Toyota Sports 800, které se v Japonsku říká Yotahachi, byla první sériové sportovní auto od Toyoty. Autorem je Tatsuo Hasegawa, letecký inženýr, kterého Toyota zaměstnala po válce. Hasegawa se může pochlubit takovými pro Toyotu klíčovými modely, jako je Publica, Corolla, Celica nebo Carina.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
A právě mladému návrháři vojenských letadel vděčí Toyota Sports 800 za svoji fantastickou aerodynamiku. Vznikla díky použití větrného tunelu, což byl ve své době přístup vskutku revoluční. Převratné, alespoň pro japonský automobilový průmysl, bylo i rozhodnutí použít v konstrukci karoserie hliník, takže vůz vážil pouhých 580 kg. Motor nebyl příliš výkonný, ovšem nízká hmotnost a dokonalá aerodynamika umožňovaly tomuto autu poháněnému 45 koňskými silami dosáhnout rychlosti 155 km/h, což byl nejlepší výsledek v dané třídě.
Suzuka 500 – historické vítězství
Automobil debutoval roku 1965 a již o rok později změnil rozložení sil v japonském motoristickém sportu. Shihomi Hosoya za volantem maličkého Yotahachi se sotva 0,8litrovým motorem v prvním závodě Suzuka 500 km porazil takové rivaly, jako byly Lotus Racing Elan, Fairlady 1600 nebo Prince Skyline GT s dvakrát silnějšími motory.
Před startem nikdo nepředpokládal, že by Yotahachi vůbec mělo šanci uspět v souboji se silnými stroji zarputile bojujícími o vítězství v tomto prestižním podniku. Ve druhé polovině pětisetkilometrového závodu však bylo jasné, že se větší vozy nemohou se superlehkou pozemní stíhačkou měřit. Zatímco ostatní auta jedno po druhém zajížděla do pit stopů doplnit pohonné hmoty, Sports 800 uhánělo kupředu.
Po průjezdu cílem se Shihomi Hosoya setkal s nedůvěrou porotců. Když však otevřeli palivovou nádrž, všechno bylo jasné – uvnitř zůstalo celých 30 % pohonných hmot načerpaných před startem. Vzpomínka na tento úspěch v Toyotě zjevně přetrvala po celé dekády, protože i autoři druhé, třetí a čtvrté generace Toyoty Prius si jako svoji prioritu zvolili dosažení co nejvíce aerodynamického tvaru karoserie.
Model Sports 800 se vyráběl čtyři roky. Za tu dobu sjelo z linky 3131 kusů, které se prodávaly výhradně v Japonsku. Model se líbil zejména dobře situovaným mladým lidem a vojákům na amerických vojenských základnách, zejména na Okinawě – přímo pro ně vzniklo asi 300 Yotahachi s volantem vlevo, které později společně se svými majiteli dorazily do USA.
Počátky Toyota Sports 800 GR Concept
Závodní Toyotu Sports 800 našla skupina japonských inženýrů Toyota Gazoo Racing. Rezivěla v garáži a nevypadala dobře. Podle čísla karosérie UP 15-10007 se však zjistilo, že se jedná o jedno ze dvou Yotahachi (č. 7), které se v prvním závodě Suzuka 500 umístilo na 1. a 2. místě a později ještě mnohokrát startovalo ve vytrvalostních závodech. Auto se značně lišilo od sériových vozů – ve své době prošlo doslova profesionální závodní přípravou.
Jak postavit klasika?
Obnova a tuning proběhly s myšlenkou, aby se automobil hodil ke sportovní jízdě a současně si zachoval charakter vozu své doby. Více než polovina karoserie byla znovu pečlivě postavena. Gazoo Racing přidal něco svého na místech, která nejsou zvenčí vidět. Zavěšení bylo většinou zrenovováno – experti Gazoo Racing pouze provedli tuning tlumičů. Inženýři využívali součástky, které jim dodal klub majitelů Sports 800. Za projekt zodpovídal Hiroyuki Ogawa.
„Po tuningu GR jsem se mohl nejen pořádně rozjet po dráze, ale také ostře zrychlovat na veřejných komunikacích, aniž bych přitom při jakékoli rychlosti musel slevit z bezpečnosti. Snažili jsme se zachovat všechny skvělé vlastnosti Yotahachi a současně auto vylepšit tam, kde byly jeho slabiny. Zvláštní výhodou Sports 800 je velmi dobré vyvážení, zvláště když si uvědomíme, že se jedná o 50 let staré auto. To je dobrý výchozí bod. Tlumiče ovšem měly rezervy, proto jsme je vylepšili”, řekl Kajikawa Hitoshi z Toyota Motor Skill Development (Toyota Gazoo Racing), zodpovědný za tuning vozu.
Automobil s duší
Když bylo auto hotové, Toyota Gazoo Racing pozval na testy několik japonských novinářů z Japan Automobile Journalist Association a hodnotící komisi udělující ocenění Japan Car of the Year.
„Stručně řečeno, bylo to skvělé. Sportovní auto má svoji duši. Ačkoli se jedná o nepříliš výkonný vůz, je lehký a dobře se řídí. V kabině se cítíte tak trochu jako v letadle, přitom aerodynamika je vážně skvělá. Není to sice moc rychlé auto, nicméně jízda v něm přináší spoustu radosti a když šlápnete na plyn, je to jednoduše fantazie,” shrnul své pocity Yasuhisa Shimashita.
„Pro šedesátníky, jako jsem já, je Yotahachi auto, které vyvolává nostalgii. Jenže tenhle exemplář se navíc jeví jako velmi svěží, vůbec nemáte pocit, že je to staré auto. Výkon a rychlost nejsou pro radost z jízdy to nejdůležitější a tento vůz je prostě výjimečný. Když ho řídíte, vnímáte to úplně jinak, bezprostředněji,” okomentoval vůz Naoya Suzuki.
Série GR
Inženýři, kteří pracují pro Sports 800 GR Concept, vnímají časový souběh nalezení legendární Toyoty a premiéry nové série GR jako dobré znamení. V Japonsku zatím debutovalo sedm sportovně laděných modelů signovaných Gazoo Racing, v budoucnu pak bezpochyby přibydou další. Vylepšené modely s logem GR dorazí také do Evropy, předvěstí je již Yaris GRMN, limitovaná série Yarisu, která využívá řešení představená v modelu Yaris WRC s tuningem z Nürburgringu.