Problém s ucpanými silnicemi a neprostupnými dopravními tepnami se v poslední době týká prakticky všech světových metropolí. A zatímco někde se obyvatelé musí potýkat ještě se zlovůlí radnice, která jim chaotickými opravami uzavře i zbytek města, jinde se objevují návrhy nových dopravních prostředků, které kombinují motorky s drony.
Vzpomínáte si na scénu z filmu Superman, kde udivení lidé volají „Je to pták? Je to letadlo?" Tak v tomto případě to není Superman, ale čínský vynálezce na svém létajícím skútru. Oblečen je sice v trochu komické kombinaci těsného sportovního úboru, motocyklových chráničů a letecké helmy, jeho vážnost to však v tomto případě nijak nesnižuje.
Čtyřicetiletý vynálezce Zhao Deli totiž 28. července úspěšně prezentoval před novináři svůj létající motocykl, se kterým se vznesl téměř osm metrů do výšky. Jeho působivá prezentace se konala ve městě Tangxia v jihočínské provincii Guangdong.
Jeho speciální dron je pojmenovaný Jin Dou Yun, neboli Kouzelný Mrak. Jedná se o narážku na čínského superhrdinu Opičího Krále (Monkey King) a jeho cestování na mraku označovaném jako Somersault Cloud. A značení mrak odpovídá svým způsobem i váha dronu. Jeho maximální vzletová hmotnost je totiž téměř 256 kg, přičemž nosnost je téměř 100 kg.
V současnosti se maximální rychlost dronu pohybuje okolo 71 km/h, maximální dosažitelná výška by měla být okolo 2987 metrů a baterie udrží dron ve vzduchu okolo 30 minut. Speciální ovladač, který je připevněn k rámu, umožňuje ovládání pouze pomocí palců. K pohonu slouží čtveřice motorů - každý s dvojicí vrtulí. Baterie jsou uloženy přímo pod sedlem převzatým z motocyklu a nohy si řidič odkládá na konstrukci, která slouží jako podvozek.
Poněkud divoká konstrukce navíc odpovídá skutečnosti, že Zhao postrádá vzdělání v oboru. O technologie dronů se začal zajímat krátce poté, co se objevily. Ke stavbě "Magického Mraku" ho pak inspiroval Kanaďan, který si postavil vznášející se surfboard. Zhao se tak pustil do naplnění svého snu, který ale vyšel pořádně draho. Aby se mohl vývoji naplno věnovat, opustil před dvěma lety práci, prodal dům a rozpůjčoval si peníze od přátel.
Projekt, do kterého zainvestoval již zhruba 145 000 dolarů - zhruba 3,25 milionu korun, ale konečně přináší výsledky. Z jeho testovací plochy je ale patrné, že vývoj nebyl procházkou růžovým sadem. Po okolí totiž prý byly viditelné kusy plastů a zbytky vrtulí, jak upozornil web RideApart.com.
Během prezentace novinářům však naštěstí k žádné krizi nedošlo. „Bylo to jako jet na motorce ve vzduchu", uvedl nadšený Zhao pro reportéra z Guangshou Daily. „Můj sen se stal po tomto 1560-tém testovacím letu skutečností. To je úžasné, ne?" dodal v euforii.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.