Co vše se dá najít v Rusku? Nejstarší Toyota světa sloužila jako traktor

Toyoda AA replika
Toyoda AA replika, foto: youtube.com
-mdo , AutoRoad.cz 21. června 2018 11:45
Sdílej:

Když Toyota v roce 1987 plánovala oslavy svého 50 výročí, jedním z exponátů nově založeného muzea značky měl být první osobní model automobilky, Toyoda AA. Bohužel se však nepodařilo najít jediný dochovaný kus vozu. Toyota se tak musela spokojit s replikou.

A aby to neměla tak jednoduché, nedochovala se ani kompletní technická dokumentace k vozu, replika tak byla vyrobena na základě nákresů z různých stádií vývoje. Replika navíc využívá jiný motor, z tehdejší produkce Toyoty.

Toyoda AA, tehdy ještě psaná s písmenem „d“, než si automobilka změnila jméno, se začala vyrábět v roce 1936 a během následujících sedmi let bylo vyrobeno něco málo přes 1400 kusů. Design vozu byl v podstatě kopií amerického DeSoto Airflow a kromě sedanu se nabízela také kabrio verze, jichž vzniklo jen 353 kusů. Vůz poháněl šestiválec o objemu 3.4 litru, okopírovaný od Chevroletu.

Zřejmě už během války byla zničena většina vyrobených kusů a situace po válce také nebyla ideální pro údržbu potenciálně přeživších verzí. Stejně tak bylo nenávratně ztraceno vůbec první vozidlo Toyoty, nákladní model G1, jenž muselo být pro muzeum také vyrobeno znovu.

Dvacet let po vystavení repliky ruský student z Vladivostoku našel na prodej vozidlo, jenž se podezřele podobalo právě prvnímu modelu Toyoty. V lokálních novinách jej inzeroval místní farmář jako DeSoto Airflow, některé detaily však na americký vůz nepasovaly. Student to nenechal jen tak a kontaktoval majitele vozu, který mu poskytl více fotografií a také příběh vozu.

Do rodiny majitele se vozidlo dostalo hned po druhé světové válce, kdy jej koupil jeho děda. Toyota zpočátku své vozy prodávala pouze v Japonsku, v období před válkou však Japonsku patřila i Korea a Mandžusko, dnešní severovýchodní Čína. Tento konkrétní kus se tak po válce dostal asi jako součást válečné kořisti přes hranici do Sovětského svazu.

Děda současného majitele Toyodu používal pro práci na poli. Vzhledem ke zcela chybějícím náhradním dílům nutným k opravám vozidla bylo během více než 60 let provozu provedeno hodně úprav. Původní motor a nápravy farmář nahradil těmi z Gazu 51, další díly z všemožných ruských aut a i volant byl přesunut na pravou stranu. Interiér i exteriér vozu dával jasně najevo použití a stáří auta, přesto byly na autě zcela zjevně patrné detaily dokazující, že toto opravdu je Toyoda AA.

Kromě majitele student informoval i majitele holandského muzea Louwman, který pátral po Toyodě AA posledních 35 let. Po emailech s dostatkem fotografií dokazujících že se opravdu jedná o vzácné vozidlo, bylo rozhodnuto že jej muzeum koupí.

Po měsících vyjednáváni jak s majitelem, tak s ruskými úřady, které při exportu aut starších 50 let požadují povolení ministerstva kultury se vozidlo konečně dostalo z Ruska do Nizozemska. Zájem o vůz samozřejmě projevila i Toyota, která po obhlédnutí vozu potvrdila, že se opravdu jedná o její výrobek.

Vozidlo však nadále zůstává v holandské expozici muzea, ve stavu v jakém bylo v Rusku nalezeno a tak již zřejmě zůstane.

Mimochodem, zhruba rok po nalezení Toyody se na internetu objevily fotky dalšího podobného vozidla. Nahrál je ruský fanoušek Toyoty, který vůz koupil od dalšího farmáře z ruského dálného východu. Vozidlo bylo modifikováno ještě radikálněji než předchozí vůz, kapota i maska pochází z jiného vozu, zadní čelo chybí úplně. Z dochovaných detailů ale bylo možné vyčíst jasnou podobnost s modelem AA. Další osud tohoto vozu je však neznámý.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.