Když Toyota v roce 1987 plánovala oslavy svého 50 výročí, jedním z exponátů nově založeného muzea značky měl být první osobní model automobilky, Toyoda AA. Bohužel se však nepodařilo najít jediný dochovaný kus vozu. Toyota se tak musela spokojit s replikou.
A aby to neměla tak jednoduché, nedochovala se ani kompletní technická dokumentace k vozu, replika tak byla vyrobena na základě nákresů z různých stádií vývoje. Replika navíc využívá jiný motor, z tehdejší produkce Toyoty.
Toyoda AA, tehdy ještě psaná s písmenem „d“, než si automobilka změnila jméno, se začala vyrábět v roce 1936 a během následujících sedmi let bylo vyrobeno něco málo přes 1400 kusů. Design vozu byl v podstatě kopií amerického DeSoto Airflow a kromě sedanu se nabízela také kabrio verze, jichž vzniklo jen 353 kusů. Vůz poháněl šestiválec o objemu 3.4 litru, okopírovaný od Chevroletu.
Zřejmě už během války byla zničena většina vyrobených kusů a situace po válce také nebyla ideální pro údržbu potenciálně přeživších verzí. Stejně tak bylo nenávratně ztraceno vůbec první vozidlo Toyoty, nákladní model G1, jenž muselo být pro muzeum také vyrobeno znovu.
Dvacet let po vystavení repliky ruský student z Vladivostoku našel na prodej vozidlo, jenž se podezřele podobalo právě prvnímu modelu Toyoty. V lokálních novinách jej inzeroval místní farmář jako DeSoto Airflow, některé detaily však na americký vůz nepasovaly. Student to nenechal jen tak a kontaktoval majitele vozu, který mu poskytl více fotografií a také příběh vozu.
Do rodiny majitele se vozidlo dostalo hned po druhé světové válce, kdy jej koupil jeho děda. Toyota zpočátku své vozy prodávala pouze v Japonsku, v období před válkou však Japonsku patřila i Korea a Mandžusko, dnešní severovýchodní Čína. Tento konkrétní kus se tak po válce dostal asi jako součást válečné kořisti přes hranici do Sovětského svazu.
Děda současného majitele Toyodu používal pro práci na poli. Vzhledem ke zcela chybějícím náhradním dílům nutným k opravám vozidla bylo během více než 60 let provozu provedeno hodně úprav. Původní motor a nápravy farmář nahradil těmi z Gazu 51, další díly z všemožných ruských aut a i volant byl přesunut na pravou stranu. Interiér i exteriér vozu dával jasně najevo použití a stáří auta, přesto byly na autě zcela zjevně patrné detaily dokazující, že toto opravdu je Toyoda AA.
Kromě majitele student informoval i majitele holandského muzea Louwman, který pátral po Toyodě AA posledních 35 let. Po emailech s dostatkem fotografií dokazujících že se opravdu jedná o vzácné vozidlo, bylo rozhodnuto že jej muzeum koupí.
Po měsících vyjednáváni jak s majitelem, tak s ruskými úřady, které při exportu aut starších 50 let požadují povolení ministerstva kultury se vozidlo konečně dostalo z Ruska do Nizozemska. Zájem o vůz samozřejmě projevila i Toyota, která po obhlédnutí vozu potvrdila, že se opravdu jedná o její výrobek.
Vozidlo však nadále zůstává v holandské expozici muzea, ve stavu v jakém bylo v Rusku nalezeno a tak již zřejmě zůstane.
Mimochodem, zhruba rok po nalezení Toyody se na internetu objevily fotky dalšího podobného vozidla. Nahrál je ruský fanoušek Toyoty, který vůz koupil od dalšího farmáře z ruského dálného východu. Vozidlo bylo modifikováno ještě radikálněji než předchozí vůz, kapota i maska pochází z jiného vozu, zadní čelo chybí úplně. Z dochovaných detailů ale bylo možné vyčíst jasnou podobnost s modelem AA. Další osud tohoto vozu je však neznámý.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.