Sovětská ikona v kabátu Porsche: Proč modernizovaný žigulík skončil jen u prototypu?

Lada-Porsche 2103 | foto: wheelsage.org

Komunistický režim se před svými občany obvykle s radostí naparoval a rád prezentoval dokonalost svých výrobků. V případě automobilového průmyslu se však až nevídaně často stávalo, že se vývojáři ze zemí východního bloku obraceli na úspěšnější kapitalisty, které žádaly o dobrou radu či nějaké to evoluční řešení. A stejně tak to mělo být i v sedmdesátých letech s ikonickou Ladou-Porsche 2103.

Lada-Porsche 2103 je celkem honosně znějící název, který v člověku probouzí fantazii. Pod neobvyklou karoserií se však ukrývá standardní technika Lady 2103, která byla stejně jako ostatní Lady vlastně jen očesanou a lacinou variantou Fiatu 124. Jméno automobilky Porsche má ve svém názvu ovšem pouze jeden prototyp, který je dobře ukrytý před světem.

Historie tohoto projektu se začala psát v roce 1975, kdy se sešel Ernst Fuhrmann, ředitel automobilky Porsche, se sovětským ministrem průmyslu, kterým byl v té době Viktor Polyakov. Výsledkem schůzky byl tříletý projekt v hodnotě půl milionu západoněmeckých marek, během kterého měli němečtí technici pomoci Rusům s designem jejich automobilů.

Prvním projektem této spolupráce se měla stát faceliftovaná Lada 2103, která si však měla ponechat většinu svých klíčových prvků. Prototyp s označením Lada-Porsche 2103 si ponechal své celkové tvary, ovšem Porsche mu dodalo plastové nárazníky a mřížku chladiče v barvě karoserie. Porsche také odstranilo většinu chromových dílů, zůstaly pouze kliky a pokličky kol.

K dalším německým úpravám patřila drobná vylepšení podvozku a kompletně přepracovaný interiér, který nabízel novou palubní desku s odlišnými ovládacími prvky, nový volant ve stylu Porsche 928, nový ovládací panel ventilace / topení a v neposlední řadě kožená sedadla.

Lada 2103 jinak zůstala stejná, tedy s motorem umístěným vepředu a pohonem zadních kol - a to skrze manuální pětistupňovou převodovku. Porsche si však s motorem přesto lehce pohrálo a upravilo ho na lepší fungování i v případě natankování horšího benzínu. Současně přibylo pár hliníkových prvků, díky kterým motor ubral na váze.

Interiér Porsche 928 - všimněte si podobnosti mezi volanty | foto: wheelsage.org

Němci se tedy skutečně snažili, ovšem automobilka VAZ nakonec projekt odmítla z již tradičních důvodů - sofistikovanější, komplikovanější a nákladnější výroba. Sověti navíc tou dobou již pracovali i na vlastním faceliftu modelu 2103, který se nakonec o několik měsíců později představil pod označením 2106.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy