Problém s ucpanými silnicemi a neprostupnými dopravními tepnami se v poslední době týká prakticky všech světových metropolí. A zatímco někde se obyvatelé musí potýkat ještě se zlovůlí radnice, která jim chaotickými opravami uzavře i zbytek města, jinde se objevují návrhy nových dopravních prostředků, které kombinují motorky s drony.
Vzpomínáte si na scénu z filmu Superman, kde udivení lidé volají „Je to pták? Je to letadlo?" Tak v tomto případě to není Superman, ale čínský vynálezce na svém létajícím skútru. Oblečen je sice v trochu komické kombinaci těsného sportovního úboru, motocyklových chráničů a letecké helmy, jeho vážnost to však v tomto případě nijak nesnižuje.
Čtyřicetiletý vynálezce Zhao Deli totiž 28. července úspěšně prezentoval před novináři svůj létající motocykl, se kterým se vznesl téměř osm metrů do výšky. Jeho působivá prezentace se konala ve městě Tangxia v jihočínské provincii Guangdong.
Jeho speciální dron je pojmenovaný Jin Dou Yun, neboli Kouzelný Mrak. Jedná se o narážku na čínského superhrdinu Opičího Krále (Monkey King) a jeho cestování na mraku označovaném jako Somersault Cloud. A značení mrak odpovídá svým způsobem i váha dronu. Jeho maximální vzletová hmotnost je totiž téměř 256 kg, přičemž nosnost je téměř 100 kg.
V současnosti se maximální rychlost dronu pohybuje okolo 71 km/h, maximální dosažitelná výška by měla být okolo 2987 metrů a baterie udrží dron ve vzduchu okolo 30 minut. Speciální ovladač, který je připevněn k rámu, umožňuje ovládání pouze pomocí palců. K pohonu slouží čtveřice motorů - každý s dvojicí vrtulí. Baterie jsou uloženy přímo pod sedlem převzatým z motocyklu a nohy si řidič odkládá na konstrukci, která slouží jako podvozek.
Poněkud divoká konstrukce navíc odpovídá skutečnosti, že Zhao postrádá vzdělání v oboru. O technologie dronů se začal zajímat krátce poté, co se objevily. Ke stavbě "Magického Mraku" ho pak inspiroval Kanaďan, který si postavil vznášející se surfboard. Zhao se tak pustil do naplnění svého snu, který ale vyšel pořádně draho. Aby se mohl vývoji naplno věnovat, opustil před dvěma lety práci, prodal dům a rozpůjčoval si peníze od přátel.
Projekt, do kterého zainvestoval již zhruba 145 000 dolarů - zhruba 3,25 milionu korun, ale konečně přináší výsledky. Z jeho testovací plochy je ale patrné, že vývoj nebyl procházkou růžovým sadem. Po okolí totiž prý byly viditelné kusy plastů a zbytky vrtulí, jak upozornil web RideApart.com.
Během prezentace novinářům však naštěstí k žádné krizi nedošlo. „Bylo to jako jet na motorce ve vzduchu", uvedl nadšený Zhao pro reportéra z Guangshou Daily. „Můj sen se stal po tomto 1560-tém testovacím letu skutečností. To je úžasné, ne?" dodal v euforii.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.