O ženách za volantem koluje spousta žertů a předsudků, ve skutečnosti jsou však ženy za volantem mnohem ohleduplnější a na jízdu se většinou soustředí více než muži. Málokdo si navíc uvědomuje, že jednu z prvních delších cest automobilem absolvovala právě žena - Bertha Benz.
Jméno Karl Benz zná snad každý, kdo se alespoň trochu zajímá o historii automobilového průmyslu. Konstruktér prvního moderního automobilu, Patent-Motorwagenu, si však podle videa prezentovaného americkým zastoupením automobilky nebyl zcela jist připraveností svého stroje.
Jeho manželka Bertha však nepochybovala a aniž by mu to řekla, nebo měla svolení úřadů, vypůjčila si jeho Patent-Motorwagen Model III a vydala se na cestu z Mannheimu do Pforzheimu. Ačkoliv byl tento její 106 kilometrů dlouhý výlet považován za ilegální, z historického hlediska bývá označován za první cestu automobilem na delší vzdálenost.
Cesta Berthy však nebyla jen obyčejným výletem, jednalo se o důležitou misi. Chtěla totiž přesvědčit svého manžela, že automobil, do jehož vývoje oba vložili velké množství peněz, je skutečně významným vynálezem, který by mohl být na trhu dosáhnout velkých úspěchů.
Po cestě měla Bertha několik technických potíží, díky své technické zdatnosti se ji však podařilo všechny odstranit a v jízdě pokračovat. Po cestě se ale musela zastavit ve městě Wiesloch, kde od místního drogisty koupila palivo. Jeho obchod se od té doby označuje za „první čerpací stanice světa."
Video, které automobilka zveřejnila, ukazuje jedny z nejslavnějších momentů celé cesty. Během té musela Bertha použít svůj podvazek jako izolační materiál, nebo musela uvolnit zanesené palivové potrubí svou kloboukovou sponou. Problém také představovalo chlazení vozu, kvůli kterému musela Bertha během každé zastávky doplňovat vodu. S tím ji ale naštěstí pomohli její synové Richard a Eugen ve věku třináct a patnáct let. Ti se také pořádně zapotili v momentech, kdy museli vozu pomáhat do prudkých kopců - první automobil totiž výkonem zrovna neoplýval.
Když Bertha dorazila do cílové destinace, informovala o své úspěšné cestě manžela prostřednictvím telegramu. Zpátky domů se vypravila až po několika dnech odpočinku. A výsledek její cesty? Ten můžeme vidět s každým pohledem z okna na ulici. Právě díky její odvaze a odhodlání totiž učinil automobilový průmysl své první krůčky k úspěchu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.