Autobusy má většina z nás spojené hlavně s městskou a meziměstskou přepravou, ovšem v předválečných letech byly velice populární i otevřené vyhlídkové autobusy s otevřenou střechou, jak uvádí Jan Neumann ve své knize "Autobus Škoda 706 RTO."
Díky otevřené karoserii byl z autobusů skvělý výhled, což bylo žádoucí zejména ve městech s bohatou historií a zajímavou architekturou. Tento typ autobusů se hojně využíval zejména v lázeňských městech, díky čemuž si vysloužil přezdívku „lázeňský autobus."
Většina autobusů s otevřenou karoserií vznikala na zakázku v menších karosárnách, ovšem něco takového bylo v socialistickém Československu vlastně nemyslitelné. Ostatně bychom se ani nedivili, kdyby tehdejší politické vedení považovalo něco podobného pro pracující lid, který se hlavně potřebuje dostat do práce, za zbytečnost.
Na YouTube se nám však podařilo najít část filmového týdeníku z roku 1962, na kterém je zachycen zájezd do Budapešti. Během prohlídky města sedí turisté z Československa v otevřeném autobusu Ikarus 630 Cabrio a očividně si atypickou jízdu užívají. Na konci pak komentátor pronese hezkou větu „Bylo by jistě dobré, kdybychom podobným autokarem mohli překvapit i návštěvníky Prahy a jiných našich měst."
A k tomu nakonec skutečně došlo, díky stavbě jedinečného "Vyhlídkového autobusu RTO," který byl skutečným kabrioletem. Stavbu tohoto unikátu si objednal tehdejší závod ČSAD 101 Praha Florenc (později ČSAD Klíčov), který jej také provozoval. Stavby se ujal podnik ukrytý v záplavě zkratek ČSAD KVNZ Praha TZZ, tedy jak uvádí Jan Neuman ve své knize: Československá státní automobilová doprava, Krajský národní výbor Praha, Technický a zásobovací závod.
Co všechno přestavba zahrnovala bohužel nevíme a zřejmě to už ani nezjistíme. Originální Vyhlídkový autobus RTO se totiž bohužel nedochoval. Díky společnosti ČSAP Nymburk však vznikla velice zdařilá a plně funkční replika, jejíž zhotovení měla na starosti společnost TEZAS a.s.. Z historického autobusu se tak dochovalo pouze pár historických fotografií.
Novodobá replika, která si odbyla svou premiéru 11.6.2005 na Staroměstském náměstí, se poměrně často objevuje na historických akcích, kde si lidé mohou unikátní pocit z jízdy starým autobusem kabrioletem vyzkoušet.
Kromě této původní repliky se nám pak podařilo najít několik dalších RTOček, která byla přestavěna na kabriolety. Minimálně jedno působí na Slovensku a další v Polsku, kde se ostatně licenčně vyráběly autobusy Jelcz 272 a 041, které využívaly podvozky a motory RTOček.