O ženách za volantem koluje spousta žertů a předsudků, ve skutečnosti jsou však ženy za volantem mnohem ohleduplnější a na jízdu se většinou soustředí více než muži. Málokdo si navíc uvědomuje, že jednu z prvních delších cest automobilem absolvovala právě žena - Bertha Benz.
Jméno Karl Benz zná snad každý, kdo se alespoň trochu zajímá o historii automobilového průmyslu. Konstruktér prvního moderního automobilu, Patent-Motorwagenu, si však podle videa prezentovaného americkým zastoupením automobilky nebyl zcela jist připraveností svého stroje.
Jeho manželka Bertha však nepochybovala a aniž by mu to řekla, nebo měla svolení úřadů, vypůjčila si jeho Patent-Motorwagen Model III a vydala se na cestu z Mannheimu do Pforzheimu. Ačkoliv byl tento její 106 kilometrů dlouhý výlet považován za ilegální, z historického hlediska bývá označován za první cestu automobilem na delší vzdálenost.
Cesta Berthy však nebyla jen obyčejným výletem, jednalo se o důležitou misi. Chtěla totiž přesvědčit svého manžela, že automobil, do jehož vývoje oba vložili velké množství peněz, je skutečně významným vynálezem, který by mohl být na trhu dosáhnout velkých úspěchů.
Po cestě měla Bertha několik technických potíží, díky své technické zdatnosti se ji však podařilo všechny odstranit a v jízdě pokračovat. Po cestě se ale musela zastavit ve městě Wiesloch, kde od místního drogisty koupila palivo. Jeho obchod se od té doby označuje za „první čerpací stanice světa."
Video, které automobilka zveřejnila, ukazuje jedny z nejslavnějších momentů celé cesty. Během té musela Bertha použít svůj podvazek jako izolační materiál, nebo musela uvolnit zanesené palivové potrubí svou kloboukovou sponou. Problém také představovalo chlazení vozu, kvůli kterému musela Bertha během každé zastávky doplňovat vodu. S tím ji ale naštěstí pomohli její synové Richard a Eugen ve věku třináct a patnáct let. Ti se také pořádně zapotili v momentech, kdy museli vozu pomáhat do prudkých kopců - první automobil totiž výkonem zrovna neoplýval.
Když Bertha dorazila do cílové destinace, informovala o své úspěšné cestě manžela prostřednictvím telegramu. Zpátky domů se vypravila až po několika dnech odpočinku. A výsledek její cesty? Ten můžeme vidět s každým pohledem z okna na ulici. Právě díky její odvaze a odhodlání totiž učinil automobilový průmysl své první krůčky k úspěchu.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.