Není žádným tajemstvím, že představitelé minulého režimu měli podstatně větší zájem o kvalitu života vlastního, než ostatních lidí. Onu slavnou Orwellovu frázi z Farmy zvířat „Všichni jsme si rovni, jen někteří jsou si rovnější," pak krásně podtrhuje Škoda VOS, tedy Vládní osobní speciál, který měl chránit životy vysoce postavených komunistických představitelů v tehdejším Československu i dalších zemích na východ i na západ.
Klement Gottwald, podobně jako další vrcholně postavení představitelé komunistického režimu, se sice oháněl dobrými úmysly, ovšem nejpodstatnější pro něj byla moc, o kterou se nechtěl nechat připravit. Ve starých limuzínách Daimler, které zdědil po prezidentu Benešovi, se však Gottwald necítil příliš bezpečně a tak si nechal postavit vůz, který mu měl zajistit bezpečí za všech okolností.
Koncem padesátých let tak vznikl požadavek na pancéřovaný speciál, na jehož stavbu měl dohlížet policejní generál Josef Pavel. Brzy však vyvstal problém, kterým byl nezájem automobilek se tohoto projektu ujmout - nikdo totiž nechtěl riskovat potíže, které by mohla způsobit například jen závada na stroji určeném tehdy nejmocnějším lidem v republice.
Konstrukcí Vládního osobního speciálu, podle některých obrněného speciálu, tak byl nakonec pověřen konstruktér Oldřich Meduna, který měl ty nejlepší předpoklady. Během svého života se totiž podílel na vývoji limuzín, těžkých náklaďáků a dokonce i tanků. Vzhledem k důležitosti úkolu pak dostal i štědrý rozpočet, který měl zajistit úspěch projektu.
Meduna využil během konstrukce VOSky řadu komponentů z různých společností. Například 5.2 litrový šestiválcový motor o výkonu cca 120 koní pocházel z nákladní Pragy a vyztužený žebřinový rám ze Škodovky - i proto je vůz nazýván Škoda VOS. Původně měl být vůz pancéřován zbytky z válečné produkce, ovšem ty se nakonec neosvědčily. V kladenské Poldi proto připravily zcela novou slitinu, která byla umístěna dokonce ve dvou vrstvách. Odolnost byla zvýšena i u skel, která měla úctyhodných 57 milimetrů.
Testy prvního prototypu údajně dopadly na výbornou, ovšem problém byl se vzhledem stroje, který byl zřejmě až příliš nápadný a nepohodlný - nikdo tou dobou ale nechtěl přiznat, že se rudí pohlaváři bojí o svůj život. Do výroby nové karoserie se tak pustily ve Vysokém Mýtě, kde nakonec vozu vtiskly poměrně líbivý vzhled.
Ani tím však peripetie s výrobou VOSky nekončily, tentokrát ovšem kvůli připomínkám manželek státníků. Kvůli rozměrnému pozadí Marty Gottwaldové musel být rozvor prodloužen o 100 mm, čehož prý konstruktéři dosáhli údajným rozříznutím vozu a nastavením všech potřebných komponent, včetně kardanu. Nic snadného to ale jistě nebylo.
Další připomínky pocházely od těhotné manželky Rudolfa Slánského, na kterou byl vůz příliš nepohodlný. Konstruktéři tak upravili zadní listová pera, čímž vozu dodali na komfortu. Na základě dalších připomínek pak byla sedadla čalouněna kůží a vyplněna kombinací filcu a peří, čímž bezesporu překonávala i prémiové vozy zahraničních automobilek. Na zimní časy pak byl interiér vybaven speciálními kožešinami, které si mohli státníci přehazovat přes nohy.
Vůz byl tedy bezpečný a snažil se nabídnout maximální komfort, ovšem jeho jízdní vlastnosti prý byly naprosto žalostné - a vlastně se ani nelze divit. Stroj se sice vyráběl ve dvou variantách pancéřování, kdy doprovodný vůz se slabší vrstvou pancíře vážil "jen" 3.6 tuny, ovšem vládní speciál s dvojitým pancéřováním se vyšplhal až na 4.5 tuny.
Dokonce i 5.2 litrový pragovácký šestiválec musel mít s tímhle kolosem co dělat, vždyť jeho spotřeba se měla pohybovat okolo 30 litrů na 100 kilometrů. Problém však byl s ovladatelností a brzděním. Jakkoliv bylo vzadu místa hodně, řidič se musel popasovat s nepříliš vhodnou ergonomií a obrovským volantem.
Problémy s brzdami vedly konstruktéry k objednávkám speciálního brzdového obložení ze zahraničí, neboť domácí zkrátka nevydrželo obrovskou zátěž. Speciální požadavky byly kladeny i na pneumatiky, které se vyráběly zakázkově přímo pro VOS. I přes všechnu snahu však byla jízda s VOSkou o život a nakonec byla její maximální rychlost omezena na 80 km/h. Svůj podíl na tom mělo zřejmě i prasknutí jedné z pneumatik za jízdy, které v Polsku poslalo maršála Rokossovského do příkopu.
Komunisté však měli a se zatajováním evidentních problémů bohaté zkušenosti, díky čemuž se VOSka podívala do celého světa. Kromě zemí v sovětské sféře vlivu se údajně pár kousků podívalo i na západ, kde dělaly společnost vysoce postaveným představitelům komunistických stran. Kromě Gottwalda a Rokossovského využívali služby VOSky údajně i Zápotocký, Enver Hoxha, Ču Te nebo Mao Ce-tung.
Zvláštní pozornost si ale zaslouží VOSka, kterou využívala rumunská představitelka komunistické strany Anna Pauker. Tato dáma, které se údajně přezdívalo "Stalin v sukni," si totiž nechala přestavět VOSku k provozu na kolejích. Váha upravené Škodovky se zvedla až na pět tuny, ovšem díky odstranění problémů s pneumatikami se podařilo dosáhnout maximální rychlosti až 115 km/h. Speciální VOSka v dosti žalostném stavu je nyní vystavena na nádraží Roşiori Nord.
Výroba VOSky byla ukončena v roce 1952 a za tu dobu se vyrobilo cca 107 kusů. Zahraniční pohlaváři postupně vyměňovaly stárnoucí Škodu za sovětské ZISy a Zily, zatím co v Československu byly určeny jen nejvýše postaveným osobám a zbytek pohlavárů si musel vystačit s Tatrovkami.
do dnešních dnů se dochovalo už jen pár exemplářů Škody VOS, přičemž většinu z nich naleznete v muzeích. Jeden exemplář vystavuje například Škoda Auto Muzeum, další by se měl časem objevit v muzeu ve Vysokém Mýtě a několik dalších kousků je rozeseto různě po světě, dokonce snad včetně Číny.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?