Právě jsme se vrátili z plzeňského DEPA. Nebojte, o vláčky však v žádném případě nepůjde. V kulturním centru DEPO2015 se dnes odehrálo národní představení nové Kie CEED, která je, počínaje dnešním dnem, oficiálně nabízena ve své třetí generaci. Zajímají vás, jaké technologické novinky i karty v rukávu Kia představila? A proč jsme přesvědčení o tom, že tohle auto bude prodejní trhák? Informací jsme si přivezli spousty a to včetně testovacího vozu, takže pokud jste o CEEDu někdy přemýšleli, pak se s chutí pusťte do následujících řádků.
Automobilka KIA je na trhu již 25 let, a její nejprodávanější vůz v České republice (i Evropě) je pro ni důležitější, než by se na první pohled mohlo zdát. Kia CEED totiž byla od počátku průlomová - před jedenácti lety šlo o vůbec první auto, na které začala Kia poskytovat 7letou tovární záruku. Stejně tak byl CEED prvním autem, které obdrželo 5 hvězdiček v hodnocení Euro NCAP a také prvním autem vyrobeným v Evropě. Po tolika letech však již bylo potřeba zaktualizovat použité technologie a nabídnou zákazníkům něco nového, a tak společnost KIA právě dnes oficiálně zahájila prodej třetí generace svého modelu CEED, a to ve verzích hatchback a Sportswagon (kombi).
Automobilka KIA je velmi pyšná na to, že je Ceed evropským autem - od samotného návrhu, přes vývoj a testování, až po výrobu, veškeré kroky probíhají tady v Evropě tak, aby auto odpovídalo evropským standardům, bylo naladěno na evropské silnici a dokázalo uspokojit evropské zákazníky. "Design nové Kia Ceed přidává předešlým modelům sportovnější a vyspělejší vzhled. Nová generace je dosud nejzábavnějším, nejvyspělejším a také nejbezpečnějším modelem Kia v segmentu nižší střední třídy. Přednostmi nového modelu jsme si jistí." říká Arnošt Barma, generální ředitel společnosti KIA MOTORS CZECH.
Vzhled nového Ceedu byl v mnohém inspirován fastbackem Stinger - široká "tygří" maska chladiče vpředu, široký nárazník s difuzorem a LED světlomety vzadu a boční horizontální linie propůjčují vozu sportovní a emotivní charakter. Nutno říci, že všechny vystavené hatchbacky vypadaly skvěle - nezávisle na zvolené barevné kombinaci či výbavových prvcích. Nové tvary jsou skvělým základem pro ostrých hatchback, snad se ho jednou dočkáme.
Jízda v novém Ceedu je vážně zážitek, však se na odladění jízdních vlastností, handlingu i stability vozu v zatáčkách při vyšších rychlostech podílel Albert Biermann, jehož jméno je v automobilovém průmyslu více, než jen známka kvality. To se projevilo i v uspořádání interiéru, respektive pracoviště řidiče - všechny ovládací prvky jsou orientovány směrem k němu. Jednotlivé ovládací prvky jsou pak intuitivně a horizontálně uspořádány.
Chválu si automobilka zaslouží i za použité materiály, na jejichž kvalitě si dala opravdu záležet. Hlavním cílem také bylo, aby ani základní výbavové verze nevypadaly nikterak zle, proto jsou interiéry obou výbavových verzí doplněny o spousty kvalitních chromových prvků. České řidiče potěší i nárůst objemu kufru - hatchback si přilepšil o 15 litrů na celkových 395 litrů a verze kombi se pak zvětšila o neuvěřitelných 97 litrů na celkových 628 litrů, díky kterým dokáže nabídnout více prostoru, než většina vozů kombi střední třídy.
Pohonné jednotky
Změnila se i paleta motorů - atmosférickou čtrnáctistovku CVVT a litrový tříválec T-GDI doplnila čtyřválcová 1,4 T-GDI, kterou aktuálně testujeme a nutno říci, že v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7DCT dostahuje výborných jízdních vlastností i spotřeby. Na bližší informace si budete muset ještě počkat, avšak vězte, že je na co se těšit. Do palety pohonných jednotek přibyl také zcela nový diesel 1,6 CRDI (115 nebo 136 koní), který je již nyní připraven na přísnější emisní normu Euro 6D temp, která začne platit v září příštího roku. Naftový agregát slibuje lákavou spotřebu 3,8 až 4,3 litru.
Je až neuvěřitelné, kolik práce si automobilka dala s vývojem zcela nového naftového agregátu i přesto, jak se o tyto pohonné jednotky aktuálně vytrácí zájem. Nový motor ze slitin hliníku je poháněn dvojicí rozvodových řetězů, jejichž interval výměny je po 240 000 km. Nový motor je také osazen vlastními vstřikovači i čerpadlem, které si automobilka KIA nově vyrábí sama, a jejichž kvalita i použité tlaky jsou připraveny na budoucí zvýšení. Všechny pohonné jednotky vyjma atmosférického benzinu jsou vybaveny novým filtrem pevných částic GPF. Chladící systém nového naftového agregátu také poprvé nepoužívá klasický termostat, ale přelomový systém třech ventilů, který dovoluje motoru rychlejší ohřátí a přesnější udržení požadovaných teplot v jednotlivých částech motoru. Aby byl výčet kompletní, zájemci o LPG mají tentokrát bohužel smůlu, nová koncepce benzinového motoru tuto alternativu neumožňuje.
Podvozek a jízdní vlastnosti
Pro výrobu třetí generace automobilka použila novou karoserii K2 z vysokopevnostní oceli, díky které zvýšila tuhost o 30% při zachování stejné váhy. Úpravami prošly taky veškeré podvozkové díly, včetně nového softwaru posilovače řízení. Předchozí generaci byl totiž často vyčítán sice komfortní podvozek, ten však postrádal jakékoliv dynamické vlastnosti či zpětnou vazbu. Po prvních 500 kilometrech se však můžeme podepsat pod to, že se tyto neduhy třetí generace netýkají a nový Ceed je i v tomto směru velmi příjemným překvapením. Přední náprava MacPherson a zadní víceprvková náprava fungují opravdu skvěle.
Technologie a bezpečnost
Ani v tomto odvětví Kia nezaspala, naopak nastavila laťku velmi vysoko. Každý Ceed, i v základní výbavě, je vybaven kamerou sledující provoz před vozidlem, díky které se může řidič spolehnout na systém nouzového brzdění FCA, který rozpoznává automobily a pevné překážky. V příplatkové výbavě je pak systém doplněn o radar, který rozpoznává také chodce a umožňuje velmi pokrokové následování vozidla v jízdním pruhu LFA, které představuje systém autonomního řízení 2. úrovně! V příplatkových verzích vám pak nový Ceed nabídne cokoliv si jen budete přát. Za zmínku stojí jistě i pokročilý adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go, který za vás zvládne i popojíždění v kolonách.
Ceny
Základní pořizovací cena pětidveřové varianty ve výbavě Comfort je stanovena na necelých 380 000 korun s motorizací 1,4 CVVT (100 k). V nejvyšší výbavě Exclusive s motorizací 1,6 CRDi je Ceed k dispozici za 565 000 korun. Provedení Sportswagon je vždy o 25 000 korun dražší. Nutno však podotknout, že automobilka KIA neustále nabízí různé akce a cenové zvýhodnění, které se aktuálně pohybuje kolem 30 000 korun.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.