Zhruba v polovině minulého roku oznámil Elon Musk, šéf automobilky Tesla, vznik čtyř nových závodů Gigafactory, z nichž jeden má být i v Evropě. Díky obrovským zásobám lithia v Česku se vyrojila celá řada spekulací, podle kterých mohla vyrůst nová Gigafactory právě u nás, ovšem poslední zprávy tyto naděje celkem razantně boří.
Informace o stavbě čtyř nových závodů Gigafactory se sice objevují již od začátku minulého roku, ovšem teprve před dvěma týdne Elon Musk potvrdil, že jeden z asijských závodů vyroste v Šanghaji. A před pár hodinami pak dodal, kde vyroste ten druhý. A v Česku to evidentně nebude.
Musk je velice známý svou aktivní komunikací na Twitteru, kde se nebojí odhalit ani novinky, ke kterým by se lidé jinak neměli šanci dostat. Když mu tedy přišla otázka, zda souhlasí, že: „Německo je první volbou pro stavbu Gigafactory v Evropě," během pár hodin odpověděl: „Německo je vedoucí volbou v Evropě. Pravděpodobně na Německo-francouzských hranicích, poblíž států Beneluxu."
Tato volba dává dokonalý smysl, neboť Tesla už v Německu svou pobočku má. Ve městě Pruem, zhruba 30 kilometrů od Belgie, totiž sídlí oddělení Grohamm Engineering, které se specializuje na vývoj systémů automatizované výroby. Právě tato společnost spadající pod Teslu, respektive toto oddělení, má hrát velký podíl na zvýšení produkce Tesly Model 3.
Tesla navíc není jediná, kdo chce postavit obří závod na výrobu baterií v Německu. Agentura Reuters nedávno zveřejnila informace o jednáních mezi čínskou společností Contemporary Amperex Technology (CATL) a zástupci německé spolkové země Durynsko, jejichž cílem by mělo být zahájení výstavby velkého závodu na výrobu baterií pro elektromobily. CATL, stejně jako LG Chem a Samsung, totiž chystá spolupráci v Volkswagenem na dodávce baterií v hodnotě 25 miliard dolarů.
Německo a Šanghaj však nejsou jediná místa, kde mají Gigafactory vyrůst. Podle dřívějších vyjádření společnosti by se mělo pracovat na vhodném umístění ještě alespoň jednoho závodu na baterie. Do té doby však bude Tesla odebírat obrovské množství akumulátorů od jednotlivých výrobců.
Germany is a leading choice for Europe. Perhaps on the German-French border makes sense, near the Benelux countries
— Elon Musk (@elonmusk) 19. června 2018
Úsměvné přitom je, že první závod Tesly tohoto druhu, nevadská Gigafactory 1, stále není dokončená. NA to se ale pracuje a to i díky obrovské investici přes 3 miliardy dolarů, za kterou stojí Panasonic. Tesla však věří, že produkce Gigafactory bude taká, že v budoucnosti zásadním způsobem sníží ceny elektromobilů.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.