karoserií tudor a klasickou koncepcí motoru vpředu s pohonem zadních kol. Pod kapotou byl umístěn čtyřválcový motor o objemu 1743 cm3 s výkonem 26 kW (35 koní). Výkon na kola byl přenášen skrze třístupňovou manuální převodovku a brzdy na obou nápravách byly bubnové.

Ačkoliv měl vůz aerodynamickou karoserii, jeho maximální udávaná rychlost 105 km/h byla jen o 5 km/h vyšší, než v případě standardního Wikov 35. Největší podíl na tom měla váha vozu 1,200 kg, což bylo o 100 kg více, než v případě modelu 35. Za tento markantní nárůst váhy mohla právě aerodynamická karoserie.

Celá snaha postavit ryze aerodynamické auto navíc silně kolidovala se samotnou konstrukcí. Zatímco karoserie se snažila působit co nejaerodynamičtěji, podvozek převzatý z modelu 35 celou tuto snahu kazil. Kromě minimálního navýšení maximální rychlosti se tak nepovedlo ani nijak výrazně srazit spotřebu.

Vzhledem k poměrně vysoké prodejní ceně a nízkým přínosům ale o Kapku nebyl příliš velký zájem. Nakonec měly být údajně vyrobeny jen tři exempláře, ze kterých se do dnešní doby bohužel žádný nedochoval. V roce 2015 však proběhla stavba repliky, která byla postavena podle původních plánů, fotografií a z původně použitých materiálů. Tento vůz bývá k vidění i na různých veteránských akcích a výstavách.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy