Právě jsme se vrátili z plzeňského DEPA. Nebojte, o vláčky však v žádném případě nepůjde. V kulturním centru DEPO2015 se dnes odehrálo národní představení nové Kie CEED, která je, počínaje dnešním dnem, oficiálně nabízena ve své třetí generaci. Zajímají vás, jaké technologické novinky i karty v rukávu Kia představila? A proč jsme přesvědčení o tom, že tohle auto bude prodejní trhák? Informací jsme si přivezli spousty a to včetně testovacího vozu, takže pokud jste o CEEDu někdy přemýšleli, pak se s chutí pusťte do následujících řádků.
Automobilka KIA je na trhu již 25 let, a její nejprodávanější vůz v České republice (i Evropě) je pro ni důležitější, než by se na první pohled mohlo zdát. Kia CEED totiž byla od počátku průlomová - před jedenácti lety šlo o vůbec první auto, na které začala Kia poskytovat 7letou tovární záruku. Stejně tak byl CEED prvním autem, které obdrželo 5 hvězdiček v hodnocení Euro NCAP a také prvním autem vyrobeným v Evropě. Po tolika letech však již bylo potřeba zaktualizovat použité technologie a nabídnou zákazníkům něco nového, a tak společnost KIA právě dnes oficiálně zahájila prodej třetí generace svého modelu CEED, a to ve verzích hatchback a Sportswagon (kombi).
Automobilka KIA je velmi pyšná na to, že je Ceed evropským autem - od samotného návrhu, přes vývoj a testování, až po výrobu, veškeré kroky probíhají tady v Evropě tak, aby auto odpovídalo evropským standardům, bylo naladěno na evropské silnici a dokázalo uspokojit evropské zákazníky. "Design nové Kia Ceed přidává předešlým modelům sportovnější a vyspělejší vzhled. Nová generace je dosud nejzábavnějším, nejvyspělejším a také nejbezpečnějším modelem Kia v segmentu nižší střední třídy. Přednostmi nového modelu jsme si jistí." říká Arnošt Barma, generální ředitel společnosti KIA MOTORS CZECH.
Vzhled nového Ceedu byl v mnohém inspirován fastbackem Stinger - široká "tygří" maska chladiče vpředu, široký nárazník s difuzorem a LED světlomety vzadu a boční horizontální linie propůjčují vozu sportovní a emotivní charakter. Nutno říci, že všechny vystavené hatchbacky vypadaly skvěle - nezávisle na zvolené barevné kombinaci či výbavových prvcích. Nové tvary jsou skvělým základem pro ostrých hatchback, snad se ho jednou dočkáme.
Jízda v novém Ceedu je vážně zážitek, však se na odladění jízdních vlastností, handlingu i stability vozu v zatáčkách při vyšších rychlostech podílel Albert Biermann, jehož jméno je v automobilovém průmyslu více, než jen známka kvality. To se projevilo i v uspořádání interiéru, respektive pracoviště řidiče - všechny ovládací prvky jsou orientovány směrem k němu. Jednotlivé ovládací prvky jsou pak intuitivně a horizontálně uspořádány.
Chválu si automobilka zaslouží i za použité materiály, na jejichž kvalitě si dala opravdu záležet. Hlavním cílem také bylo, aby ani základní výbavové verze nevypadaly nikterak zle, proto jsou interiéry obou výbavových verzí doplněny o spousty kvalitních chromových prvků. České řidiče potěší i nárůst objemu kufru - hatchback si přilepšil o 15 litrů na celkových 395 litrů a verze kombi se pak zvětšila o neuvěřitelných 97 litrů na celkových 628 litrů, díky kterým dokáže nabídnout více prostoru, než většina vozů kombi střední třídy.
Pohonné jednotky
Změnila se i paleta motorů - atmosférickou čtrnáctistovku CVVT a litrový tříválec T-GDI doplnila čtyřválcová 1,4 T-GDI, kterou aktuálně testujeme a nutno říci, že v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7DCT dostahuje výborných jízdních vlastností i spotřeby. Na bližší informace si budete muset ještě počkat, avšak vězte, že je na co se těšit. Do palety pohonných jednotek přibyl také zcela nový diesel 1,6 CRDI (115 nebo 136 koní), který je již nyní připraven na přísnější emisní normu Euro 6D temp, která začne platit v září příštího roku. Naftový agregát slibuje lákavou spotřebu 3,8 až 4,3 litru.
Je až neuvěřitelné, kolik práce si automobilka dala s vývojem zcela nového naftového agregátu i přesto, jak se o tyto pohonné jednotky aktuálně vytrácí zájem. Nový motor ze slitin hliníku je poháněn dvojicí rozvodových řetězů, jejichž interval výměny je po 240 000 km. Nový motor je také osazen vlastními vstřikovači i čerpadlem, které si automobilka KIA nově vyrábí sama, a jejichž kvalita i použité tlaky jsou připraveny na budoucí zvýšení. Všechny pohonné jednotky vyjma atmosférického benzinu jsou vybaveny novým filtrem pevných částic GPF. Chladící systém nového naftového agregátu také poprvé nepoužívá klasický termostat, ale přelomový systém třech ventilů, který dovoluje motoru rychlejší ohřátí a přesnější udržení požadovaných teplot v jednotlivých částech motoru. Aby byl výčet kompletní, zájemci o LPG mají tentokrát bohužel smůlu, nová koncepce benzinového motoru tuto alternativu neumožňuje.
Podvozek a jízdní vlastnosti
Pro výrobu třetí generace automobilka použila novou karoserii K2 z vysokopevnostní oceli, díky které zvýšila tuhost o 30% při zachování stejné váhy. Úpravami prošly taky veškeré podvozkové díly, včetně nového softwaru posilovače řízení. Předchozí generaci byl totiž často vyčítán sice komfortní podvozek, ten však postrádal jakékoliv dynamické vlastnosti či zpětnou vazbu. Po prvních 500 kilometrech se však můžeme podepsat pod to, že se tyto neduhy třetí generace netýkají a nový Ceed je i v tomto směru velmi příjemným překvapením. Přední náprava MacPherson a zadní víceprvková náprava fungují opravdu skvěle.
Technologie a bezpečnost
Ani v tomto odvětví Kia nezaspala, naopak nastavila laťku velmi vysoko. Každý Ceed, i v základní výbavě, je vybaven kamerou sledující provoz před vozidlem, díky které se může řidič spolehnout na systém nouzového brzdění FCA, který rozpoznává automobily a pevné překážky. V příplatkové výbavě je pak systém doplněn o radar, který rozpoznává také chodce a umožňuje velmi pokrokové následování vozidla v jízdním pruhu LFA, které představuje systém autonomního řízení 2. úrovně! V příplatkových verzích vám pak nový Ceed nabídne cokoliv si jen budete přát. Za zmínku stojí jistě i pokročilý adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go, který za vás zvládne i popojíždění v kolonách.
Ceny
Základní pořizovací cena pětidveřové varianty ve výbavě Comfort je stanovena na necelých 380 000 korun s motorizací 1,4 CVVT (100 k). V nejvyšší výbavě Exclusive s motorizací 1,6 CRDi je Ceed k dispozici za 565 000 korun. Provedení Sportswagon je vždy o 25 000 korun dražší. Nutno však podotknout, že automobilka KIA neustále nabízí různé akce a cenové zvýhodnění, které se aktuálně pohybuje kolem 30 000 korun.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.