Když Toyota v roce 1987 plánovala oslavy svého 50 výročí, jedním z exponátů nově založeného muzea značky měl být první osobní model automobilky, Toyoda AA. Bohužel se však nepodařilo najít jediný dochovaný kus vozu. Toyota se tak musela spokojit s replikou.
A aby to neměla tak jednoduché, nedochovala se ani kompletní technická dokumentace k vozu, replika tak byla vyrobena na základě nákresů z různých stádií vývoje. Replika navíc využívá jiný motor, z tehdejší produkce Toyoty.
Toyoda AA, tehdy ještě psaná s písmenem „d“, než si automobilka změnila jméno, se začala vyrábět v roce 1936 a během následujících sedmi let bylo vyrobeno něco málo přes 1400 kusů. Design vozu byl v podstatě kopií amerického DeSoto Airflow a kromě sedanu se nabízela také kabrio verze, jichž vzniklo jen 353 kusů. Vůz poháněl šestiválec o objemu 3.4 litru, okopírovaný od Chevroletu.
Zřejmě už během války byla zničena většina vyrobených kusů a situace po válce také nebyla ideální pro údržbu potenciálně přeživších verzí. Stejně tak bylo nenávratně ztraceno vůbec první vozidlo Toyoty, nákladní model G1, jenž muselo být pro muzeum také vyrobeno znovu.
Dvacet let po vystavení repliky ruský student z Vladivostoku našel na prodej vozidlo, jenž se podezřele podobalo právě prvnímu modelu Toyoty. V lokálních novinách jej inzeroval místní farmář jako DeSoto Airflow, některé detaily však na americký vůz nepasovaly. Student to nenechal jen tak a kontaktoval majitele vozu, který mu poskytl více fotografií a také příběh vozu.
Do rodiny majitele se vozidlo dostalo hned po druhé světové válce, kdy jej koupil jeho děda. Toyota zpočátku své vozy prodávala pouze v Japonsku, v období před válkou však Japonsku patřila i Korea a Mandžusko, dnešní severovýchodní Čína. Tento konkrétní kus se tak po válce dostal asi jako součást válečné kořisti přes hranici do Sovětského svazu.
Děda současného majitele Toyodu používal pro práci na poli. Vzhledem ke zcela chybějícím náhradním dílům nutným k opravám vozidla bylo během více než 60 let provozu provedeno hodně úprav. Původní motor a nápravy farmář nahradil těmi z Gazu 51, další díly z všemožných ruských aut a i volant byl přesunut na pravou stranu. Interiér i exteriér vozu dával jasně najevo použití a stáří auta, přesto byly na autě zcela zjevně patrné detaily dokazující, že toto opravdu je Toyoda AA.
Kromě majitele student informoval i majitele holandského muzea Louwman, který pátral po Toyodě AA posledních 35 let. Po emailech s dostatkem fotografií dokazujících že se opravdu jedná o vzácné vozidlo, bylo rozhodnuto že jej muzeum koupí.
Po měsících vyjednáváni jak s majitelem, tak s ruskými úřady, které při exportu aut starších 50 let požadují povolení ministerstva kultury se vozidlo konečně dostalo z Ruska do Nizozemska. Zájem o vůz samozřejmě projevila i Toyota, která po obhlédnutí vozu potvrdila, že se opravdu jedná o její výrobek.
Vozidlo však nadále zůstává v holandské expozici muzea, ve stavu v jakém bylo v Rusku nalezeno a tak již zřejmě zůstane.
Mimochodem, zhruba rok po nalezení Toyody se na internetu objevily fotky dalšího podobného vozidla. Nahrál je ruský fanoušek Toyoty, který vůz koupil od dalšího farmáře z ruského dálného východu. Vozidlo bylo modifikováno ještě radikálněji než předchozí vůz, kapota i maska pochází z jiného vozu, zadní čelo chybí úplně. Z dochovaných detailů ale bylo možné vyčíst jasnou podobnost s modelem AA. Další osud tohoto vozu je však neznámý.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.