Zhruba v polovině minulého roku oznámil Elon Musk, šéf automobilky Tesla, vznik čtyř nových závodů Gigafactory, z nichž jeden má být i v Evropě. Díky obrovským zásobám lithia v Česku se vyrojila celá řada spekulací, podle kterých mohla vyrůst nová Gigafactory právě u nás, ovšem poslední zprávy tyto naděje celkem razantně boří.
Informace o stavbě čtyř nových závodů Gigafactory se sice objevují již od začátku minulého roku, ovšem teprve před dvěma týdne Elon Musk potvrdil, že jeden z asijských závodů vyroste v Šanghaji. A před pár hodinami pak dodal, kde vyroste ten druhý. A v Česku to evidentně nebude.
Musk je velice známý svou aktivní komunikací na Twitteru, kde se nebojí odhalit ani novinky, ke kterým by se lidé jinak neměli šanci dostat. Když mu tedy přišla otázka, zda souhlasí, že: „Německo je první volbou pro stavbu Gigafactory v Evropě," během pár hodin odpověděl: „Německo je vedoucí volbou v Evropě. Pravděpodobně na Německo-francouzských hranicích, poblíž států Beneluxu."
Tato volba dává dokonalý smysl, neboť Tesla už v Německu svou pobočku má. Ve městě Pruem, zhruba 30 kilometrů od Belgie, totiž sídlí oddělení Grohamm Engineering, které se specializuje na vývoj systémů automatizované výroby. Právě tato společnost spadající pod Teslu, respektive toto oddělení, má hrát velký podíl na zvýšení produkce Tesly Model 3.
Tesla navíc není jediná, kdo chce postavit obří závod na výrobu baterií v Německu. Agentura Reuters nedávno zveřejnila informace o jednáních mezi čínskou společností Contemporary Amperex Technology (CATL) a zástupci německé spolkové země Durynsko, jejichž cílem by mělo být zahájení výstavby velkého závodu na výrobu baterií pro elektromobily. CATL, stejně jako LG Chem a Samsung, totiž chystá spolupráci v Volkswagenem na dodávce baterií v hodnotě 25 miliard dolarů.
Německo a Šanghaj však nejsou jediná místa, kde mají Gigafactory vyrůst. Podle dřívějších vyjádření společnosti by se mělo pracovat na vhodném umístění ještě alespoň jednoho závodu na baterie. Do té doby však bude Tesla odebírat obrovské množství akumulátorů od jednotlivých výrobců.
Germany is a leading choice for Europe. Perhaps on the German-French border makes sense, near the Benelux countries
— Elon Musk (@elonmusk) 19. června 2018
Úsměvné přitom je, že první závod Tesly tohoto druhu, nevadská Gigafactory 1, stále není dokončená. NA to se ale pracuje a to i díky obrovské investici přes 3 miliardy dolarů, za kterou stojí Panasonic. Tesla však věří, že produkce Gigafactory bude taká, že v budoucnosti zásadním způsobem sníží ceny elektromobilů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.